“ایرو کورو؟ اوچو کوچو؟”

دنا نما/ احمد محمودی: در مسیر جاده ی یاسوج به اصفهان و بعد از گذر از تونل شماره ۱۱، ناگهان مردمک چشم ها دوباره کوچک می شوند تا در روشنی تصویری زنده از مکانی به نام میمند پرده بردارند ونقشی ماندگار بر دیده بیاندازند.
روستایی که قدمتش یادگاری از بنای سنگ و گچی است در معماری های منحنی شکل ساسانیان، که تاریخ را دوباره تعریف می کند.
در اولین گذر از از مزارع و شالیزارهایش، بوی معطر برنج چمپا در رقص پونه های آبی که از زلال ترین چشمه ساران دنا آبیاری می شود اولین حس قشنگی است که در نفس هر رهگذر خوش ذائقه ای پدیدار می شود.
نمای پلکانی اولین آبادی میمند، پیشوند پاورقی های ست که در عکس های جا مانده از شرق و غرب “تل سنگر و قلعه حراستی گذشته اش” به چشم می خورد و هنوز هم بی تیتر واژه در نشریه های استان مانده است.
در تنگنای عمودی تار وپودش که راه می رویم به تنگ باصفای میمند می رسیم با تابلویی از مزارع سرسبز و باغهای سیب در حاشیه ای از درختان بلند چنار و گل واژ های دور دست خاری و پونه های وحشی.
سر سختی گردنه ی میمند خاطره ی تلخ وشیرین ذهن عابران قدیمی است که از گذرگاه شیب دار و پیچ و خم هایش می گذشتند تا مسیر اصفهان به یاسوج را با این خاطره ی خاص سپری کنند
روستایی در تنوع قومیت های مختلف با دل و زبانی مشترک از لهجه ی لری خاص میمندی: بفرمویین ککاییل ،دییل ،ایرو میمنه ،خش اومیین ،پاتون منه تیه مون
روستایی در شمالی ترین جغرافیای طبیعی استان با جنوبی ترین سهم توجهات حقوقی
روستایی کمترشناخته با چشمه ساران سنگی، در جدول استان با نقطه چین هایی که برای جواب، پرسش هایش می گذاریم
روستایی با بیش از ۲۰۰۰ شناسنامه مهر شده در ثبت احوال، روستایی با جمعیت جوان و با استعداد و آمار بالای بیکاری در تحصیلات عالی، روستایی با ذوق و علاقه های هنری فراوان با سهم تقسیمات امکانات عمومی کم.
فارغ از همه ی مشکلات،جدول آب و جاده ی آسفالت شده ی روستا که از عمر مفیدش یک سال نرسیده خراب شده است، نعمت آب، گاز و برق و مدارس تنها نمادی است که بر آرامش مردمان این روستا سایه افکنده است و درمانگاهی که همه ی ساخت و سازهایش به بیش از سی سال پیش بر می گردد.

باز هم برای همان ۲۰۰۰ شناسنامه هیچ شناسه ی دیگری جزء طبیعت زیبا، طبع بلند و قناعت ادامه ی این راه به یاسوج وصل نمی کند وگرنه از نظر مردمان بلند نظر این روستا : اینجا کجا؟ آنجا کجا؟(ایرو کورو؟ اوچو کوچو؟)

دنا نما: مطلب فوق از سری مقالات مخاطبین دنا نما است و انتشار آن دلیل بر تایید و یا رد تمام یا قسمتی از مقاله نیست.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.