حکم تخریب ۳۰ ویلا در سروک یاسوج صادر شد

 دنا نما: چند سالی است ویلاسازی در منطقه خوش نشین و خوش آب و هوای سروک یاسوج مد شده است و بنا به گفته برخی از مسئولان رد پای عده دیگری از مدیران در این ویلاسازی نمایان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛ منطقه سروک در ۷ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و بنا به گفته مسئولان اراضی کشاورزی این منطقه درجه یک بوده و طبق قانون تغییر کاربری این زمین‌ها غیر قانونی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن آب و هوایی مطلوب و داشتن زمین‌های منابع ملی با ارزش چند سالی است بحث زمین‌خواری، کوه خواری و تغییر اراضی کشاورزی پر رنگ شده است به طوری که این موضوع به یکی از مهمترین دغدغه‌های برخی از مدیران استانی تبدیل شده است.

یکی از مناطق خوش آب و هوایی استان کهگیلویه و بویراحمد که در ۷ کیلومتری یاسوج مرکز استان واقع شده روستای سروک است و بنا به گفته برخی از کارشناسان کشاورزی زمین‌های کشاورزی این منطقه جزو زمین‌های درجه یک و مستعد برای امر کشاورزی است.

چند سالی است ویلا سازی یا همان باغ‌شهر در زمین‌های کشاورزی سروک یاسوج مد شده و در صورت ادامه این روند به طور حتم در آینده‌ای نچندان دور شاهد شهری از وبلاها در این منطقه خواهیم بود.

دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه حفظ اراضی کشاورزی را بر این داشت تا این موضوع را بررسی کند که در سرجمع به این نتیجه رسیدیم تمامی این ویلاها  غیرقانونی بوده و هیچ گونه مجوزی مبنی بر تغییر کاربری ندارند و اما جالب‌تر این بوده این ساختمان‌ها از خدمات مختلف از جمله آب، برق، گاز ، راه آسفالته و حتی در برخی موارد نامگذاری کوچه بهره‌مند هستند.

طبق قانون متقاضیان اشتراک آب، برق، گاز  بعد از مراجعه به شرکت خدمات رسان باید استعلام لازم را از مراجع متولی از جمله بنیاد مسکن و دهیاری مبنی بر اینکه ساختمان مورد نظر در محدود طرح هادی بوده یا نه ارائه کنند و در صورتی در محدود طرح هادی باشد می‌تواند از خدمات بهره‌مند شود و در غیر این صورت هرگونه خدمات دهی غیر قانونی است.

این درحالی است باغ‌ شهرهای سروک یاسوج در محدوده طرح هادی روستایی واقع نشده‌اند.

ویلاسازی غیر مجاز در سروک یاسوج به زنگ خطر رسیده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای اعمال قانون در زمینه تغییر کاربری‌های غیر مجاز اراضی کشاورزی نیازمند همکاری کارگروه مبارزه با زمین خواری استان هستیم تا بتوانیم از روند گذشته تاکنون در این زمینه جلوگیری کنیم.

جعفر گوهرگانی با بیان اینکه افزاد سودجو همیشه هستند، اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌ای در منطقه سروک یاسوج شبکه زه‌کشی جهت آبیاری زمین‌های مستعد کشاورزی احداث کرد ولی تغییر کاربری غیرقانونی انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از گذشته تاکنون ساخت و سازهای بی‌رویه در اراضی کشاورزی سروک انجام شده است، عنوان کرد: این وضعیت به مرحله زنگ خطر رسیده و در سال ۹۱ استارت کار برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی این منطقه زده شد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه ملزم به پیگیری مبارزه با زمین خواری در کارگروه مبارزه با زمین‌خواری و کمیسیون‌های مرتبط هستیم، ابراز کرد: تاکنون ۵۴ مورد ساخت و ساز در پایین دست شبکه زه‌کشی اراضی کشاورزی سروک یاسوج که به صورت غیرقانونی تغییر کاربری داده و ساخت و ساز کرده‌اند شناسایی شده است.

تغیر کاربری غیرمجاز ۱۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی سروک توسط ۵۴ نفر

گوهرگانی از تغییر کاربری بدون اخذ مجوز ۱۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی درجه یک منطقه سروک یاسوج توسط ۵۴ نفر خبر داد و افزود: پیگیری این مهم بر عهده سازمان جهاد کشاورزی بوده و باید موارد را از طریق محاکم قضایی مبنی بر صدور حکم قلع و قمع روزانه پیگیری کند و البته در این زمینه نیز کوتاهی نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده توسط مدیریت امور اراضی و بویژه واحد حقوقی  سازمان جهاد کشاورزی استان تاکنون ۳۰ مورد حکم قلع و قمع در ویلا شهرهای سروک یاسوج اخذ شده است، بیان کرد: اجرای این حکم کار سازمان جهاد کشاورزی و یا شخص وزیر نیست و این مهم نیازمند عزم جدی و عمومی همه مسئولان متولی است.

گوهرگانی با بیان اینکه صاحبان باغ شهرهای سروک یاسوج در ادارات و نهادهای دولتی ریشه دارند، گفت: برخی از ساختمان‌های احداث شده در اراضی مشتعد کشاورزی سروک مجلل و گران قیمت است.

ردپای مدیران دولتی در ویلاسازی غیر مجاز سروک یاسوج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال  که آیا صحت دارد برخی از باغ شهرهای سروک متعلق به مدیران دولتی است؟، افزود: ایراد از خود ادارات است و من تایید می‌کنم و خیلی از این افراد مدیران و مسئولان ما هستند و کسانی هستند که به ما و همکارانمان فشار می‌اورند که پرونده را در محاکم قضایی پیگیری نکنیم.

گوهرگانی با اشاره به اینکه ۳۰ مورد حکم قلع و قمع ساختمان‌های احداث شده غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی سروک صادر شده و تا زمانی دستگاه قضایی دستور مبنی بر عدم پیگیری ندهد این موضوع را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: اجرای این احکام نیازمند استفاده از قوه قهریه، بیل میکانیکی، لودر ، حضور نیروهای انتظامی و پای کار بودن همه ادارات متولی است.

وی خاطرنشان کرد: باید از هم اکنون بفکر باشیم و نگذاریم در سایر مناطق بطور غیر قانونی و بدون مجوز تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی انجام شود زیرا هم اکنون که حکم قلع و قمع برخی ساختمان‌های سروک را داریم و به منزل طرف مراجعه می‌کنیم می‌گویند ۵ سال است در این مکان سکونت داریم.

گوهرگانی با تاکید بر اینکه باغ‌ شهرهای سروک یک شبه ساخته نشدند، گفت: ساختمان‌های ساخته شده در زمین‌های مستعد کشاورزی سروک دارای امکانات شامل آب، برق، گاز، خیابان و نامکذاری کوچه است و اینکه چگونه خدمات به این ساختمان‌ها بدون مجوز داده‌اند خود جای سوال دارد.

ساختمان‌های غیرمجاز تخریب شود تا مردم بدانند مدیران مصلحت گرایی نمی‌کنند

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه گفت: برای مبارزه با زمین‌خواری و تغییر کاربری‌های غیر مجاز اراضی کشاورزی آماده پیش‌قدمی از منابع طبیعی و جهاد کشاورزی هستیم.

سید حسین کاظمی افزود: دستگاه‌های خدمات رسان با توجه به اینکه بدون مجوز به برخی افراد خدمات دهی‌کنند در زمین‌خواری نقش دارند و این مهم واضح و روشن است وی بیان کرد: در صورتی سازمان جهاد کشاورزی به وظیفه‌اش عمل کند شاهد کاهش تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم زیرا یک شبه ویلا ساخته نمی‌شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه ما هم با تخریب ساختمان‌های مردم مخالف هستیم، گفت: چطور در اخبار ۲۰:۳۰ تخریب یک ویلای ۵ میلیارد تومانی که به طور غیر مجاز در اراضی کشاورزی ساخته شده بود،  پخش شد و ما هم باید کاری انجام دهیم تا مردم بگویند مسئولان مصلحت گرایی نمی‌کنند.

گزارش: سجاد نوبهار

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.