سودآوری گیاه دارویی آنغوزه معادل ۵۰ درصد صادرات غیر نفتی کهگیلویه و بویراحمد است

دنا نما: مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶ تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در مراتع این استان تولید و آماده صدور به خارج از کشور است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛ عزت الله بهشتی فرد افزود: این میزان گیاه دارویی آنغوزه به کشورهای هندوستان، امارات و آلمان صادر می شود.

وی اظهار کرد: هر یک کیلوگرم شیرابه گیاه آنغوزه در حال حاضر به قیمت یک میلیون ریال از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد خریداری می شود.
وی با اشاره به این که صدور گیاه دارویی آنغوزه به صورت انحصاری از سوی تاجران نی ریز از توابع استان فارس انجام می شود گفت: صادرات مستقیم این گیاه یه خارج از کشور قیمت آن را به هر کیلوگرم چهارمیلیون ریال افزایش خواهد داد.
وی ارزش ریالی واقعی هر کیلوگرم گیاه آنغوزه را در صورت وجود صنایع تبدیلی و فراوری ۱۰ میلیون ریال برآورد کرد.
به گفته مسئولان سودآوری حاصل از گیاه دارویی آنغوزه معادل ۵۰ درصد صادرات غیر نفتی کهگیلویه و بویراحمد است.
سال گذشته طرح توسعه کشت گیاه آنغوزه با مشارکت مردم و منابع طبیعی در ۱۲ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد که در صورت رسیدن به مرحله ثمردهی تولید این گیاه ارزشمند به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت
در حال حاضر برداشت آنغوزه در ۱۰ هزار هکتار از مراتع این استان انجام می شود.
جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه ۴۷۵ گونه گیاه دارویی است.
درمنه، بومادران، ونه کوه، برنجاسب،آنغوزه، زرآبی یا چای کوهی،بابونه، چوبک، حلپه، خاری، پشموک، توت سهری، میخک، انگیون، کارده، ریواس، گزانگبین،باریچه ،تره،ختمی وحشی، بن سرخ، کتیرا، گل گاوزبان،بیلهر، خاکشیر، پرسیاوشان از مهمترین گیاهانی داوریی کهگیلویه و بویراحمد که به وفور در دامنه های این استان یافت می شوند.
این استان با دارا بودن طبیعتی متنوع، محل رویش یک چهارم گونه های گیاهی اروپا و یک پنجم گونه های گیاهی کشور است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع است که بخش زیادی از این مناطق مستعد کشت گیاهان دارویی از جمله آنغوزه است.
آنغوزه از گیاهان دارویی مهم تیره چتریان است که طول آن گاه به دو متر می رسد و این گیاه تولیدکننده آنغوزه به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ و علفی و چند ساله است.
این گیاه برای درمان سرطان ، میخچه، آسم، تشنج، خروسک وجنون و صنعت چرم سازی کاربرد دارد.
استان ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.