شاهنامه سند هویت تاریخی و فرهنگی جامعه ایرانی است

دنا نما: استاد منصور رستگار فسایی، شاهنامه پژوه برجسته کشور از شاهنامه به عنوان سند هویت تاریخی ،دینی و فرهنگی ایرانی اسلامی یاد کرد.

این صاحبنطر ادب فارسی دوشبنه شب در جمع انجمن شاهنامه شناسی یاسوج به بلندای دوردست سخن شاهنامه برای تمامی نسل ها اشاره کرد و افزود: شاهکار فرودسی بزرگ مملو از فضیلت های اخلاقی ، انسانی دینی و فرهنگی است که تببین آن به تقویت فرهنگی دینی و حماسی جامعه ایرانی کمک خواهد کرد.

این ادیب توانا ابعاد خداشناسی و خردورزی شاهنامه را یادآورشد و گفت: شاهنانه رسم و سنت های کهن ایرانی را حفط و فرهنگ حق باوری، دادگری ،نامجویی و شادی را به انسان مترقی و متعالی در گذشته ،حال وآینده عرضه کرده است.

دکتر رستگارفسایی به امانتداری فردوسی در استفاده از متون متخلف ایرانی اشاره کرد افزود: اینک تلالوی زبان فارسی ایران در دیگر کشورها مدیون رنج فراوانی است که فردوسی برای آن متحمل شد تا بنایی ماندگار از فرهنگ غنی ایرانی از خود برجای گذارد.

وی ترویج روحیه شجاعت ودلاوری برای دفاع از کیان ایران اسلامی و حفاظت از تمامیت ارضی کشور را از دیگر ابعاد شاهنامه دانست وافزود: داستان بهرام گودرز به ظرافت تمام روح قهرمانی و دشمن ستیزی این پهلوان ایرانی در یافتن تازیانه خود درمیان سپاه دشمن را بیان می کند.

وی با طرح سووالی که چرا شاهنامه می خوانیم، گفت: شاهنامه به ما می آموزد که برای این کشورها خونهای زیادی ریخته شده و این سرزمین ایزدی به آسانی به دست نیامده که به آسانی از دست رود و باید همه جامعه ایرانی از هر قومیت، رنگ ،گویش و جغرافیایی با حفظ وحدت و همدلی از این آب وخاک و فرهنگ دینی آن صیانت کنند.

وی به شرایط متلاطم فرهنگی در روزگار کنونی اشاره کرد وگفت: باتوجه به تهاجم فرهنگی دشمن ترویج افکار بلندفرهنگی تاریخی و حماسی شاهنامه فرصت خوبی برای مبارزه با خطر تهاجم فرهنگی دشمن است.

این استاد بازنشسته دانشگاه بیان کرد: فرهنگ غنی ایرانی با چتری وسیع امروز خرده فرهنگ ها، گویش ها و لهجه های جامعه ایرانی را از شمال تا جنوب پاسبانی می کند و درعین حال خرده فرهنگ ها ولهجه ها نیزخود به نوعی پشتیبان فرهنگ غنی جامعه ایرانی است.

وی انجمن های شاهنامه شناسی را کانون فرهنگی خوبی برای ترویج فرهنگ دینی،ایران شناسی با سیره نیک اخلاق محوری که در شاهنامه به آن به نیکی پرداخته شده است، دانست.

صاحب کتاب رستم و سهراب حکمت های شاهنامه را بیانگر ارزشهای والای انسانی و اخلافی نیاکان و گذشتگان و چراغ راه آینده دانست وافزود: شاهنامه شاهکار بزرگی است که به ظرافت تمام روش بهتر زیستن و راه بهتر رسیدن به آینده را به ما می آموزد.

رستگارفسایی با بیان اینکه تمامی شاعران نامور بعد از فرودسی بخشی از نمود آنها مدیون طبع بلند و فصاحت کلام فرودسی و گنجینه شاهنامه است ، تصریح کرد: حافظ، سعدی، مولوی و دیگر شعرای بلندآوازه به یقین شاهنامه را خوب خوانده اند و از این دریای اندیشه فاخر بخوبی بهره گرفته اند.

وی بابیان اینکه حافظ و فردوسی دو روی یک سکه اند اظهارداشت: حافظ خوب از ظرفیت شاهنامه بهره گرفت و داستان سیاوش فرودسی را در یک بیت به رندی تمام آورده است که این امر بیانگر ظرفیتی است که فرودسی برای ادب پارسی و دیگر شعرای بعد از خودبرجای گذاشته است.

این پژوهشگرادبیات فارسی گفت: شاهنامه فردوسی یک ظرفیت خوبی برای تمامی بخشهای فرهنگ وهنر، داستان ، انیمیشین و تمامی تولیدات فرهنگی و هنری است که در دنیای ارتباطات و مجازی با توجه به فناوری های جدید باید از این شاهکار بزرگ تولید اطلاعات برای نسل جوان و نوجوان کرد.

استاد شاهنامه پژوه برجسته کشور با بیان اینکه سرزمین کهگیلویه وبویراحمد سرزمین حماسه ها و حماسه سازان است افزود: روح حماسی و دلاورمردی شیر زنان و مردمان این دیار در تاریخ برای دفاع از این آب و خاک نمادی از روحیه دلاوری ملت ایران است.

وی گفت : هربارکه این استان سفرمی کنم وجب به وجب خاک کهگیلویه وبویراحمد یک حس وحال ماندگاری دارد، از کوههای استوار تا جاده های پرپیچ وخم آن برایم یادآور تاریخ چندهزارساله ایران اسلامی است، زیرا مردمان این دیار همواره نمونه بارزی از وحدت و همدلی در دفاع از ارزشهای اسلامی و انسانی و آب وخاک این سرزمین کهن دربرابر دشمنان و زورگویان بوده است.

وی به جلوه های به هم آمیختگی فرهنگ دینی و ادبی ایران اسلامی از قومیت های مختلف اشاره کرد و افزود: اینکه در هرخانه ای کتاب فردوسی در کنار قرآن قرار دارد و شاهنامه می خوانیم و نماز به اقامه می کنیم، از افتخارات دینی وفرهنگی ماست که باید به نسل آینده تسری یابد.

رستگارفسایی گفت: اینک بیش از هرزمان دیگر به شاهنامه خوانی نیاز داریم چون در هر خانه ای شاهنامه وجود دارد و این کتاب ارزشمند هزاران سال است که از زبان ،فرهنگ دینی و بسیاری از ارزشهای انسانی وهویت تاریخی جامعه ایرانی پاسداری می کند.

وی گفت: هرکجایی که برنامه فردوسی پژوهی برگزارمی شود،داخل و خارج از کشور جلوه ای از غنای زبان و ادبیات فارسی جلوه گری می کند.

این پژوهشگر و ایران شناس با بیان اینکه آرامگاه برخی از شعرای نظیر مولوی ،نظامی رودکی دردیگر کشورها قراردارند،تصریح کر: اما یادواره های این بزرگان عظمت فرهنگ وادبیات ایرانی را در خود متجلی می کند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.