زندگی سخت مردم “روستای سرتنگ” بخش پاتاوه/ محروم اما چون دنا استوار

دنا نما: روستای”سرتنگ ” در ۶۵ کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و در بخش پاتاوه شهرستان دنا واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛ روستای “سرتنگ” در دامنه کوه دنا و در شمال شرقی روستای تنگ رواق واقع شده است و میزان برخورداری اهالی این روستا از امکانات رفاهی عمومی بسیار کم است.

روستای “سرتنگ” بخش پاتاوه شهرستان دنا دارای مشکلاتی است که به گفته اهالی، زندگی کردن با این مشکلات بسیار سخت و طاقت فرسا است.

روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۲)

“روستای سرتنگ” که از شهر پاتاوه ۸ کیلومتر و از مرکز استان تنها ۶۵ کیلومتر فاصله دارد و با این مسافت، دارای مشکلات زیادی است که اهم این مشکلات نداشتن گاز، عدم ووجود آنتن دهی تلفن همراه، نداشتن جاده دسترسی آسفالت، دریافت نکردن منظم شبکه های تلویزیون و مصرف آب شرب غیربهداشتی است.

روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۱۳)

به گفته اهالی و دهیار روستای “سر تنگ” تا کنون اقدامات و درخواست های فراوانی جهت برطرف کردن تمام و یا قسمتی از مشکلات روستا انجام شده ولی دردی از دردهای این روستا درمان نشده است.

جاده دسترسی این روستا بعد از شش سال و چند بار زیرسازی و ایجاد پل های ارتباطی هنوز آسفالت نشده و پیگیری دهیار تا کنون به نتیجه ای نرسیده است و طولانی شدن این پروژه باعث خرابی زیرسازی و هزینه های مجدد شده است. جاده دسترسی این روستا به آسفالت حدود ۵ کیلومتر است.

روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۱۴)

روستای “سرتنگ” قریب به ۴۰ خانوار و با جمعیت بالای ۲۰۰ نفر در دامنه بکرکوه دنا واقع شده است و از نعمت گاز بی بهره است.. اهالی این روستا جهت امرار معاش و تامین سوخت اقدام به تخریب جنگل جهت تهیه سوخت و استفاده از سوخت های فسیلی می کنند و در یک نگاه میزان تراکم جنگل در اطراف این روستا بسیار کم شده و خسارات جنگل نیز قابل دیدن است.

روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۷)

اهالی این روستا می گویند؛ به دلیل واقع شدن این روستا پشت کوه با ارتفاع بلند و قرار داشتن این کوه بین روستا و تنها فرستنده تلویزیونی “کوه بایار” امکان دریافت منظم شبکه های تلویزیونی را ندارند و فرستنده تلویزیونی که توسط صدا و سیمای استان در این روستا تا مرحله تکمیل پیشرفت داشته است نیز بهره برداری نشده است و این خود عاملی است که بیشتر اهالی روستا اقدام به نصب گیرنده های شبکه های ماهواره ای کنند به طوری که با ورود به این روستا دیش های ماهواره بر بام خانه ها خودنمایی می کند.

روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۶)

در روستای “سرتنگ” هیچ کدام از اپراتورهای تلفن همراه پوشش آنتن ندارند که مشکلات فراوانی را در مواقع ضروری و بحرانی برای این روستا به وجود آورده است و در مواقع ضروری جهت تماس تلفنی باید از روستا خارج شد تا امکان تماس داشته باشند.

روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۱۲)

تنها فضای آموزشی این روستا، مدرسه ای است که در مقطع ابتدایی و بافت آن نیز فرسوده و مشکلات فراوانی برای امر تعلیم و تربیت برای دانش آموزان به وجود آورده است.

روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۸)

روستا نشینان “سرتنگ” خشکسالی های اخیر را دلیلی بر استفاده از آب کشاورزی برای مصرف آب شرب اعلام نموده و می گویند استفاده از این آب هر چند به وسیله شبکه لوله کشی است، ولی همین آب توسط کارشناسان غیر بهداشتی اعلام شده و باعث کم شدن آب زراعی روستا نیز شده است.

روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۵)

دنا نشینان روستای “سر تنگ” میزان مهاجرت این روستا به شهرها و استان های همجوار به دلیل مشکلات رفاهی این روستا را زیاد عنوان می کنند و خواهان رسیدگی مسئولین به مشکلات این روستا شدند.

در پایان اهالی این روستا ضمن اشاره به تولید محصولات کشاورزی نظیر گندم، جو، عدس، ماش و سایر حبوبات و مرکباتی نظیر سیب، انار و گردو، بادام، سماق، زردآلو، توت، آلو و هلو و رونق دامپروری می گویند، ما زاده دنا هستیم و با وجود مشکلات، با تمام توان به استواری دنا به زندگی خود ادامه می دهیم و از مسئولین و متولیان استان، تقاضای حل مشکلات عمومی و رفاهی این روستا را داریم.

(برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی روی هر تصویر کلیک کنید)

روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۱۴) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۱۲) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۱۱) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۸) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۶) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۷) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۸) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۹) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۱۰) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۱۳) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۵) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۴) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۳) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۲) روستای سرتنگ رواق بخش پاتاوه (۱)

۳ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.