فاجعه زیست محیطی در شهرک بلکوی یاسوج و قطع امید مردم از مسئولان

دنا نما: محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد چشمان خود را بر روی فاجعه زیست محیطی در شهرک بلوکوی یاسوج بسته است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، کهگیلویه و بویراحمد استانی است که اگر از خداوند نعمتی بزرگ را بهره گرفته همانا طبیعتی زیبا و سرسبز است که در کمتر جایی از ایران بزرگ این موهبت به چنین وسعت و شکل و رنگی دیده می‌شود.

رودها و چشمه‌ساران و کوه‌ها با درختان زیبا و علفزارها که هر یک جلوه‌ای از وفور نعمت و موهبت الهی در این استان چهار فصل است.

اما با همه این داشته‌ها؛ محافظت خوبی از طبیعت انجام نمی‌شود و می‌توان گفت در این استان هر روز ضربات سنگینی بر پیکره محیط زیست و منابع طبیعی وارد می‌شود.

فرهنگ‌‌سازی درستی برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی تاکنون در استان صورت نگرفته و هر روز وضعیت بدتر از دیروز می‌شود به نحوی که تا چند سال آینده و حداکثر با این روند، تا یک دهه دیگر خبری از این چشم‌اندازهای زیبا و خدادادی نخواهد بود.

مسئولان هم چشمان خود را بر روی همه چیز بسته‌اند و دست و پابسته تنها نظاره‌گر تخریب طبیعت و محیط زیست هستند.

تنها در دو کیلومتری شهر یاسوج روستایی وجود دارد که البته اسم آن را نه می‌توان روستا و نه شهر گذاشت چرا که هیچ مسئولی در امور شهری و یا روستایی توجهی به بلوکو و هزار و یک مشکل آن ندارد.

آری روی صحبت امروز ما شهرک بلوکو است که در استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از شنیدن نام انسان‌هایی که در آن زندگی می‌کنند، همه این منطقه را با نام شهرک صنعتی بلوکو می‌شناسند.

شهرکی که اکنون تنها سایه‌ای کم‌رنگ از صنعت در آن وجود دارد و مردم پاسوز همین نیمچه صنعت نیمه‌فعال در این شهرک به اصطلاح صنعتی هستند.

ساکنانی که نسل اندر نسل در بلوکو زندگی کرده‌اند و از روزگاری خوش در قدیم به وضعیتی اسف‌بار در حال حاضر تغییر وضعیت داده‌اند.

مردمانی که کشاورزی خود را اکنون نیز در دل لجنزارهای شکل گرفته در دل فاضلاب‌های شهر یاسوج حفظ کرده‌اند.

اما این کشاورزی و کار به چه بهایی؟ به بهای بیماری و عفونت و کثیفی؟ سؤال این است که آیا مسئولان زیست محیطی در کهگیلویه و بویراحمد دغدغه‌ای برای حفظ این نقطه زیبا و حاصلخیز از شهر یاسوج دارند یا نه.

آن چه را که خبرنگاران با حضور در این منطقه مشاهده کردند چیزی غیر از بحران و فاجعه نبود بحرانی که اگر امروز به فکر رفع آن نباشیم در آینده منجر به بسیاری مشکلات زیست محیطی خواهد شد که جان انسان‌ها مورد هدف قرار گرفته است.

فاضلابی که به صدها هکتار زمین کشاورزی منطقه بلوکو وارد می‌شود و مانند رودخانه‌ای از کنار منازل مسکونی می‌گذرد و فریادرسی برای شنیدن حرف مردم مظلوم این منطقه نیست.

به سراغ مردم که رفتیم هر کدام با قطع امید از مسئولان تنها نظاره‌گر این فاجعه زیست محیطی هستند.

وحید حسینی می‌گوید مسئولان زیادی از استاندار تا نمایندگان مجلس به این منطقه آمدند و کاری برای ما نکردند و رفتند.

وی می‌گوید: فاجعه‌ای از این بدتر نیست که فاضلاب شهر یاسوج به زمین‌های کشاورزی ما سرازیر می‌شود و فریادرسی برای جلوگیری از این فاجعه نداریم.

این جوان بلوکویی می‌گوید: مشکلات زیادی اعم از مشکل آب و جاده و ایاب و ذهاب هم داریم اما آن‌ها قابل تحمل هستند آن چه که ما را ذلیل کرده فاضلابی است که مستقیما از شهر یاسوج وارد زمین‌های کشاوری و میراثی می‌شود که از نسل‌های گذشته به ارث رسیده است.

حسینی همراه ما در جاده فرعی کنار روستا، ۵ نقطه را نشان می‌دهد که از هر کدام از این نقاط جویبارهای فاضلاب وارد زمین‌های کشاوری مردم زجر کشیده می‌شود.

در راه برگشت که وضعیت را بسیار نگران کننده و اسف‌بار دیده بودم به همکار مطبوعاتی خود چنین گفتم که اگر این صدها هکتار زمین هموار و حاصلخیز را مجانی تقدیمم کنند با وضعیت کنونی زیر بار آن نخواهم رفت.

اکنون وظیفه مسئولان محیط زیست است که از خواب بیدار شوند و به دستگاه‌هایی که مسئولند و کم‌کاری کرده‌اند بنا بر وظیفه قانونی و انسانی و شرعی تذکر دهند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.