مرگ و میر مادران در زایمان های سزارینی دو برابر زایمان های طبیعی است

دنا نما: رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: کاهش پنج درصدی جراحی سزارین دستاورد مهم طرح تحول سلامت در این استان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛ رضا چمن افزود: شاخص زایمان های با جراحی سزارین که پیش از طرح تحول نظام سلامت در کهگیلویه و بویراحمد ۴۵ درصد بود هم اکنون یه ۴۰درصد کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: از ابتدای طرح تحول سلامت تاکنون ۲۰ هزار زایمان در این استان انجام شده است که ۱۱ هزار مورد آن به صورت طبیعی و رایگان بوده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: نرخ زایمان های جراحی سزارین کشور ۵۳درصد است.
چمن تصریح کرد: براساس پیش بینی طبق استاندارد کشوری ازهر ۲۰ هزار زایمان هشت مورد مرگ و میر ثبت می شود که میزان مرگ و میر مادران باردار در این استان بعد از طرح تحول سلامت سه مورد بوده است.
وی ابراز کرد: اجرای طرح زایمان طبیعی رایگان، زایمان های بدون درد و آموزش مادران جوان درباره عوارض سزارین از برنامه های کاهش این معضل است.
کارشناسان آمار دو برابری مرگ و میر مادران در زایمان های سزارینی نسبت به زایمان های طبیعی را مهمترین تهدید این جراحی می دانند.
افسردگی، انواع عفونت ها،کم هوشی نوزاد، امکان شیر خشکی شدن نوزاد به دلیل طولانی تر بودن دوره بستری مادر، داشتن حس لامسه کمتر از دیگر عوارض سزارین است.
به گفته متخصصان، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و اختلال های روانی و هوشی در بزرگسالانی که با سزارین متولد می شوند نسبت زایمان های طبیعی بیشتر است.
بسیاری از بانوان ترس از درد و ناآگاهی از عوارض جراحی سزارین می دانند.
وی با اشاره به افزایش تعداد پزشکان متخصص به عنوان دیگر دستاورد مهم طرح تحول سلامت از افزایش ۵۰ نفر به کادر پزشکان متخصص کهگیلویه وبویراحمد خبر داد.
چمن گغت: این تعداد پزشک متخصص در بخشهای جراحی عمومی، مغز و اعصاب، دندان پزشکی، زنان و زایمان و اطفال هستند.
وی اظهار کرد: مجوز اولیه وزارت درمان و آموزش پزشکی برای جذب این نیروهای متخصص اخذ شده است و تا دو ماه آینده مراحل دیگر آن انجام می شود.
چنت بیان کرد: در یک سال گذشته ۴۵ پزشک متخصص به کادر درمانی این استان اضافه شده که نسبت به ۲۰۲ پزشک متخصص و فوق تخصص موجود آمار خوبی است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ابراز کرد:افزایش رشته های دستیاری جراحی و زنان به رشته های علوم پزشکی این استان در سال تحصیلی جاری از دیگر دستاوردهای علوم پزشکی این استان است.
وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی در طرح جامع نظام سلامت باید در پنج سال ۲۰ پایگاه امداد و نجات جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شود که در طول یک سال و نیم شش مورد احداث شده است و دو واحد دیگر تا پایان سال بهره برداری خواهد شد.
وی اجرای طرح هتلینگ بیمارستان های، ساخت و تجهیز ۷۰ خانه بهداشت، تلاش برای بهبود زیرساخت های درمانی، کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم و کاهش اعزام بیماران به خارج از استان از دیگر دستاوردهای نظام سلامت در کهگیلویه و بویراحمد است.
به گفته چمن تا نیمه اول شهریور امسال ۸۰۰ هزار بیمار از خدمات طرح تحول سلامت بهره مند شده اند که ۱۰۰ هزار نفر آن در بخش بستری بوده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۷۰۰ هزار نغر جمعیت در جنوب غربی کشور قرار دارد.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.