وضعیت شهر یاسوج نگران کننده است

دنا نما: در کارگروه راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج به عنوان مهاجرپذیرترین شهر کشور مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛ نشست کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی به ریاست مدیرکل دفتر فنی استانداری و با دستور کار بررسی طرح جامع پدافند غیرعامل برگزار شد.

در ابتدای این جلسه قسمتی از طرح جامع پدافند غیرعامل ارائه شد و بر لزوم اصلاح برخی از بندهای این سند تأکید شد.

در ادامه هدایت امیری رئیس شورای شهر یاسوج با اشاره به اینکه الزامات پدافند غیرعامل در شهر یاسوج رعایت نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر این شهر به سمتی پیش می‌رود که هیچ‌گونه نظارتی بر ساخت و سازهای آن نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه معابر و زیرساخت‌های تاسیساتی از استاندارهای لازم برخوردار نیستند، گفت: در صورت کوچکترین حادثه‌ آتش‌سوزی خسارت جبران‌ناپذیری در شهر یاسوج ایجاد می‌شود.

این مسئول افزایش مهاجرت به یاسوج را مشکلی جدی و معضلی اساسی خواند و افزود: در حال حاضر مهاجرت به شهر یاسوج در حال افزایش است و حاشیه‌نشینی در اطراف این شهر زیبنده نیست.

امیری به کمیسیون ماده ۱۰۰ و مشکلات این کمیسیون اشاره کرد و یادآور شد: کمیسیون ماده ۱۰۰ به عنوان پناهگاهی مطمئن برای ساخت و سازهای غیرقانونی تبدیل شده است.

رئیس شورای شهر یاسوج خواستار حل مشکلات شهر یاسوج شد و افزود: شورای شهر یاسوج در سال جدید کاری خود تعاملات لازم با مجموعه استان را برای حل مشکلات مردم انجام می‌دهد.

عدم نظارت شهرداری و نظام مهندسی بر ساخت و سازهای شهر یاسوج

در ادامه بیت‌الله محرابی رئیس اداره‌کل بحران راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه رعایت پدافند غیرعامل در شهرسازی ۸۰ درصد به شهرداری باز می‌گردد، گفت: وقتی در ساختمان تازه تاسیس استانداری کهگیلویه و بویراحمد پدافند غیرعامل رعایت نمی‌شود چه انتظاری از سایر دستگاه‌ها داریم.

وی به سرعت رشد جمعیت در شهر یاسوج اشاره کرد و افزود: سرعت رشد جمعیت در مرکز استان ۳٫۴ است و بسیاری از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مهاجرت مردم به شهر یاسوج خالی از سکنه شده‌اند.

این مسئول بیان کرد: به دلیل افزایش جمعیت در این شهر ساخت و سازها در حال افزایش است که بسیاری از این ساخت و سازها بودن در نظر گرفتن استاندارهای لازم در معابر، سرانه‌ها و همچنین رعایت پدافند غیرعامل در حال احداث است.

محرابی ادامه داد: برای مثال در منطقه سالم‌آباد شهر یاسوج و سایر قسمت‌های دیگر این شهر پدافند غیرعامل دیده نشده است که شهرداری یاسوج و سازمان نظام مهندسی در این خصوص کوتاهی کردند.

رئیس اداره‌کل بحران راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد به عدم رعایت پدافند غیرعامل در مساجد هم اشاره کرد و افزود: اغلب مساجد توسط مردم و با نظارت خود آنها حتی بدون نقشه ساخته می‌شود و پدافند غیرعامل در مساجد که مکان امنی برای مواقع بحرانی است، دیده نشده است.

وی تصریح کرد: ضوابط مهندسی در ساختمان‌های دولتی رعایت نمی‌شود و هر دستگاهی خودش بر طرح و پروژه‌ای که دارد نظارت می‌کند که باید سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری، نظام مهندسی و راه و شهرسازی در این خصوص نظارت کاملی داشته باشند.

این مسئول با بیان اینکه اصول پدافند غیرعامل در سه شهر یاسوج، گچساران و دهدشت دیده شود، افزود: پل سوم بشار با هدف کاستن از بار ترافیکی یاسوج در حال احداث است که روند ساخت پروژه رضایت‌بخش نیست.

یاسوج مهاجرپذیرترین شهر کشور

در ادامه عبدالکریم عزیزی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تبیین سند راهبردی پدافند غیرعامل گفت: سند راهبردی پدافند غیرعامل دارای اشکالاتی است که باید این اشکالات اصلاح شود.

وی بیان کرد: در زمان وقوع حادثه باید پیش‌بینی بروز خطر، آمادگی و برنامه‌ریزی، مدیریت و برنامه‌ریزی برای بازگرداندن شرایط به حالت اولیه دیده شود که در سند جامع پدافند غیرعامل این طرح دیده نشده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یاسوج مهاجرپذیرترین شهر کشور است و وضعیت کنونی این شهر بغرنج و نگران‌کننده است.

این مسئول تصریح کرد: روزی نیست که مردم از نقاط مختلف استان به این شهر مهاجرت نکنند که همین موضوع موجب افزایش ساخت و سازها بدون رعایت ضوابط شهرسازی شده است.

ضروریات شهرسازی رعایت شود

در ادامه ابوذر صالح‌نسب معاون تهدیدات تخصصی پدافند غیرعامل کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروزه نیاز است در شهرسازی مدرن برخی ضروریات شهرسازی حفظ و رعایت شود.

معاون تهدیدات تخصصی پدافند غیرعامل در ادامه این نشست با قدردانی از توجه ویژه و علمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مقوله پدافند غیرعامل گفت: مشکلات فعلی شهر یاسوج یا به دلیل مشکل‌دار بودن طرح‌های توسعه شهری و هدایت‌کننده نظیر طرح‌های جامع و تفصیلی است و یا به دلیل نقص در مدیریت شهری است.

وی در ادامه بر لزوم رعایت الزامات پدافند غیرعامل در مباحث شهرسازی به خصوص رعایت مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان و پیوست‌های پدافندی طرح‌های توسعه شهری از سوی مجریان امر تاکید کرد و افزود: لازم است سند راهبردی کارگروه راه و شهرسازی استان با رویکرد برنامه‌ریزی راهبردی بر پایه شناخت دقیق و ارزیابی تهدیدات مختلف شهری اعم از طبیعی و غیر طبیعی تهیه شود.

صالح‌نسب بیان کرد: نظر به اینکه رویکرد اصلی در پدافند غیرعامل پیشگیری و پیش‌بینی است در تهیه و تدوین سند راهبردی به مسائل عملیاتی و میدانی با ارزیابی جامع از خطرات و تهدیدات پرداخته شود.

عدم رعایت پدافند غیرعامل در شهرسازی

سید حسین کاظمی مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از عدم رعایت طرح تفضیلی در ساخت و سازهای شهر یاسوج انتقاد کرد و افزود: ۹۰ درصد ساخت و سازها  در شهر یاسوج مغایر با طرح تفضیلی است.

وی تصریح کرد: علاوه بر افزایش جمعیت و روند رو به رشد سکونت‌های غیر رسمی در شهر یاسوج، افزایش سازه‌های کپری در این شهر مشکل‌آفرین شده و با کوچکترین حادثه‌ای خسارت جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با ابراز نگرانی از عدم رعایت پدافند غیرعامل در ساختمان‌سازی گفت: ایجاد پارکینگ یکی از الزامات پدافند غیرعامل در ساختمان‌سازی است که در بسیاری از ساختمان‌سازی‌ها پارکینگ احداث نمی‌شود و برخی از آنها هم در کمیسیون ماده ۱۰۰ حذف می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: مخازن آب شهری در بالای شهر یاسوج باز است که آب و فاضلاب شهری هر چه سریع‌تر به این موارد رسیدگی کند.

کاظمی در پایان عنوان کرد: فضای سبز برای مناطق مختلف شهر یاسوج پیش‌بینی نشده است که این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.