حدود ۵۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت

دنا نما: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۵۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان از ابتدای سال جاری تاکنون براثر وقوع آتش سوزی دچار خسارت شده ‌است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، عزت الله بهشتی فر افزود: امسال ۸۷ فقره آتش سوزی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد مهار شد.
وی بیان کرد: جنگل‌ها و مراتع پیچاب، کوه لار، کوه عنا در باشت، انبار شاهی در گچساران، مختار و گردوه در بویراحمد، بهرام بیگی در دنا و شرابگروه در چرام از مناطق آتش سوزی شده در سال جاری است.
بهشتی فر آتش زدن «پس چر» مزارع بعد از برداشت محصول و بی احتیاطی گردشگران را از مهمترین علت‌های آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان ذکر کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبود چرخبال اطفای حریق و کمبود نیروهای قرقبان از موانع مهار آتش سوزی در مناطق سخت گذر این استان است.
وی عنوان کرد: به دلیل سخت گذر بودن بسیاری از مناطق این استان نیروهای امداد و نجات پس از ساعت‌ها پیاده روی به منطقه بروز حادثه می‌رسند که این امر در طولانی شدن مهار آتش و افزایش خسارت‌ها نقش مهم دارد.
بهشتی فر گفت: ۲۶ نقطه در معرض خطر آتش سوزی شناسایی کهگیلویه و بویراحمد برای کاهش آتش سوزی‌ها شناسایی، پهنه بندی و با انتخاب دیده بان و ارائه کلاس‌های آموزشی در قالب طرح حفاظت مشارکتی به مردم واگذار شده است.
براساس برآورد کارشناسان، آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع ملی این استان از سال ۱۳۸۵ تا پایان سال ۱۳۹۵ بیش از هشت هزار و ۷۰۰ هکتار از منابع ملی را نابود کرده است.
کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به‌گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۰۰ هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان ۹۹۹ هزار و ۱۰۰ هکتار جنگل و ۷۲۳ هزار و ۷۰۰ هکتار مرتع است.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.