سلامت معنوی در سایه ترویج فرهنگ دینی ممکن است

دنا نما: مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد گفت: سلامت معنوی در سایه ترویج فرهنگ دینی در جامعه بویژه دانشگاه ها و مراکر آموزشی ممکن خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛ حجت الاسلام سید حکمت هاشمی سه شنبه شب در نشست سلامت معنوی استادان دانشگاه آزاد یاسوج افزود: دانشگاه به لحاظ رسالت فرهنگی، علمی و آموزشی مظهر اندیشه سازی است و نقش اثرگذاری در تقویت سلامت معنوی جامعه دارد.
وی بیان کرد: برگزاری نشست های سلامت معنوی در راستای معرفت افزایی استادان دانشگاه به عنوان قشر نخبه و اثرگذار جامعه در قالب تداوم برگزاری این نوع نشست ها ادامه خواهد یافت.
حجت الاسلام هاشمی بیان کرد: نهادینه کردن فرهنگ سلامت معنوی در قالب توسعه فعالیت های فرهنگی و آموزشی به عنوان بخشی از منویات مقام معظم رهبری و رسالت دانشگاه ها نیازمند توجه بیش از پیش است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست ارتباط سالم را لازمه تحقق سلامت معنوی در جامعه دانست و افزود: بسیاری از آسیب های اجتماعی و فردی نتیجه غفلت از فرهنگ سلامت معنوی و ارتباط سالم است.
رضا چمن به نقش ارتباط و سلامت معنوی اشاره کرد و گفت: ارتباط باخود،ارتباط با خدا ،ارتباط با دیگران وارتباط با طبیعت مولفه های است که می تواند به موفقیت فردی و اجتماعی افراد کمک کند.
وی داشتن روح و روان سالم را لازمه سلامت معنوی و فکری جامعه دانست و تصریح کرد: تبیین شیوه های صحیح ارتباط فردی برای حصول سلامت معنوی در جامعه بیش از پیش نیازمند فرهنگ سازی است.
چمن به دیدگاه دکتر شریعتی در خصوص اینکه برای هر انسان چهار زندان جامعه ، تاریخ ، طبیعت و خود انسان وجود دارد اشاره کرد و گفت: اما زندان خود انسان در این میان دست پاگیرترین است زیرا زندان، زندانی و زندان بان خود فرد است و عبور از این زندان ظرافت خود را می طلبد.
وی تبیین نشدن خوب الگوی های رفتاری را یک مشکل سلامت اجتماعی دانست و افزود:باید بپذیریم که در این عرصه ما به زبان رسا و ناطق نیاز داریم زیرا اگرموضوعی خوب ترسیم و تبیین شد زمینه پذیرش اجتماعی نیز آن فراهم است.
چمن در خصوص انتقاد برخی استادان دانشگاه که باید به جای نئوری پردازی برنامه کاربردی ارایه کرد افزود: گفتمان نظری خود یک راهکار است زیرا قرآن مجید این نسخه شفابخش حیات بشری نیز نوعی منشور و تئوری پردازی است اما باید از آن خوب بهره گرفت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی در بخشی از این برنامه درخصوص برخی از موانع توسعه نیافتگی کشورهای جهان سوم گفت: به گفته یک صاحب نظر در کشورهای توسعه یافته در برابر هر مشکلی هر مسئولی علت کم کاری و نقش خود را در بروز مشکل جویا می شود اما در کشورهای توسعه نیافته هر کس دیگران را مقصر می داند و بی آنکه خود را نقد کند.
وی اظهار کرد : در یک جامعه تازمانی که هر مسئولی بروز هر مشکلی را برگردن دیگران می گذارد و از میزان کم کاری خود در آن مشکل چشم پوشی می کند، افق خوبی برای توسعه فراهم نخواهد شد.
دراین نشست که در دانشگاه آزاد یاسوج برگزارشد، استادان دانشگاه پیرامون راهکارهای ترویج فرهنگ سلامت معنوی در جامعه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.