مقصر اصلی حادثه سیل در شهرستان کهگیلویه کیست

دنا نما: نخستین باران پاییزی در حالی باعث خوشحالی مردم از نزول رحمت الهی شد که هشدارهای جدی هم برای مدیریت بحران شهرستان به همراه داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛ کمبود بارندگی و خشکسالی در سال‌های اخیر، شهرستان کهگیلویه را مستعد وقوع سیلاب‌های مخرب کرده است که نباید از نظر مسئولان دور بماند.

حوادث خانمان سوز با وجود غیر مترقبه بودن اما با اتخاذ تدابیر تا حدودی قابل پیشگیری است؛فراهم ساختن زیر ساخت‌های لازم، پیش‌بینی زیر ساخت‌ها برای مقابله با بحران‌های احتمالی، مکلف شدن دستگاه‌های عضو مدیریت بحران برای فراهم ساختن زمینه بیشتر همکاری در تامین زیر ساخت‌ها و .. از جمله مواردی است که می‌تواند در کنترل حوادث غیر مترقبه نقش داشته باشد.

با توجه به آغاز بارندگی‌ها در کهگیلویه و بارش نخستین باران پاییزی زنگ خطر وقوع سیلاب‌های ویرانگر به گوش می‌رسد؛ البته مسئولان شهرستان گویا برنامه‌ای برای مدیریت بحران ندارند و به رغم گذشت بیش از سه هفته از پاییز هنوز نشستی برای تصمیم‌گیری در مواقع بحران برگزار نشده است؛ و شاید هم خیالشان از بابت همه چیز راحت است!

سیل ۲

باران امروز گرچه طول نکشید و زود بند آمد اما همین اندک زمان از سیل آسا بودن این رحمت الهی می‌توانست خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را با خود همراه داشته باشد. کما این‌که به نسبت بارش تلفات کم هم نداشت؛ مادری ۴۲ ساله را به کام مرگ فرستاد و راه ارتباطی روستاهایی را مسدود کرد.

جداول شهری در دهدشت که بستر را بر خود تنگ دیدند از بستر خارج شده و با جاری شدن در خیابان‌ها و روانه منازل شدن سیل دیگری راه انداختند که چه بسا نارضایتی شهروندان از خدمات شهری و مدیریت شهری را به دنبال داشته است.

زباله‌هایی که سد راه عبور آب در جداول شده و در خواب متولیان امر، آسایش را از مردم گرفتند تا شاید نگاهی را متوجه خود کنند.

نبود سیل‌بند در روستاهای شهرستان حکایت دیگری دارد و بسیاری از روستاها به خاطر نبود اعتبارات از سیل‌بند محروم هستند.

عشایری که هنوز در مناطق عشایری حضور دارند درگیر حوادث ناشی از سیل خواهند شد که تا مدت‌ها باید منتظر رفع انسداد جاده‌ها و رسیدن به مناطق گرمسیری باشند.

این‌ها مواردی از هشدارهایی است که می‌طلبد مسئولان برای آن چاره‌ای اندیشند و برای پیشگیری و خطرپذیری کمتر در مواقع بحرانی که در راه است آمادگی و تدبیر به خرج دهند.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود مسئولان شهرستان در پی چاره‌ای برای مدیریت بحران باشند و دستگاه‌های خدمات‌رسان را آماده مواجه با هر گونه خطر احتمالی کنند.

مدیریت شهری نیز نظافت شهری را با تنظیف جداول به عنوان مولفه در خودنمایی شهر و فاکتور اساسی در مدیریت شهری مورد توجه قرار دهد و پاسخگوی مطالبه اصلی مردم باشد.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.