کشف و شناسایی غار آبی بی نظیر در استان کهگیلویه و بویراحمد

دنا نما: رییس هیئت کوهنوردی استان کهگیلویه وبویراحمد از کشف و شناسایی غار آبی بی نظیر در این استان خبرداد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛ کرامت امیری افزود: اولین مرحله شناسایی و پیمایش غار “کیِلر” در روستای “رود ریش” بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه وبویراحمد انجام شد.

وی اظهارکرد: با حضور کوهنوردان و غار نوردان هیئت استان و باشگاه قدویس اولین مرحله شناسایی غار “کیلِر ” که بزرگترین غار آبی استان و در سطح کشور نیز بی نظیر است، انجام شد.

رییس هیئت کوهنوردی استان کهگیلویه وبویراحمد خاطرنشان کرد: غار آبی و آهکی “کیلِر” به طور متوسط ۳۰ متر عرض و ارتفاع ۷ متر بوده و در روستای “رود ریش” شهر دیشموک واقع شده و پر آب ترین غار استان است بطوری که رودی خروشان در غار جریان دارد که در اولین پیمایش این غار توسط هیئت کوهنوردی و گروه قدویس ۶۵۰ متر از این غار برای اولین بار شناسایی و پیمایش شد.

امیری تصریح کرد: تاکنون ۶۵۰ متر از این غار پیمایش شده که در ۳۰۰متری یک تالاب پر آب، ۴۰۰متری یک تالاب و ۶۵۰ متری تالاب بزرگی دیده شده است و آب پرفشاری از آن خارج می شود. عمق بزرگترین تالاب این غار به سه متر می رسد.

وی ادامه داد: در این مرحله غارنوردی ۱۴ نفر از کوهنوردان و غار نوردان استان حضور داشتند که در مرحله بعد با دعوت از غواصان غار نورد بازگشایی خواهد شد .

رییس هیئت کوهنوردی استان کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: این غار با وجو کم آب ۱۰ اینج آب داشت، بیان کرد: آب رودخانه چهارتنگ کیلِر از خود غار کیلِر سرچشمه می گیرد.

امیری تأکید کرد: این غار می تواند به یکی از قطب های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی کشور تبدیل شود چراکه همه پتانسیلهای لازم را در زمینه مختلف ازجمله آموزشی، ورزشی و گردشگری دارد.

وی با بیان اینکه با کشف این غار استان کهگیلویه و بویراحمد می تواند به قطب غارنوردی کشور تبدیل شود، اظهارکرد: برای انجام تحقیقات بیشتر نیازمند همکاری و حمایت مسئولان استانی و کشوری هستیم.

رییس هیئت کوهنوردی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: پیش بینی می شود که با توجه به حجم زیاد آب موجود در این غار تا سه کیلومتر می توان پیمایش کرد.

امیری اضافه کرد: این چهارمین غار استان است که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان توسط هیئت کوهنوردی و باشگاه قدویس دنا شناسایی و پیمایش شده است.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.