تقدیر روابط عمومی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی دنا نما  

روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست استان طی پیامی از مدیر پایگاه خبری تحلیلی دنا نما تجلیل کرد.

به گزارش دنا نما به نقل از اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، در پی انتشار فیلمی از کاشت بذر بلوط، توسط عزت اله محسنی پور مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی دنا نما ، هادی سینایی رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان طی پیامی ضمن تجلیل از  اقدام زیست محیطی این خبرنگار ، بیان چند نکته مهم را در خصوص کاشت بذر بلوط یاد آور شد .

براساس این گزارش دراین پیام تجلیل آمده است :

جناب آقای عزت اله محسنی پور

مدیر محترم پایگاه تحلیلی خبری دنا نما

با سلام

بی تردید رفاه و آسایشی را که بشر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جستجو می نماید فقط در محیط زیست سالم قابل دست یابی است . یقین داشته باشید تلاش بی ریا ،دوراندیش و خالصانه جنابعالی در جهت حفظ و صیانت از محیط زیست نه تنها ستودنی است بلکه اقدامی ماندگار در ادای حقوق شهروندی و فردایی ماندگارتر برای آیندگان خواهد بود .

 لذا از زحمات شما در اعتلای حفاظت از محیط زیست قدردانی می نمائیم .

وی  بیان چند نکته در خصوص نحوه کاشت بذر بلوط را ضروری دانسته و آورده است :

– در انتخاب دانه نهایت دقت را داشته باشیم . دانه هایی را انتخاب نمائیم که رنگشان سبز درخشان و به تازگی از درخت جدا شده باشند. دقت داشته باشیم دانه های کاملا زرد و طلایی درصد خطای بالایی در سبز شدن دارند .

– دو عدد دانه بلوط سالم در یک چاله ۳ تا ۵ سانتی متری بصورت برعکس در خاک  قرار گیرد  و اگر نوک تیز دانه به سمت پایین باشد بهتر است .

– درانتخاب خاک دقت گردد. سعی شود خاکی که بذر در آن کاشت می شود مرطوب باشد .

-ایمنی در کاشت بسیار مهم است . سعی شود در مکانی کاشت شود که موش یا سایر حیوانات نتواند به آن آسیبی رساند ضمن آن که رعایت فاصله ۶ متری مد نظر قرار گیرد.

-از همه مهمتر پیش بینی خطرات بعداز جوانه زنی است . جوانه زنی بعداز ۴ تا ۶ هفته طول می کشد ، اگر تمهیدات لازم پیش بینی نگردد ممکن است  ، بعداز جوانه زنی به راحتی توسط دام از بین رود.  لذا سعی شود روی دانه با شاخه های خشک یا قرار دادن چند سنگ کنار هم بطوریکه روزنه و راهی برای جوانه زنی و نور کافی وجود داشته باشد پوشاند شود .

– سعی شود از بذر هر بلوط برای همان منطقه استفاده گردد . مناطقی انتخاب کنیم که طی سنوات اخیر پوشش جنگلی آن بنا به دلایلی از بین رفته و یا در معرض تهدید باشد.

عزت‌اله محسنی‌پور

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.