کهگیلویه و بویراحمد در ردیف استان های دارای آمار بالا در زمینه خودکشی است

دنانما: مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی ها نشان می دهد که افسردگی و اختلالات عاطفی، روحی و روانی جزو مهمترین دلایل بروز معضل و آسیب اجتماعی خودکشی در این استان است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی در نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: شکست در زندگی، حقارت و سرخوردگی اجتماعی، مشکلات اقتصادی، فقر و بیکاری از سایر دلایل بروز آسیب و معضل اجتماعی خودکشی در این استان محسوب می شود.

وی بدون اشاره به آمار، بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد در ردیف استان های دارای آمار بالا در زمینه معضل و آسیب مهم اجتماعی خودکشی است و در کنار استان های ایلام و چهارمحال و بختیاری بیشترین میزان خودکشی را نسبت به جمعیت دارد.
میرمحمدی اظهار کرد: به طور میانگین از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کهگیلویه و بویراحمد ۱۸ نفر اقدام به خودکشی می کنند که ممکن است موفق و یا ناموفق باشد.
وی عنوان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده متوسط سن خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافته و بین ۱۸ تا ۲۴ سال است.
میرمحمدی ابراز داشت: حاشیه نشینی از جمله پدیده های در حال گسترش در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد است که باید برای کاهش و یا رفع آن چاره اندیشی شود.
وی افزود: تامین امکانات رفاهی در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها از راهکارهای مناسب در راستای کاهش معضل حاشیه نشینی است که برای تحقق آن باید برنامه ریزی شود.
میرمحمدی گفت: حاشیه نشینی در افزایش بروز برخی معضلات و آسیب های اجتماعی شامل نزاع های دسته جمعی و توزیع مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد دخیل است.
وی بیان کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی و دوره های مشاوره ای برای ساکنان حاشیه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد به منظور آشنایی هر چه بیشتر آنان با انواع آسیب ها و معضلات اجتماعی شامل توزیع مواد مخدر و نزاع های دسته جمعی و مشارکت برای مقابله با آنها ضروری است.
میرمحمدی اظهار کرد: برای کاهش و پیشگیری از دو معضل و آسیب اجتماعی خودکشی و حاشیه نشینی در کهگیلویه و بویراحمد باید رسانه ها، خبرنگاران، روحانیون، نهادهای فرهنگی و دانشگاه های این استان با جدیت وارد میدان عمل شوند.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، گفت: علاوه بر حاشیه شهرهای این استان باید برای زنان روستاها، مناطق عشایری و نقاط دورافتاده استان نیز اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه آشنایی با انواع معضلات و آسیب های اجتماعی انجام شود.
فریبا رحمان پور خواستار ارائه آموزش های لازم به زنان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه آشنایی با حقوق خود در راستای کاهش انواع آسیب ها و معضلات اجتماعی از جمله خودکشی در استان شد.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.