از گورستان ده پایین و لهسواره دنا چه خبر؟

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد از آغاز فصل کاوش‌های نجات بخشی در دو محموطه تاریخی در دهستان سادات محمودی شهرستان دنا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دنا نما، سعید طالبی پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز در بازدید از عملیات کاوش نجات بخشی در دهستان سادات محمودی شهرستان دنا، اظهار کرد: هم‌زمان فصل چهارم کاوش در روستای ده پایین در دهستان سادات محمودی و فصل دوم عملیات نجات بخشی گورستان لهسواره در همین دهستان آغازشده است.

وی با بیان اینکه این کاوش با حضور کارشناسان مطرح کشوری از پژوهشگاه وزارتخانه در حال انجام است، گفت: این محوطه‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان دنا واقع‌شده که در قالب پروژه کاوش‌های نجات‌بخشی محوطه‌های در خطر پشت سد خرسان واقع در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد مورد کاوش قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: نجات بخشی و نمایاندن آثار باقیمانده تا پیش از آبگیری سد، ارائه گاه نگاری نسبی و مطلق گورستان‌ها پیش‌گفته و شناخت شیوه‌های تدفین و ساختار گورها همچنین شناسایی ارتباطات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای مردمان این گورستان‌ها از اهداف مهم کاوش‌های گورستان ده پایین و لهسواره در شهرستان دنا است.

طالبی پور بیان کرد: کشف گورستان‌ها تدفین شده مربوط به دوران عیلام از نتایج کاوش‌های قبلی در این محوطه‌های تاریخی بوده است.

وی تصریح کرد: برخی آثار کشف‌شده مانند سنگ مرمرها و ظروف فلزی نشان از ارتباطات فرهنگی، تجاری و تشابهات سبک‌شناختی در هنر با محوطه‌های جنوب شرق ایران طی هزارۀ سوم پیش از میلاد دارد.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.