رشد نرخ بیکاری ۴۹ درصدی جوانان استان و چالش های پیش روی اشتغال

دنانما: مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد و مدرس مدیریت تولید و کارآفرینی دانشگاه های یاسوج گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۳ نرخ بیکاری دانشجویان این استان حدود ۲۸ درصد برآورد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنانما؛ آیت ارمغانی افزود: آمار و اطلاعات بازار کار نشان می دهد که تعداد دانشجویان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۳ در موسسه های آموزش عالی ۴۸ هزار و ۲۰۷ نفر بوده که از این تعداد ۲۷ هزار و ۴۴۶ نفر مرد و مابقی زن است.

وی بیان کرد: از این تعداد ۱۳ هزار و ۶۷۳ نفر کاردانی، ۳۱ هزار و ۱۸۰ نفر کارشناسی، دو هزار و ۷۳۸ نفر کارشناسی ارشد و ۶۱۶ نفر نیز دکترا است.
ارمغانی اظهار کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد تغییر ساختار جویندگان کار و جابه جایی این ساختار از افراد دیپلم و زیر دیپلم به دانش آموختگان دانشگاهی با توقعات و انتظاراتی به مراتب بیشتر و نبود تناسب بین رشته های دانشگاهی و نیازهای بازار کار استان است.
وی عنوان کرد: طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی راهکاری مناسب در این راستا بوده و الگوی توانمندسازی، اشتغال پذیری و کارآفرینی دانشجویان نیز از مهمترین راهکارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است.
ارمغانی ابراز داشت: این الگو مجموعه ای از اقدام های منسجم و نظام مند است که به آشنایی گسترده و علمی دانشجویان با بازار کار و ایجاد تعامل سازنده بین دانشگاه و بازار کار منجر می شود.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد و مدرس مدیریت تولید و کارآفرینی دانشگاه های یاسوج افزود: فرصت های شغلی در این استان محدود و استان نیز فاقد صنایع مادر است و تنها راه ایجاد فرصت های شغلی توسعه سرمایه گذاری با بهره گیری از توان بخش خصوصی خواهد بود.
ارمغانی گفت: بخش خصوصی چالش های مربوط به خود را دارد و علاوه بر ضعف مالی سرمایه گذاران بومی و بالا بودن هزینه های تولید در مقایسه با سایر استان های کشور به دلیل کمبود زیرساخت های تولید از قبیل حمل و نقل و انرژی نارسایی های فضای کسب و کار نیز بخش عمده ای از مشکلات بخش خصوصی و از دلایل کمبود فرصت های شغلی در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: دریافت تسهیلات بانکی از دغدغه های اصلی فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد است و بیش از ۷۰ درصد واحدهای اقتصادی این استان به دلیل داشتن مشکل سرمایه در گردش غیرفعال و یا در سطحی پایین تر از ظرفیت فعالیت می کنند.
ارمغانی اظهار کرد: فضای کسب و کار از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد بنگاه های اقتصادی است که خارج از کنترل مدیران بنگاه هاست.
وی عنوان کرد: در زمینه راه اندازی کسب و کار وجود قوانین پیچیده، موازی، متناقض و غیرشفاف و بروکراسی طولانی موجب شده تا علاقمندان بنگاه های اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد با مشکل مواجه شده و به سمت اقتصاد غیررسمی هدایت شوند.
ارمغانی ابراز داشت: واژه ‘پنجره واحد کسب و کار’ چند سالی است که در کهگیلویه و بویراحمد مطرح اما بنا به دلایلی هنوز عملیاتی نشده است.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد و مدرس مدیریت تولید و کارآفرینی دانشگاه های یاسوج افزود: بی ثباتی در تامین مواد اولیه بی اطمینانی از آینده بنگاه های اقتصادی در این استان را به همراه دارد و بی تعهدی موسسه ها و شرکت های دولتی در پرداخت به موقع بدهی خود به پیمانکاران گردش مالی را در استان کند کرده است.
ارمغانی گفت: نرخ بالای بیمه اجباری نیروی کار، محدودیت های قانون کار و بی ثباتی در قوانین و مقررات مربوط به سرمایه گذاری مشکلات مربوط به بهبود فضای کسب و کار در کهگیلویه و بویراحمد هستند.
وی بیان کرد: نبود تعادل در بازار کار کهگیلویه و بویراحمد مشهود و اختلاف نرخ بیکاری بین استان های کشور زیاد است به طوری که این استان ۵٫۲ درصد با متوسط نرخ بیکاری کشور فاصله دارد.
ارمغانی اظهار کرد: فقدان برنامه آمایش سرزمین و مدیریت بازار کار از مهمترین دلایل نبود تعادل در بازار کار کهگیلویه و بویراحمد بوده و جریان آمار و اطلاعات در سراسر کشور نیز کامل نیست به طوری که نیروهای کار در یک منطقه احتمال دارد از فرصت های شغلی مناطق دیگر اطلاع نداشته باشند که این یکی از مشکلات ساختاری بیکاری در استان به شمار می رود.
وی عنوان کرد: ایجاد و گسترش کمی و کیفی کاریابی ها و مراکز مشاوره شغلی غیردولتی گامی موثر در این راستا خواهد بود و هم اکنون نیز ۱۳ کاریابی غیردولتی در کهگیلویه و بویراحمد مشغول به فعالیت هستند اما عملکرد آنها چشمگیر نیست.
ارمغانی ابراز داشت: توسعه کمی و کیفی مراکز آموزش فنی و حرفه ای همراه با نیازسنجی مهارت آموزی و کاهش هزینه های استفاده از نیروی کار از جمله تخفیف مالیاتی و بیمه ای برای تشویق کارفرمایان از دیگر راهکارهای موثر در کاهش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد است.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد و مدرس مدیریت تولید و کارآفرینی دانشگاه های یاسوج افزود: اشتغال و بیکاری از جمله موضوع های اساسی اقتصاد هر کشور است به گونه ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود.
ارمغانی گفت: مشکل بیکاری در کشور وجود دارد و در کهگیلویه و بویراحمد نیز معضلی مهم است.
وی بیان کرد: فقدان فرصت های شغلی، کمبود سرمایه، ضعف مهارت های حرفه ای و نگرش سنتی مردم کهگیلویه و بویراحمد به مقوله اشتغال به این مفهوم که بخش عمده ای از جویندگان کار متمایل به اشتغال دولتی و پشت میز نشینی هستند، خلاء اماری و فقدان بانک اطلاعاتی جامع و یکپارچه از وضعیت بازار کار از دلایل اصلی افزایش نرخ بیکاری در این استان هستند.
ارمغانی اظهار کرد: دسترسی آسان، بهنگام بودن و صحت اطلاعات آماری در تمام امور برنامه ریزی اعم از سیاستگذاری، تعیین اهداف، خط مشی ها و هدایت امور اجرایی بسیار ضروری و در واقع زیربنای برنامه ریزی محسوب می شود.
وی عنوان کرد: آمار مربوط به بازار کار کشور تاکنون از سوی مرکز آمار ایران و از طریق نمونه گیری در فواصل پنج ساله سرشماری محاسبه و منتشر شده است در صورتی که آمار ثبتی تصویری واقعی تر از اشتغال رسمی را نشان می دهد.
ارمغانی ابراز داشت: یکی از مراکز مهم آمار ثبتی نیروی کار سازمان تامین اجتماعی است و لذا بررسی، تجزیه، تحلیل و مقایسه وضعیت بازار کار کهگیلویه و بویراحمد به هر دو شیوه قابل تامل خواهد بود.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد و مدرس مدیریت تولید و کارآفرینی دانشگاه های یاسوج افزود: تحلیل بازار کار به روش آمار ثبتی برای نخستین بار است که در این استان انجام می شود.
ارمغانی گفت: بر اساس برآورد جمعیتی سال ۹۳ کل جمعیت کهگیلویه و بویراحمد ۶۹۲ هزار نفر است که از این تعداد ۵۴٫۶ درصد در مناطق شهری و ۴۵٫۴ درصد نیز در مناطق روستایی زندگی می کنند.
وی بیان کرد: جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کهگیلویه و بویراحمد ۴۷۶ هزار نفر است که از این تعداد ۲۰۹ هزار نفر ساکن روستاها هستند.
ارمغانی اظهار کرد: بر اساس آخرین نمونه گیری ها بیکاران کهگیلویه و بویراحمد ۲۵ هزار و ۳۲۸ نفر برآورد شده که از این تعداد شش هزار و ۸۴۴ نفر زن هستند و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۳۴ سال استان نیز حدود ۴۹ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد رشد نشان می دهد و نرخ بیکاری زنان استان ۳۷٫۵ درصد و مردان نیز ۱۳٫۷ درصد بوده است.
وی عنوان کرد: نتایج حاصل از طرح آمارگیری حاکی از آن است که نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در فصل های بهار و تابستان ۹۴ به ترتیب ۱۶ و ۱۳٫۹ درصد بوده که نسبت به بهار ۹۳ معادل ۱٫۳ درصد اضافه شده اما در فصل تابستان کاهش را نشان می دهد.
ارمغانی ابراز داشت: متوسط نرخ بیکاری کشور در فصل بهار ۹۴ برابر با ۱۰٫۸ درصد بوده و کهگیلویه و بویراحمد نیز در این فصل در رتبه نخست بالا بودن نرخ بیکاری است و در فصل تابستان ۹۴ نیز در رتبه چهارم قرار دارد.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد و مدرس مدیریت تولید و کارآفرینی دانشگاه های یاسوج افزود: سهم اشتغال سال ۹۳ این استان در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب ۱۸٫۱، ۳۴٫۵ و ۴۷٫۵ درصد برآورد شده که نسبت به سال ۹۲ در بخش های صنعت و کشاورزی کاهش و در بخش خدمات افزایش دو درصدی داشته است.
ارمغانی گفت: همین آمار نشان می دهد که جمعیت شهری کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال ۹۰ حدود دو درصد و نسبت به سال ۸۵ حدود ۱۶ درصد رشد داشته و بر عکس جمعیت روستایی استان به دلیل مهاجرت به شهرها کاهش را نشان می دهد.
وی بیان کرد: نرخ مشارکت در کهگیلویه و بویراحمد در تابستان سال ۹۴ معادل ۳۲٫۵ درصد است و نکته حائز اهمیت آن که آمار و اطلاعات نمونه گیری واقعی و به دور از اشکال نخواهد بود.
ارمغانی اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در بهار سال ۹۴ تعداد کارگاه های فعال این استان ۹ هزار و ۳۳۷ مورد بوده که نسبت به سال ۹۲ تعداد ۴۳۳ کارگاه کاهش داشته است.
وی عنوان کرد: بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ۸۹ هزار و ۴۲۶ نفر بوده و در این استان در سال ۹۳ تعداد دو هزار و ۹۸۶ نفر بیمه شده جدید به بیمه شدگان اضافه شده است.
ارمغانی ابراز داشت: پنج هزار و ۷۵۸ نفر بیمه شده جدید بوده اند اما به دلایل مختلف دو هزار و ۷۷۲ نفر از آنها از پوشش بیمه ای خارج شده اند.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد و مدرس مدیریت تولید و کارآفرینی دانشگاه های یاسوج افزود: استان در این زمینه بین ۳۱ استان کشور رتبه ۳۰ را دارد.
ارمغانی گفت: از آنجا که هر بیمه شده به طور متوسط ۹٫۴ ماه در سال بیمه واریز می کند چنانچه خالص اشتغال ایجاد شده را در عدد ۹٫۴ ضرب و بر ۱۲ تقسیم کنیم دو هزار و ۳۳۹ نفر شغل پایدار ثبت شده است.
وی بیان کرد: شواهد دلالت بر آن دارد که از مجموع مشاغل ایجاد شده در کهگیلویه و بویراحمد ۶۰ درصد رسمی و ۴۰ درصد نیز قراردادی با سازمان تامین اجتماعی استان ندارند.
ارمغانی اظهار کرد: بر اساس این فرض تعداد مشاغل ایجاد شده در سال ۹۳ در بازار رسمی و غیررسمی کهگیلویه و بویراحمد چهار هزار و ۹۷۷ نفر شغل است.
وی عنوان کرد: در کهگیلویه و بویراحمد از کل مشاغل ایجاد شده پیمان ها بهداشت و مددکاری اجتماعی به ترتیب ۴۴٫۶ و ۱۱٫۴ درصد را به خود اختصاص داده اند.
ارمغانی ابراز داشت: در صورت مقایسه عملکرد اشتغال ایجاد شده در سال ۹۳ در کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت بیکار این استان در پایان سال ۹۲ ملاحظه می شود که استان در سال ۹۳ توانسته فقط برای ۱۲ درصد بیکاران شغل ایجاد کند و ۸۸ درصد بقیه نیز نتوانسته اند شاغل شوند.

۲ نظر

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.