رضایت‌مندی ۹۸ درصدی خانواده‌های اهداکننده عضو کهگیلویه و بویراحمد از انجام این کار

دنا نما: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۷۷ تا ۹۸ درصد از خانواده‌های اهداکننده عضو از این اقدام خود رضایت دارند، گفت: کهگیلویه و بویراحمد در زمینه اهدای عضو رتبه نخست کشور را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، اورنگ ایلامی عصر امروز در همایش جشن نفس که با حضور خانواده‌های اهداکننده و گیرنده عضو کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار کرد: سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در کشور بر اثر حوادث و سوانح دچار مرگ مغزی می‌شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، اضافه کرد: حدود پنج تا هشت هزار نفر از این تعداد شرایط لازم برای اهدای عضو و کمک به بیماران نیازمند را دارند ولی این در حالیست که کمتر از هزار نفر از آنها این عمل را انجام می‌دهند.

وی، گفت: مرگ مغزی اتفاقیست که باعث وارد شدن آسیب جدی به مغز شده به صورتی که شخص دیگر قادر به بازگشت، حیات و زندگی نخواهد بود.

این مسوول در ادامه با بیان اینکه هشت عضو انسان مرگ مغزی قابل اهدا و پیوند زدن است، خاطرنشان کرد: دو کلیه، کبد، لوزالمعده، قلب و دو ریه هر انسان مرگ مغزی قابل برداشتن و پیوند زدن به بیماران نیازمند است.

ایلامی، تصریح کرد: علاوه بر این اعضا بافت‌ها و نسج‌های پیوندی مانند قرنیه، پوست و استخوان را نیز می‌توان برداشت و به بیماران نیازمند پیوند زد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: از سال ۹۰ تاکنون با اهدای اعضای ۱۲۴ نفر از بیماران مرگ مغزی استان ۴۴۷ پیوند عضو انجام گرفته که ۴۴۰ مورد از آنها موفقیت آمیز بوده است.

وی، تصریح کرد: از ۴۴۰ پیوند انجام شده برای بیماران نیازمند در حال حاضر ۴۰۰ نفر از آنها زنده بوده و در قید حیات هستند.

ایلامی با اشاره به اینکه ۷۷ تا ۹۸ درصد از خانواده‌های اهداکننده عضو از این اقدام خود رضایت دارند، گفت: کهگیلویه و بویراحمد در زمینه اهدای عضو رتبه نخست کشور را دارد ضمن اینکه استان یزد رتبه دوم و فارس رتبه سوم را در این زمینه دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر توجه و تلاش برای توسعه و ترویج بیشتر این فرهنگ در استان، گفت: امیدواریم بتوانیم با فراهم کردن زیرساخت‌ها انجام عمل جراحی و پیوند اعضا را در استان خودمان انجام دهیم.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.