اراده تمام مسئولان نظام بر اجرای پتروشیمی بویراحمد است

دنا نما: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عزم و اراده تمام مسئولان نظام بر این است که مراحل اجرایی مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد شروع شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، عزیز فیلی در بازدید مدیران کل دستگاه های اجرایی استان که به منظور هماهنگی و رفع موانع احتمالی پیش روی اجرای پتروشیمی دنا بویراحمد انجام شد، با بیان اینکه این پتروشیمی یک سرمایه گذاری عظیم، منحصربفرد و کار بسیار بزرگی است، اظهار کرد: احداث پتروشیمی در شهرستان بویراحمد براساس نیاز استان و کشور بوده و اتفاق بزرگی است که در حال رخ دادن است.
وی با اشاره به اینکه پتروشیمی مواهب بسیاری برای رشد صنعت و اشتغال در استان دارد، تصریح کرد: زمانی که معاون عمرانی استانداری ایلام بودم، مجوز پتروشیمی ایلام را که اکنون در مرحله بهره برداری است گرفتیم البته آن زمان برخی می گفتند که توجیه ندارد ولی امروز مواهب و مزایای آن بیشتر نمایان شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اظهار رضایت از سرعت انجام کارها در پتروشیمی دنا بویراحمد آن را نشان از عزم  و توانمندی سرمایه گذار و دستگاه های اجرایی استان برای اجرای این پروژه دانست و خاطرنشان کرد: اخذ مجوز خوراک پتروشیمی ها در کشور حداقل سه سال طول می کشد اما در پتروشیمی بویراحمد شاهدیم که در کمتر از یکسال تمام مجوزها ازجمله مجوز خوراک اخذ شده است.
فیلی پتروشیمی دنا بویراحمد را از معدود پروژه های کشور دانست که حداقل اقدامات بروکراسی و اداری را داشته و توانسته ظرف مدت کوتاهی تمام مجوزها را دریافت نماید و افزود: ظرف یکسال گذشته تمام مجوزهای لازم برای احداث مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد از سوی نهادهای متولی استانی و ملی صادر شده است و این مجتمع امروز مجوز خوراک را از وزارت نفت، مجوز آب در حین ساخت و پس از آن را از طریق وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای استان و مجوزهای زیست محیطی و سلامت را دارد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه در زمان اجرای تمامی فازها ۵ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم دارد، تاکید کرد: حجم ریالی و ارزی سرمایه گذاری پروژه بالغ بر ۸۶ هزار میلیارد ریال است که این منابع تماما توسط بخش غیر دولتی تامین خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بیان کرد: مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد، زنجیره یا مجموعه ای از پتروشیمی ها در قالب یک پروژه است و در واقع اینجا داریم در قالب پتروشیمی دنا بویراحمد، پنج پتروشیمی احداث می کنیم.
فیلی پتروشیمی دنا بویراحمد را یک صنعت مادر خواند که پس از راه اندازی صنایع جنبی و پایین دستی بسیاری در  استان ایجاد خواهد کرد عنوان داشت: این پروژه تحول شگرفی در منطقه ایجاد خواهد کرد و زمینه توسعه این منطقه را فراهم می کند و اولین نفع آن هم برای مردم همین منطقه است.
وی با برشمردن مزایای پروژه اذعان کرد: عزم مدیران ملی و استانی بر اجرای این پروژه است و ما موظفیم که همه به این پروژه کمک کنیم و مردم هم اگر مزایای آن را برای خودشان و توسعه منطقه بدانند، با پروژه و سرمایه گذار همکاری خواهند کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد صدور مجوز خوراک به میزان سالیانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب را از حمایت های دولت از این پروژه دانست و گفت: دولت از اجرای این پروژه حمایت علنی و اجرایی خواهد کرد و صدور مجوزهای لازم نیز از مصادیق آن است و نشان می دهد که همه علاقه مندیم که این پروژه به سرانجام برسد.
فیلی با اشاره به اینکه براساس برنامه زمانبندی پتروشیمی دنا بویراحمد، عملیات اجرایی این پروژه پنج سال به طول می انجامد از کلنگ زنی آن در اوایل سال آینده خبر داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مباحث زیست محیطی پروژه نیز اشاره کرد و گفت: از زمان آغاز بحث احداث این پتروشیمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور وارد موضوع شده و از طریق مشاور مورد تایید خودش، کار مطالعات و ارزیابی های زیست محیطی را انجام داده است و مراحل استانی و ملی ارزیابی زیست محیطی طی شده و در نهایت مجوز تصویب و ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه سرمایه گذار و دولت علاقه مند به رعایت مسائل زیست محیطی هستند و حاضرند بخاطر این موضوع هزینه هم بدهند، از ادارات خواست که مسائل زیست محیطی و موضوعات آب پروژه را برای مردم تشریح کنند.
فیلی خاطرنشان کرد: مسائلی در فضای مجازی در مورد آب و مسائل زیست محیطی پروژه مطرح می شود که اصلا صحت ندارد و آنگونه که در آن فضا مطرح می کنند، نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به بحث سرمایه گذار پروژه و تضمین انجام آن پرداخت و تصریح کرد: من وقتی دیدم که سرمایه گذاری توانمند و خوشنام و اراده ای قوی پشت پروژه است امیدوار شدم و سعی می کنم هرچند ماه یکبار از روند اجرای پروژه بازدید کنم.
در این بازدید علاوه بر معاون عمرانی استاندار بهشتی مدیرکل منابع طبیعی استان، کناری فرماندار بویراحمد، داوودی مهر مدیرعامل آب منطقه ای استان، دیودیده رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت، معاونین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، معاونین سازمان محیط زیست استان و بخشدار مارگون و قائدی مدیر امور عشایر بویراحمد نیز حضور داشتند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.