تجمیع تعداد ۴۱۱ مدرسه استان به دلیل تعداد کم دانش‌آموزان/ آموزش و پرورش با استفاده از درآمد حاصل از تجمیع فکری به حال رفع مشکلات خود کند.

دنا نما: نشست شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی برگزار شد که مهم‌ترین دستورالعمل مربوط به تجمیع تعداد ۴۱۱ مدرسه این استان به دلیل تعداد کم دانش‌آموزان و همچنین مشکل کمبود معلم آموزش ابتدایی بود.

در نشست شورای آموزش و پرورش، قبل از هر چیز هادی زارع‌پور مدیرکل این دستگاه با اشاره به این که شورای آموزش و پرورش استان در کل کشور و در میان شوراهای آموزش و پرورش مقام دوم کشوری را کسب کرده با انتقاد از عدم حضور برخی از اعضای شوا در جلسات اظهار کرد: شورا وظیفه سنگینی بر عهده دارد و اعضا برای تصمیم گیری و برنامه‌ریزی باید حضور مستمری در جلسات داشته باشند و طبق ضوابط و مقرارت هر عضوی که سه غیبت پشت سر هم داشته باشد از لیست اعضا خط می‌خورد.

اما این شورا یک میهمان ویژه هم داشت که البته با تأخیر بسیار وارد جلسه شد و همین امر موجب شده بود که به خوبی متوجه دستورالعمل شورا و خواسته اعضای شورا برای تجمیع مدارس نشود.

مجید عیوض‌زاده نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود که در جلسه حضور پیدا کرد و از اینجا بحث در خصوص لزوم تمرکزگرایی و تجمیع مدارس و لزوم کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح داغ شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با توضیح این نکته که اکنون در مقطع ابتدایی با کمبود معلم در استان روبرو هستیم و دیگر به مانند گذشته نمی‌توان معلم مدارس با جمعیت بسیار پایین را تقبل کنیم از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای کمک به تمرکزگرایی مدارس درخواست کمک کرد.

وی گفت: برای این کار لازم است که دانش‌آموزان از روستاهای با جمعیت کم دانش‌آموزی به روستاهای بزرگتر رفته و در یک مدرسه متمرکز تحصیل کنند.

زارع‌پور در ادامه گفت: برای این کار باید اعتباراتی وجود داشته باشد تا بتوان به وسیله آن یا خودروی مورد نیاز برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان اجاره شود و یا اینکه هزینه‌ای در اختیار خانواده‌ها برای چنین کاری قرار گیرد تا بتوانند فرزندان خود را برای تحصیل به روستای مرکزی محل تجمیع بفرستند.

اما در این میان نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان معتقد بود که با تجمیع مدارس هزینه‌ها پایین آمده و آموزش و پرورش می‌تواند با استفاده از درآمد حاصل از  تجمیع فکری به حال رفع مشکلات خود کند.

 این گفته نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حالی است که اگر قرار باشد مدرسه‌ای تجمیع شود هزینه‌ای بابت تجمیع و کم شدن هزینه‌ها به آموزش و پرورش استان تعلق نمی‌گیرد و مشکل نبود اعتبارات برای اجرای طرح تجمیع مدارس همچنان به قوت خود باقی می‌ماند.

در این نشست علی‌شیر زهرایی معاون آموزش و پرورش استان به تعداد ۹۱۹ مدرسه با جمعیت کم دانش‌آموزی در  استان اشاره کرد و گفت: میانگین دانش‌آموزان در این مدارس بین ۲ تا ۱۵ دانش‌آموز است.

وی افزود: از این تعداد ۹۱۹ مدرسه با جمعیت کم در استان، تعداد ۴۱۱ مدرسه بین یک تا ۵ دانش‌آموز دارند که هزینه آن‌ها برای آموزش و پرورش بسیار سنگین است.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به این که تعداد ۵۴۷ معلم از چرخه خارج و بازنشسته شده‌اند آموزش و پرورش با کمبود معلم مواجه بوده و نمی‌تواند مانند گذشته معلم مورد نیاز مدارس کم جمعیت را تأمین کند.

 

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.