همایش ملی نقش عشایر در کاهش آسیب‌های اجتماعی در یاسوج آغاز شد

دنا نما: سومین همایش ملی نقش عشایر در کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت اعتیاد و مواد مخدر با حضور ۱۶ استان روز یکشنبه در منطقه عشایری کاکان در شهرستان بویراحمد آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: این همایش ۲ روزه با همکاری تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و برخی دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شده است.
ناصر رضایی مهمترین هدف از برگزاری این همایش ملی را آشنایی و آگاه بخشی خانواده‌های عشایری نسبت به بروز خطرات و آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه معضل اعتیاد و مواد مخدر ذکر کرد.
وی استان‌های شرکت کننده در این همایش را شامل بوشهر، فارس، کرمان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، البرز، لرستان، ایلام، کردستان، خوزستان، مازندران، تهران و مرکزی به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد.
رضایی ابراز داشت: بر اساس طرح شیوع شناسی اکنون حدود یک و هشت صدم درصد جمعیت استان دچار سوء مصرف مواد مخدر هستند.
وی تعداد معتادان شناسایی شده را نیز بیش از هشت هزار و ۱۰۰ نفر دانست و گفت: آمارهای واقعی بیش از این رقم است.
رضایی بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد معتادان و مراجعه کنندگان به کمپینگ ها و مراکز ترک اعتیاد پس از مراحل درمان، بازگشت مجدد به چرخه این معضل را تجربه می می‌کنند.
وی گفت: ضعف اعتماد به نفس، بیکاری پذیرش نشدن اجتماعی و طرد فرد معتاد از سوی خانواده از مهمترین دلایل بازگشت مجدد معتادان به ورطه خانمان سوز اعتیاد است.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد نسبت به خطر تغییر الگو و کاهش سن اعتیاد در کشور به‌ویژه در سال‌های اخیر از ۲۳ سال به کمتر از ۱۵ سال هشدار داد و گفت: میانگین سن مبتلایان در این استان بین ۲۰ تا ۴۰ سال است.
وی ابراز داشت که راهبرد و استراتژی دولت برای مقابله جدی با سوء مصرف مواد مخدر و کاهش این معضل، اجتماعی کردن و استفاده از ظرفیت و مشارکت مردمی است.
رضایی از فعالیت ۷۰ ‌مرکز درمانی از جمله ۲۰ کمپ، ۴۰ مرکز متادون درمانی و چهار مرکز دی، آی. سی » در استان خبر داد و تصریح کرد: نخستین مرکز سرپناه شبانه با ظرفیت ۳۰ نفر در گچساران برای معتادان متجاهر ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: در حالی که رویکرد از مصرف مواد سنتی همچون تریاک و هروئین به سمت مواد صنعتی شامل متام متافین (شیشه) در کشور رو به افزایش بوده، اما در این استان همچنان بیشترین میزان مصرف و مبتلایان به سمت مواد سنتی است.
رضایی ابراز داشت: البته شورای مبارزه با مواد مخدر استان با همکاری نیروی امنیتی و انتظامی و سایر نهادهای متولی نیز استراتژی‌ها و برنامه‌های جامع خود را متناسب با این تغییر الگو تدوین کرده است.
وی ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ بافت قومی و قبیله‌ای و شرایط اجتماعی حاکم بر آن در بسیاری از شاخص‌ها به‌ویژه در زمینه مبتلایان به مواد مخدر، میزان شیوع و یا کاهش سن وضعیت بهتری دارد.
رضایی خطر شیوع روز افزون آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و مواد مخدر در جوامع شهری و روستایی را یادآور شد و گفت: در صورت سهل انگاری و اطلاع رسانی ناکافی این معضل نیز دامن عشایر را خواهد گرفت.
وی برگزاری چنین همایشی را در راستای آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ مبارزه با معضل اعتیاد و مواد مخدر در جوامع عشایری دانست و گفت: در این همایش ۲ روزه نیز کارگاه‌های آموزشی با موضوع اعتیاد و برخی آسیب‌های اجتماعی برپا شده است.
همایش ملی نقش عشایر در کاهش آسیب‌های اجتماعی

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.