شیوع آفت برگ خوار تهدید جدی درختان بلوط بویراحمد و دنا

دنا نما: مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد از حمله آفات برگ خوار و جوانه خوار به ۳۷هزار و ۷۰۰هکتار از جنگل های بلوط این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، جواد رحیمیان افزود: کاهش بارندگی نسبت به میانگین نرمال زمینه را برای شیوع آفات و بیماریها آماده نموده و این افت خسارات زیادی به جنگل های بلوط وارد نموده است.

وی تصرح کرد: به دلیل نبود یا کمبود رطوبت و خشکی محیط ، آفات به جوانه و برگ درختان زیبای بلوط که در ابتدای فصل رشد که وسیله دفاعی بلوط کمتری (تانن)دارند، حمله ور می شوند.
این کارشناس جنگل بانی لارو پروانه های جوانه خوار و برگ خوار عامل اصلی گرفتاری این روزهای جنگل های زیبای بلوط ها هستند.
وی تصریح کرد: مناطق چیتاب، دلی اولادعلی مومن، لوداب و زیلایی مناطق اصلی شیوع این آفات هستند زیرا در مناطق میان بند و نیمه گرمسیری شهرستان بویراحمد فصل رویش زودتر آغاز شده است.
رحیمیان تصریح کرد: براساس بررسی ها، جنگل های مناطق چیتاب در سطح ۱۲هزار و ۵۰۰هکتار، دلی اولاد پنج هزار و ۵۰۰هکتار ،لوداب هشت هزار و ۷۰۰ هکتار و زیلایی ۱۱هزار هکتار به این آفات آلوده شده اند.
مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد تصریح کرد: علائمی از هجوم آفات بلوط در برخی مناطق دیگر از جمله میمند دنا مشاهده شده است.
وی با بیان این که بارش باران سبب شسته شدن و افتادن لاروها از درختان و ویروسی شدن لاروها (آفات )و مرگ آنها می شود ، اظهارکرد : اگر در ابتدای فصل رویش باران ببارد این امر کمک موثری به کنترل آفات مذکور می کند.
این مسئول گفت: اثر مثبت بارش باران در هفته قبل هم اکنون بر بهبود رویش جنگلهای منطقه مشهود است.
این کارشناس جنگل بانی شناخت دشمنان طبیعی این آفات و استفاده از این پارازیت های طبیعی در کنترل آفات را بهترین، موثرترین و مناسب ترین روش دانست و تصریح کرد: این کار نیاز به تحقیقات وسیع دارد.
وی استفاده از زنبورهای خانواده سینیپیده و مبارزه از طریق سموم بیولوژیک مانند BT را با استفاده از ماشین مخصوص یا هواپیما از دیگر راهکارهای مبارزه با آفات جنگل های بلوط اعلام کرد.
این مسئول به لزوم شناسایی دقیق عرصه ها و نوع آفات جنگل های پراکنده اشاره کرد و افزود: انجام این مهم با امکانات موجود امکان پذیر نیست.
وسعت جنگل های شهرستان بویراحمد مرکز کهگیلویه وبویراحمدحدود ۴۵۰هزار هکتار است.
آفات برگ خوار و جوانه خوار و بیماری خشکیدگی درختان بلوط در یک دهه اخیر خسارات جبران ناپذیری به شش میلیون هیکتار جنگل بلوط زاگرس و نیز کهگیلویه وبویراحمد وارد نموده است.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.