بیکاری ۱۴۰ کارگر گلخانه‌های فرودگاه یاسوج/لزوم حمایت تیم اقتصادی استان از کارگران این واحدها

دنا نما: نیمه اول تیر ماه امسال بود که با حضور مسؤولان ارشد استان و یکی از اعضای هیأت مدیره فرودگاه کشور نشستی برای تعیین تکلیف گلخانه‌های مستقر در فوردگاه یاسوج برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، نیمه اول تیر ماه امسال بود که با حضور مسؤولان ارشد استان و یکی از اعضای هیأت مدیره فرودگاه کشور نشستی برای تعیین تکلیف گلخانه‌های مستقر در فرودگاه یاسوج برگزار شد که در آن نشست حسین اکرمیان عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه کشور خواستار تخلیه گلخانه‌ها از فرودگاه یاسوج شدند.
تصمیم بر تعطیلی گلخانه‌های فرودگاه یاسوج زنگ خطر بیکاری جمعی از زنان و مردان جوانی که در این واحدها مشغول به کار هستند را به صدا درآورد تا اینکه امروز ۱۴۰ کارگر و کارفرمای ۱۰ گلخانه مستقر در فرودگاه یاسوج با تجمع در مقابل استانداری اعتراض خود را نسبت به تعطیلی این واحدها نشان دادند.

یکی از کارگران خانم این گلخانه‌ها بیان کرد: قرار داد این گلخانه‌ها ۱۴ ساله است و تاکنون ۷ سال از فعالیت این گلخانه‌ها می‌گذرد اما علی رغم اینکه ۷ سال دیگر برای فعالیت این واحدها مانده مدیریت فرودگاه یاسوج خواستار جابه جایی واحدها شده است.

وی تصریح کرد: کارفرمایان هر گلخانه بدون زیرساخت‌های جهاد کشاورزی حداقل ۶۰۰ میلیون وام بدهکاراند اما فرودگاه به صورت یکطرفه بیکاری ۱۴۰ نفر را امضا کرده است که تعطیلی  این واحدها خسارت‌های جبران ناپذیری به کارگران و کارفرمایان می‌زند.

یکی دیگر از این خانم‌ها با بیان اینکه هزینه‌های جانبی این واحدها قابل برگشت نیست، افزود: هر گلخانه‌دار چندین ضامن دارد، ضمن اینکه سازه‌ها و پایه‌های گل‌ها در صورت جابه‌جایی قابل استفاده نیست.

گلخانه‌های فرودگاه یاسوج ۱

 وی با بیان اینکه هر گلخانه سالانه ۲۴ هزار گل شاخه بریده تولید می‌کند، افزود: بسیاری از کارگران تنها از این راه امرار و معاش می‌کنند، عده‌ای دیگری  از زنان کارگر این واحدها سرپرست خانوار هستند و با داشتن چندین فرزند و بالا بودن اجاره خانه به سختی زندگی خود را می‌گذرانند و در صورت بیکاری ادامه زندگی برای کارگران مشکل خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسؤولان تلاش کنند تا گلخانه‌های مستقر در فرودگاه یاسوج به فعالیت خود ادامه دهند، گفت: جهاد کشاورزی برای جابه‌جایی این واحدها زمینی در اختیار  ندارد و مسؤولان فرودگاه هم با ادامه فعالیت این واحدها موافقت نمی‌کنند.

یکی از کارفرمایان گلخانه‌ها در همین خصوص گفت: ۱۰ میلیارد تومان در این ۱۰ گلخانه‌ سرمایه‌گذاری شده که در صورت تعطیلی چه کسی پاسخگوی این واحدها خواهد بود.

اما جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت گلخانه‌داران فرودگاه یاسوج به خبرنگار فارس گفت:  قرارداد گلخانه‌های فرودگاه یاسوج ۱۴ سال است و در حال حاضر ۶ سال از این قرار داد می‌گذرد و طبق قرار داد گلخانه‌ها باید به فعالیت خود در این مکان ادامه دهند.

گلخانه‌های فرودگاه یاسوج ۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: جهاد کشاورزی از بیت‌المال برای زیرساخت‌های  واحدهای گلخانه‌ای سرمایه‌گذاری کرده و از طرفی متقاضیان تسهیلات بانکی دریافت کردند که برای ۹۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شده، به همین دلیل باید تا پایان مدت زمان قرار داد به فعالیت خود ادامه دهند.

وی عنوان کرد: از متولیان قانون به ویژه دادستان محترم و استاندار کهگیلویه و بویراحمد درخواست می‌کنم در سالی که دغدغه مسؤولان نظام به ویژه مقام معظم رهبری بحث اشتغال و تولید است و این واحدهای تولیدی فعال که تعدادی زیادی از جوانان بیکار به ویژه زنان و دختران روستایی که تعدادی سرپرست خانوار هستند و از این طرق امرار و معاش می‌کنند تحت تاثیر تصمیمات اشتباه هیات تشخیص که خود یک طرف دعوی گلخانه‌داران هستند و از طریق مدیریت فرودگاه استان دنبال اجرای حکم تخلیه که مصوبه هیات تشخیص شرکت فرودگاه کشور است قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه ما با جدیت خواهان ادامه فعالیت و تولید این واحدها تا پایان سال ۱۴۰۱ هستیم، عنوان کرد: از تیم اقتصادی استان انتظار داریم به جای همکاری با تصمیم غلط مدیریت فرودگاه با تولیدکنندگان بدهکار بانک و کارگران این گلخانه‌ها همکاری کنند.

گلخانه‌های فرودگاه یاسوج ۳

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.