فرش قرمز زیر پای مسافری با دستهای خالی

دنا نما/ پیمان فرامرزی:

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول قریب به یکسال، دوبار به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد، وزیر ارتباطات با دستهای خالی از برنامه و اعتبار آمده بود و استاندار و نمایندگان استان نیز فرش قرمز خوش خدمتی را زیر پای مسافر با دستهای خالی پهن کرده بودند. چرا دوبار سفر آقای وزیر بی‎دستاورد ماند؟ سوالی است که قصد داریم در این مقال به آن پاسخ دهیم.

 بارها و بارها عدم آنتن‎دهی تلفن‎های همراه مردم استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد را کلافه کرده است، استاندار و نمایندگان استان به هر نقطه‎ای از کهگیلویه و بویراحمد پای می‎گذارند، محال است یکی از خواسته‎های اهالی منطقه محروم آنتن‎دهی تلفن همراه و اینترنت نباشد. وضعیت اینترنت این استان چنگی به دل نمی‎زند و حتی در اینترنت موبایلی نیز از قافله پرسرعت کشوری عقب مانده‎ایم. در توسعه دولت الکترونیک و بسیاری دیگر از شاخص‎های ارتباطات همچون دیگر مولفه‎های توسعه، کهگیلویه و بویراحمد در ایستگاه آخر قطار توسعه کشور توقف کرده است و پیشرفت نمی‎کند، هیچ؛ از بقیه استان‎ها نیز عقب مانده و درجا می‎زند و بعضا حتی پسرفت نیز دارد.

وزیر ارتباطات چرا به کهگیلویه و بویراحمد آمد؟
سوال وزیر ارتباطات چرا به کهگیلویه و بویراحمد آمد؟ بعد از خروج محمود واعظی از استان چنان پررنگ شد که رنگ و لعاب‎های دستاوردهای ساختگی برای این سفر توسط مسئولان نیز نتوانست پاسخی برای آن باشد. سفر ۱۵ آبان ماه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به کهگیلویه و بویراحمد به گفته مسئولان برای افتتاح نسل سوم اینترنت تلفن همراه  در شهرستان باشت (!) بود، موضوعی که تنها به نظر می‎رسد بهانه‌ای برای سفر بوده باشد، چرا که اگر قرار است در تک تک شهرستان‎های کوچک و بزرگ کشور وزیر شخصا اینترنت‌های نسل دوم، سوم و چهارم را افتتاح کند، امروز باید هزاران سفر در کارنامه واعظی ثبت می‌شد و وزارتخانه‌اش را به نام وزارت سفر می گذاشت.
در شواری اداری مشترک شهرستان‌های باشت و گچساران و شورای اداری استان نیز واعظی با دستهای خالی از طرح و برنامه حضور یافته بود و چیزی برای ارائه نداشت. واعظی تنها وعده‌هایی داد که بسیار شبیه به وعده‌هایش در سال گذشته بود!

یکسال گذشت و اتفاقی نیفتاد
واعظی اگر چه یکسال پیش و در ماه آخر تابستان به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد اما در آن سفر قول‎هایی داد که از برگ درختان پائیزی سست‎تر بود. وزیر ارتباطات دولت تدبیر و امید سال گذشته و در همین مرکز استان قول داد که در کمتر از شش‎ماه اینترنت نسل سوم تلفن همراه را در کهگیلویه و بویراحمد راه‎اندازی کند اما حالا تازه پس از گذشت یکسال برای افتتاح این نوع اینترنت در پنجمین شهرستان دارای اینترنت نسل سوم قدم به خاک کهگیلویه و بویراحمد گذاشت.
فعال کردن دفاتر آی.سی.تی در کهگیلویه و بویراحمد و حل مشکلات کارگزاران آنها وعده دیگر واعظی در سفر سال ۱۳۹۳ بود که ای کاش نمایندگان ملت که باید به معنای واقعی مطالبه‌گر خواسته‎های مردمان حوزه انتخابیه‎شان باشند، تعریف و تمجیدها از دولت را برای محافل خصوصی می‎گذاشتند و در شواری اداری آن هنگام که بدون قید وقت حق سخنرانی داشتند از آقای وزیر می‎پرسیدند، این وعده‎تان چه شد؟ آیا قول شما در زمینه مشکلات و بیمه کارگزاران دفاتر آی.سی.تی کهگیلویه و بویراحمد عملی شد؟
برای پاسخ به این سوال کافی است سابقه اعتراضات جمعی و مصاحبه‎های کارگزاران این دفاتر در کهگیلویه و بویراحمد در یکسال گذشته را بررسی کرد و آن وقت است که می فهمیم چرا هیچ کس در این باره حرفی نزد.
آقای وزیر سال گذشته در زمینه پارک فناوری، افزایش پهنای باند اینترنت کهگیلویه و بویراحمد، تحقق دولت الکترونیک در این استان، اینترنت‎دار شدن روستاهای بالای ۵۰ خانوار  و رفع تبعیض در حوزه اعتبارات وعده‎هایی داده بود که قضاوت درباره تحقق آنها را به مخاطبان می سپاریم.

ماجراهای سفر از گچساران به مرکز استان/ سر کهگیلویه بی کلاه ماند
انگار سفر مقامات دولتی به استان به عرصه وزن‌کشی‌های سیاسی نیز تبدیل شده است. پس از سفر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور به گچساران و سپس به مرکز استان که جنجال‎های زیادی نیز به پا کرد. حالا نوبت وزیر ارتباطات بود که در گچساران مورد استقبال قرار بگیرد و سپس  به مرکز استان بیاید. هرچند برخی سایت‎های خبری این سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد اعلام کردند، اما بهره برداری‎های سیاسی بعد از آن توسط طرفدران و لیدرهای نمایندگان، نشان داد که این سفرها را باید سیاسی نیز پنداشت.
البته ماجرای سیاسی بودن این سفر  و اعتراض به آن سال گذشته نیز وجود داشت، هنگامی که بزرگواری، نماینده چهارشهرستان کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام در جلسه با حضور وزیر ارتباطات از بی توجهی در همان جلسه به این چهارشهرستان انتقاد کرد و به وزیر یادآور شد که مشکلات کهگیلویه و بویراحمد در گچساران و یاسوج خلاصه نمی‎شود.
به هرحال امسال نیز همان ماجرای سال گذشته و ماجرای سفر نوبخت تکرار شد و سر کهگیلویه از این سفرها بی کلاه ماند، تا بهره برداری‎های سیاسی بعد از آن به نفع یک نماینده آغاز شود و البته می‎توان گفت که اگر یاسوج مرکز استان نبود، شاید هیچگاه این مقامات دولتی پای به این شهر هم نمی‎گذاشتند.
حالا لازم است که به شخص استاندار و نمایندگان مجلس یادآور شوم که عرف سفرهای سیاسی را برهم نزنند و بر طبل اختلاف در احساسات قومی و قبیله‌ای این استان نکوبند و محض خاطر محرومان و بیچارگان هم شده به جای بهره سیاسی بردن از این سفرها، آن را به پتانسیلی برای توسعه استان تبدیل کنند.

سفری با دستاوردی بنام هیچ!
در سفر اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان، به جرات می‎توان گفت که هیچ دستاوردی عاید کهگیلویه و بویراحمد نشد. همان بحث‎های تکراری عدم آنتن‌دهی و عدم دسترسی به اینترنت به همراه بسیاری کلیات دیگر به خورد آقای وزیر داده شد اما فارغ از اینکه واعظی هنوز عمق محرومیت در این استان را احساس نکرده است، در مرکز استان و در شهر یاسوج، اینترنت نسل سوم تلفن همراه با پای لنگان و کورمال کورمال در اختیار کاربران است که تنها امیدوارند در پایان قافله توسعه اینترنت کشور سهمی هم به این استان بدهند. شاید بهتر بود، آقای وزیر را به همراه تلفن همراهش به تفرجگاه‎های شهر یاسوج، حتی آنها که در محدوده شهری واقع شده‎اند می‎بردند، تا شخصا ببینند، چند نقطه کور در آنتن دهی تلفن همراه در مرکز استان وجود دارد. شاید بهتر بود به جای حرف زدن و کلی گویی، یک سیستم کامپیوتری در اختیار آقای وزیر قرار می دادند تا خود وضعیت اینترنت استان را ارزیابی کند. قطعا وقتی آقای وزیر وضعیت مرکز استان را می‌دید، خود «حدیث مفصل از این مجمل» می‎خواند.
آقای وزیر را به شرکت مخابرات می برند تا وضعیت تلفن ثابت را به صورت حضوری ارزیابی می‌کرد. تلفن ثابتی که آقای استاندار آن را نوستالوژی روستائیان خواند، نوستالژی شهرنشینان نیز هست و در همین مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شاید آرزوی بسیاری از شهرنشینان نیز باشد.
متقاضیان برای دریافت تلفن ثابت در شهر یاسوج  اغلب با پاسخ امکان فنی وجود ندارد روبرو می‎شوند که باید سالها انتظار بکشند و کشیک بدهند تا شاید یکی از همسایگان قصد داشته باشد، منزلش را جابجا و تلفن ثابتش را منتقل کند تا که شاید امکان فنی برای واگذاری تلفن ثابت به وجود بیاید.
اینها و بسیاری دیگر از معضلات ارتباطات از چشمان آقای وزیر در دو سفر پوشیده ماند، شاید به عمد، شاید هم به دلیل عدم اطلاع خود مسئولان استان از وضعیت فعلی، حالا وزیر رفته است و تمام مشکلات سرجای خودش باقی مانده است. سفر چنان بی دستاورد بود که وبگاه اطلاع‎رسانی اداره کل فناوری اطلاعات استان نیز حتی یک گزارش ساده از آن منتشر نکرد، سفر چنان بی‎دستاورد بود که مانند بسیاری از سفرهای مقامات کشوری تا مدتها فضای رسانه‎ای کهگیلویه و بویراحمد را متأثر از گزارشات نکرد. آقای وزیر دست‎خالی آمد و نمی‎دانم دست پر با گردو و عسل رفت یا دست خالی اما شاید سال دیگر بازهم بیاید و بازهم همین مشکلات را ببیند.
حالا آقای وزیر، رفتی به سلامت اما سال دیگر هم اگر آمدی و آقای استاندار و نمایندگان سرجایشان بودند باز فرش قرمز زیر پایتان پهن می‎شود، مسئولان استان ما هیچ توقعی ندارند، حتی توقع رفع کاستی‎ها و نواقص…

منبع: امید مردم

نکته: مطلب فوق از سری مطالب ارسالی مخاطبان “دنا نما” است و انتشار آن دلیل بر تایید و یا رد تمام و یا قسمتی از مطلب نیست.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.