نگرانی مشاور وزیر کشور از وضعیت زنان و دختران در استان کهگیلویه و بویراحمد

دنا نما: در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد توسط مشاور وزیر کشور آماری بیان شد که شاید یکی از نگران کننده‌ترین آن‌ها مربوط به تعداد اماکن ورزشی مربوط به زنان و مردان بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛ فهیمه فرهمندپور در نشست با مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به بیان برخی آمارها در زمینه بانوان این استان پرداخت.

وی با اشاره به برخی خوش اقبالی‌ها در خصوص آمار مربوط به زنان در این استان اظهار کرد: البته این آمار مربوط به گذشته است که ممکن است تغییراتی در آن رخ داده باشد.

مشاور وزیر کشور اضافه کرد: آمار سال ۹۰ می‌گوید زنان سرپرست خانوار در این استان نسبت به یک دوره ۱۲ ساله قبل بیش از دو برابر شده است و این به ما می‌گوید که باید یک مقدار نگرانی بیشتر داشته باشیم.

این مسئول افزود: چیزی که من را نگران می‌کند بیشترین تراکم زنان سرپرست خانوار از نظر سنی روی ۵۰ سال است؛ یعنی بیشترین تعداد زنان سرپرست خانوار بالای ۵۰ سال هستند، اما بالاترین آمار در خصوص خانوارهای مرد سرپرست، تنها بین ۲۵ تا ۵۰ سال است.

فرهمندپور تبیین کرد: این نشان می‌دهد که خانواده‌های زن سرپرست علاوه بر مشکلات اقتصادی در حوزه سنی بالایی هستند که مشکلات زیادی دارند.

وی افزود: ۳۵ درصد از زنان استان کهگیلویه و بویراحمد بین ۱۵ تا ۳۰ سال بوده و لذا تراکم جمعیت زنان جوان استان از تراکم جمعیت مردان جوان بیشتر بوده و شما جوان‌ترین جمعیت زنان در کشور را دارید که برنامه‌ریزی ویژه برای آن‌ها لازم است.

این مسئول گفت: فاصله ده درصدی بین پوشش سواد دختران و پسران داریم که این فاصله در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که خیلی کم شده زیرا در گذشته بین ۱۴ تا ۱۸ درصد بوده است و اما در روستاها این فاصله نسبت به شهرها خیلی بیشتر است.

مشاور وزیر کشور اضافه کرد: از ۱۰۰ درصد زنان با سواد استان، حدود ۲۸٫۵ درصد مقطع ابتدایی و ۱۹ درصد در مقطع راهنمایی بوده در این مقطع زنان بیشتر از مردان مدرک دارند و ۳۰ درصد در مقطع متوسطه و ۱۸ درصد تحصیلات عالیه دارند که در این سطح از متوسط کشوری تحصیلات زنان کمتر و همچنین از متوسط مردان استان هم کمتر است.

فرهمندپور عنوان کرد: در مورد دانشجویان در حال تحصیل رشد قابل ملاحظه‌ای دارید که باید هوشمندانه تحلیل کرد.

وی یادآور شد: اگر چه قلبا خوشحال می‌شویم اما وقتی نمی‌توانیم برای دختران تحصیل کرده فکری کنیم فقط بلاتکلیفی آن‌ها را چند سال به تاخیر می‌اندازیم.

این مسئول بیان کرد: نگران‌کننده اینکه در میان آمار بیکاری زنان، آمار بیکاری زنان جوان خیلی معنادارتر است

وی افزود: آمار جالبی در خصوص ورزش می‌دیدم که نگران‌کننده بود، از ۳۵ هزار و ۲۸۲ ورزشکار ساماندهی شده در این استان، ۱۲ هزار زن و ۲۳ هزار نفر مرد هستند و ورزشکاران زن ساماندهی شده یک سوم مردان هستند.

مشاور وزیر کشور تشریح کرد: نکته عجیب این است که از ۴۲۷ مکان ورزشی فقط ۹ مکان ورزشی متعلق به خانم‌ها است.

وی با انتقاد از برخی مسئولان که بی‌عدالتی میان دختران و پسران را به گونه‌ای دیگر تعبیر کرده و بعضا لقب فمینیست به این چنین افرادی می‌دهند، افزود: این گونه نیست و همه ما پسر و دختر داریم و پیامبر فرمود هرگاه هدیه‌ای به خانه بیاورید اول برای دختر و بعد برای پسران بیاورید.

این مسئول خاطرنشان کرد: جمعیت جوان یک استان بیشتر خانم‌ها هستند اما وقتی صحبت از توزیع‌ها می‌شود این قدر نابرابری است.

فرهمندپور در پایان چنین توضیح داد: در کشور آموزش و پرورش زنان و مردانه، وزارت بهداشت و رئیس‌جمهور و دولت متعلق به زنان و مردان نداریم بلکه یک نظام اجتماعی واحد داریم که باید به عدالت و انصاف سهم زنان داده شود.

 

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.