شهر شدن مادوان بویراحمد تصمیمی شتاب زده و خلاف قانون بود

دنا نما: استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که تبدیل روستای مادوان بویراحمد به شهر از همان ابتدا تصمیمی شتاب زده ، خلاف قانون، بدون برنامه ریزی و ضوابط فنی و شهرنشینی و البته ناشی از فشارهای تحمیلی بوده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، سید موسی خادمی در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت که هیچ گونه آینده نگری و برنامه ریزی اصولی از سوی متولیان امر در زمان تبدیل شدن مادوان به شهر انجام نگرفته و نوعی نگرش و منفعت خاص حتی سیاسی عامل اساسی و دخیل در این کار غیرفنی وغیر اصولی بوده است.

وی برخی معضلات و مشکلات اجتماعی موجود در شهر مادوان را یادآور شد و افزود: هیچ گونه آثار شهری و اصول شهر نشینی بر این منطقه حاکم نیست.
وی تصریح کرد: برخی ها بدون هیچ گونه کار کارشناسی و با اهدافی خاص یک سری الزامات را بر یک منطقه جغرافیایی که هیچ گونه شرایط پذیرش ضروریات شهری را نداشته حاکم کرده اند و انبوهی از مشکلات و معضلات اجتماعی را برای این شهر به وجود آورده اند.
خادمی تاکید کرد: با توجه به بازدیدهای میدانی که از این شهر صورت گرفت و مطالعات انجام شده هیچ آثار و شرایط استانداردی در زمینه شهر شدن آن مشاهده نشده و کمترین پیش بینی و آینده نگری نیز برای توسعه شهرنشینی صورت نگرفته است.
مادوان با جمعیتی افزون بر ۱۸ هزار نفر و با انبوهی از مشکلات و چالش ها و کمبودهای فراوان در بخش های مختلف ، هشت سال پیش به شهر تبدیل شد.
 از تصمیم شتاب زده برای الحاق مناطق پیرامونی یاسوج خودداری شود
استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین موضوع الحاق و ساماندهی مناطق و روستاهای پیرامونی یاسوج را یادآور شد و گفت که باید از هرگونه تصمیم شتاب زده و غیراصولی در این راستا خودداری شود.
وی ابراز داشت که البته الحاق و ساماندهی مناطق حاشیه یاسوج به ویژه شهر جدید مادوان نیازمند مدیریت یکپارچه و منسجمی است که باید با طرح مطالعاتی دقیق، سنجیده و آینده نگر همراه باشد.
خادمی گفت که اکنون طرح جامع و اصولی با رعایت مطالعات دقیق و بررسی میدانی از تمامی مناطق حاشیه نشین شهر یاسوج در مراحل نهایی است که ارائه خدمات و هرگونه تغییر کاربری و توسعه آن مناطق نیز بر اساس این طرح انجام می شود.
وی به مردم در مناطق پیرامونی (سررود شمالی و جنوبی) یاسوج توصیه کرد که از هرگونه تصمیم و اقدام های شتاب زده تا بررسی نهایی وضعیت الحاق این مناطق نیز خودداری کنند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد از مشاور طرح خواست تا با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر متولیان امر در اسرع وقت و ظرف یک ماه آینده کار مطالعاتی و وضعیت روستاهای منفصل و همچنین محدوده های شهری و روستایی در این مناطق را آماده و برای تصویب نهایی در شورای برنامه ریزی استان ارائه کند.
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از مهمترین راهکارهای اساسی برای خروج مناطق حاشیه ای و پیرامونی یاسوج الحاق آنان به شهر و مرکز استان با مدیریت منسجم و واحد است.
غلام محمد زارعی اظهار داشت که هم اینک نیز طرح جامع بازآفرینی شهر یاسوج به همراه شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفته که یکی از پیش نیازهای تحقق این مهم موضوع الحاق و تعیین تکلیف مناطق پیرامونی این شهرهاست.
به گزارش ایرنا، بر اساس مطالعات انجام شده افزون بر ۷۷ هزار نفر از جمعیت ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه‌های یاسوج و دوگنبدان زندگی می‌کنند که آسیب های اجتماعی متعددی برای این شهرها ایجاد کرده است.
افزون بر ۴۵ هزار نفر از این جمعیت در مناطق حاشیه ای و پیرامونی یاسوج سکونت دارند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.