توصیه و هشدار برای خرید ماهی قرمز در آستانه سال جدید

دنا نما: دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به نحوه خرید و نگهداری از ماهی قرمز هشدار داد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، به نقل از روابط عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، مسئول روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر ساله بنا به رسم دیرینه شهروندان در روزهای پایانی سال اقدام به خرید ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین می‌کنند اما در کنار این کار پسندیده لازم است شهروندان برخی نکات بهداشتی را برای حفظ سلامت خود و نگهداری صحیح از ماهی رعایت کنند.

فرشاد حیدری افزود: به شهروندان توصیه می‌شود ماهی قرمز عید از مراکزی معتبر خریداری کنند و توجه داشته باشند ماهی خریداری شده باید عاری از هر گونه زخم  و فرورفتگی و بیرون‌زدگی در قسمت چشم باشد و دارای چشمانی براق و شنای طبیعی باشد.

وی افزود: پولک‌های ماهی قرمز نباید ریخته و باید بدنش ظاهری سالم داشته باشد هرچند که ماهی سالم در آکواریوم به هنگام شنا و تحرک بالا از ماهی مریض و ناسالم قابل تشخیص است.

حیدری به شهروندان توصیه کرد به هنگام خرید ماهی از دستکاری آن توسط کودکان جلوگیری شود و اگر ماهیان دیگری در منزل نگهداری می‌شود نسبت به جداسازی ماهیان بیمار از ماهیان سالم و ضدعفونی کردن ظروف نگهداری ماهی اقدام شود.

مسئول روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بهتر است ماهی تنگ در دو لیتر آب نگهداری شود و آب تنگ هر روز تعویض شود تا ماهی از اکسیژن بیشتری برای تنفس برخورد باشد و مناسب‌ترین دما برای پرورش ماهی قرمز بین ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

حیدری ادامه داد: آب لوله‌کشی به دلیل برخورداری از کلر فراوان بهتر است ۲۴ ساعت در یک ظرف گشاد دهان باز نگهداری تا گاز کلر آن متصاعد شود و سپس نسبت به تعویض آب ماهی اقدام شود.

وی در ادامه به غذای ماهی قرمز اشاره کرد و افزود: این گونه ماهی بایستی با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شود و بهتر است که غذا در سطح آب و به میزان کم و یک بار در روز شناور بماند تا بدین وسیله آب تنگ کثیف نشود.

این مسئول اداره‌کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه ضمن توصیه به شهروندان مبنی بر عدم رهاسازی ماهیان قرمز در رودخانه‌ها و تالاب‌ها افزود: از خرید برخی جانوران دریایی نظیر حلزون آبزی و لاک پشت مینیاتوری که چند سالی وارد بازار شده، به دلیل تهاجمی و غیربومی بودن خودداری کنند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.