ثبت ۸ آیین عزاداری استان در فهرست آثار ملی

دنا نما: هشت آیین عزاداری مردم کهگیلویه وبویراحمد در ماه محرم در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: آیین‌های استقبال از ماه محرم در روستای امامزاده علی(ع) در چرام، دمام زنی در دوگنبدان، مویه خوانی زنان سوق، ترقو خوانی(آیینی شبیه تعزیه) و تعزیه خوانی در لنده، آیین شام غریبان در سوق و مراسم نذری روستای دشت رز بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
مسعود شفیعی با بیان اینکه این آیین‌ها با هدف احیا و پیشگیری از فراموشی ثبت ملی شده است افزود: تاکنون بیش از ۵۱ آیین و اثر معنوی غیرمنقول مردم استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شفیعی مجموعه آثار ملی ثبت شده منقول و غیرمنقول استان را بیش از ۷۰۰ اثر اعلام کرد و ادامه داد: ۶۱ آسیاب، ۵۰ خانه تاریخی، ۴۰ قلعه، ۴۰ آب انبار، ۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹ گورستان، ۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳ بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت و ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد که در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌های بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته شده است.
گفتنی است مراسم شام غریبان یا همان مراسم ترقو خوانی در واقع شبه تعزیه ای است که با اشعار سنتی و محزون بیانگر واقعه جانسوز گذاشتن سر مقدس اباعبدلله الحسین(ع) توسط خولی(لعنه الله علیه) در تنور خانه است که همه ساله در شب شام غریبان برگزار می شود.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.