۱۹ آبان نقطه عطف و درخشانی در کارنامه مردم گچساران است

دنا نما: ۱۹آبان سالروز حادثه خونین مسجد شهیدان شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران و یادآور رشادت جوانانی است که آزادی را به جان خریدند و جاودنه سرخ فامش کردند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما؛ ۱۹ آبان سال ۱۳۵۷ یادگار جوشش انقلابی و تاریخی مردم این شهرستان به رهبری سرداران نامداری چون شیخ محمدتقی بشارت،بهرام تاجگردون، محمدزیدبهبهانی و ابراهیم شریعتی در برابر راهپیمایی ۵۰ نفر از هواداران حکومت شاهنشاهی بود که صبح آن روز انجام شد.

ساعت ۱۵ در محل مسجد شهیدان کنونی شهر دوگنبدان که در آن زمان مسجدجامع نام داشت هزاران زن،؛مرد ، جوان و نوجوان پرشور در عکس العمل به آن حرکت تجمع کرده بودند و در حال گوش دادن به قرائت بیانیه های تنفرآمیز نسبت به رژیم پهلوی بودند.
ناگهان یک دستگاه خودرو ریو پر از نیروهای نظامی از میان جمعیت گذشت و چند جوان سنگ هایی به سوی خودرو پرتاب کردند که اصلا به آن اصابت نکرد اما نظامیان مستقیم مردم را به رگبار بستند.
جمعیت به سرعت خود را به خیابان اصلی شهر رساندند و با بشکه های نفت سیاه نانوایی ها به طرف بانک ها و مشروب فروشی ها هجوم آوردند ، شهر پر از آتش، دود و گلوله شد و ساعت ها درگیری ها ادامه داشت.
در آن درگیری ده ها نفر از مردم انقلابی زخمی شدند و هفت جوان به شهادت رسیدند.
آلاله های خونین بالی چون سید نجف بلادیان،مذکور پارسی،حسین فراشبندی،حسین امینی،غریب پرویزی، رحمت بشارت و حسین کیامرثی شهدای حادثه خونین مسجد شهیدان شهر دوگنبدان بودند.
کبوتران خونین بالی که نام آنها زینت بخش خیابان های اصلی شهر دوگنبدان است.
دلاورمردانی که پس از گذشت سه دهه، هنوز آرامگاه آنها زیارتگاه عاشقان حسینی است.
به گفته فرماندار گچساران یادواره شهدای انقلاب اسلامی ساعت ۱۵ روز سه شنبه ۱۹ آبان در مسجد شهیدان با حضور آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود.
یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد ۳۵۹شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.