در مواجهه با برجام مردم خوشحال باشند یا مضطرب

دنا نما/ دکتر محمدعلی وکیلی: نیازمند نهضت اخلاقى و عقلانى هستیم.
پس از انقلاب تا به اکنون فرصت هایی تاریخی خلق شده که به دلایلی از آنها استفاده مناسب نشده است. جنگ فرصت سرمایه ها را به خود مشغول کرد. پایان جنگ نیز فرصتی خلق کرد و دوران سازندگی آن را در خود هضم نمود. مشارکت مردمی بی نظیر خرداد ۷۶ فرصت دیگری بود که به خاطر برخوردهای افراطی از دست رفت و اکنون توافق هسته ای به یک فرصت تبدیل شده است.
بی شک توافق هسته ای به خودی خود قادر به حل مسائل داخلی و عامل مستقیم در به حرکت انداختن قطار توسعه کشور نخواهد بود. توافق هسته ای تنها یک فرصت است؛ اگر قدرشناس فرصت بودیم، پیامدهای مثبت آن ظاهر خواهد شد. اگر این فرصت، همچون بسیاری موارد دیگر، قربانی مطامع و منافع جناحی، گروهی و باندی گردد در آن صورت به تهدید تبدیل خواهد شد.
فضای داخلی نیازمند تحول بنیادی است. زیربخشهای فضای داخلی گرفتار قفل شدگی، یخ زدگی و رکود مطلق است. کلید تدبیر حسن روحانی نیز تا به اکنون قادر به بازکردن برخی قفل های مهم داخلی نشده و از این حیث همه دچار درجا زدن هستند.
سالهاست که در نتیجه برخی اتفاقات و سوءتدبیر و سوءتفاهم ایجاد شده، فضای داخلی گرفتار دوقطبی متصلبانه و غیرمنعطف شده است. این دو قطبی عامل هدر رفت انرژیهای بی شمار انسانی می باشد.
اعتماد عمومی قربانی فضای مذکور می باشد و شکافهای بسیاری را ایجاد نموده است. تمام موفقیت های ملی و فراملی، تحت تاثیر نگاه دوقطبی، از ارزش افتاده و کارکرد مثبت خود را از دست داده اند.
تاثیر این دوقطبی را هم اکنون در برخورد با برجام شاهدیم. گروهی در موافقت مطلق و گروهی در مخالفت مطلق صف آرایی نموده اند. کمتر کسی از هر دو اردوگاه حاضر است با جمع و تفریق پیرامون آن به قضاوت بنشیند و محاسن و منافع آن را برای کشور اذعان نماید و در عین حال به کاستی ها و خطراتش نیز اعتراف کند.
دیگر موضوعات داخلی نیز، تحت تاثیر همین فضا، گرفتار دوگانه های متضاد و متقابل و متعارض می باشند.
تا زمانیکه نگاه ها قطبی و ارزیابی ها اینچنین باشد هیچ کدام از توفیقات در مسیر منافع ملی نخواهد بود و در نهایت مردم متوجه نمی شوند که بایست خوشحال باشند و اعتماد کنند یا نگران و بی تاب و مضطرب خسارت ها و خیانت ها باشند.
مشکلات و گره های داخلی نیز با سرمنشاء فضای دوقطبی لاینحل مانده و هر روز نیز پر گره تر و پیچیده تر خواهد شد. اگر بناست اعتماد عمومی بازسازی گردد و نشاط دمیده شود و تمام آحاد ذیل قانون اساسی و پایبند به نظام، مشارکت فعال داشته باشند بایست دوقطبی کنونی برچیده شود.
هرگاه افراطیون و تندروها در مصدر تحولات و تصمیمات و در پیشانی موضع گیری ها قرار داشته باشند این دوقطبی تداوم خواهد داشت. بنابراین اولین قدم در برون رفت شرایط کنونی و گذر از این دوقطبی متصلب، عبور جریانات سیاسی از افراطیون و گرفتن تریبون از دست تندروهای مصلحت ستیز می باشد.
فضای عمومی همچنان گرفتار صداهای دلخراش وحدت ستیز و تفرقه افکن است. صدای صلح و محبت و گذشت در بین فریاد و جیغ نفرت افکنان گم می باشد و در مواردی هم در نطفه خفه می شود. به عبارتی مردم می پرسند حال که با معجزه گفتگو و مذاکره می توان مسایل مهمی چون پرونده هسته ای را با بزرگترین قدرت های جهان و با دشمن ترین دشمنان حل و فصل نمود، چطور نمی توان مسایل داخلی را حداقل به گفتگو نشست و پیرامونش بدون حکم طرد و منع صحبت کرد.
متن مردم از شکاف های ایجاد شده خسته اند. ظرفیت فضای اجتماعی اجازه کش دادن شرایط امنیتی و برخوردهای فیزیکی و… را نمی دهد. زبان صلح و آشتی و گفتگو باید جایگزین زبان تهدید، تحقیر و تهمت و سیاه نمایی گردد. ما نیازمند فضای صلح و آشتی داخلی هستیم. اگر فرمان ماشین جریانات داخلی از دست اقلیت تندرو خارج شود و بسیج عمومی علیه تندروی شکل گیرد، بی شک عقلانیت بر رفتارها حاکم می گردد و میدان بازی بدست بازیگران عاقل، دوراندیش و مصلحت گرا حول منفعت ملی خواهد افتاد.
میدان بازی داخلی همچنان، در نتیجه رفتار خود نظام پنداران و خود مردم انگاران، غیرجذاب و خشن می باشد. فریاد اعتدالی دولت تدبیر و امید نیز تا به اکنون بر فریادهای افراطیون غالب نگشته و دست آوردهایش به مسلخ تندروها رفته است.
برای چندمین بار یادآور می شوم فضای اجتماعی کشش این همه تنفرافکنی و سیاه و سفید کردنها را ندارد. باید کاری کرد. بایست برای برون رفت شرایط داخلی راهی جست و چاره ای اندیشید و فضا را برای رفتارهای عقلانی و اخلاقی مهیا ساخت؛ بیش از هر زمان نیازمند جامعه ای اخلاقی و عقلانی هستیم. جبر زمانه و تفاوت های نسلی بیش از هر زمان عمل اخلاقی و عقلانی را می طلبد. پس تا دیر نشده برای نهضت اخلاقی و عقلانی بایست به پا خاست.

توجه: این مطلب از سری مطالب دریافتی است. و انتشار آن به معنای پذیرش و یا رد، تمام یا قسمتی از این مطلب نیست.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.