بحران کمبود جمعیت در کشور و چالش های پیش رو

دنانما: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کاهش نرخ باروری به ۱٫۸درصد در کشور و تاثیر آن در کاهش نرخ رشد جمعیتی را یادآور شد و گفت: افزایش سن ازدواج و میزان طلاق مهمترین عامل در بروز این چالش است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنانما؛ محمد اسماعیل مطلق در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در راستای ارتقای نرخ باروری در یاسوج افزود: بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی به عنوان مهمترین نهاد بین المللی چنانچه نرخ باروری در کشوری به زیر ۲ برسد، تهدید سلامتی در آن کشور بشمار می رود.

وی ابراز داشت: این در حالی است که نرخ باروری در ایران از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ کمتر از ۲٫۱ درصد بوده و هم اکنون نیز به ۱٫۸ درصد رسیده است.
مطلق اظهار کرد: تنها در دهه ۶۰ میزان نرخ باروری در کشور حدود ۶٫۴ درصد بود که با سیاست های کنترل جمعیتی این میزان باید تا سال ۹۰ به حدود چهار می رسید.
وی افزود: این در حالی است که از همان سال ۷۱نرخ باروری در کشور به رقم کمتر از ۳٫۶ درصد رسید و از ان زمان تاکنون نیز میزان کاهش نرخ جمعیت و باروری با شتاب چشمگیری اتفاق افتاده که در صورت ادامه این روند نرخ رشد جمعیت در کشور به صفر و حتی منفی خواهد شد.
مطلق به اشاره به پیامدهای افزایش سن ازدواج و میزان طلاق در کشور گفت: از سال ۴۵ تا ۹۰ میانگین سن ازدواج در کشور شش سال افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: در برخی استان ها همچون گیلان، مازندران، تهران و اصفهان سن ازدواج بیش از ۱۰سال افزایش یافته است.
وی ابراز داشت: چنانچه سن ازدواج در کشور حداقل دو سال کاهش پیدا کند مشکلی برای افزایش میزان باروری و نرخ رشد جمعیت در کشور وجود ندارد.
مطلق یادآور شد: در صورت ادامه روند افزایش و شتاب افزایش سن ازدواج در کشور تا سال ۱۴۳۰ نرخ رشد جمعیت به صفر خواهد رسید و کشور نیز با بحران کمبود جمعیت مواجه می شود.
وی ابراز داشت: از سال ۸۵ تا ۹۳ نیز کشور با روند محسوس کاهش میزان ازدواج و افزایش طلاق مواجه بوده است.
این مسئول افزایش سن مادران باردار بویژه زنان بالای ۳۵ سال را نیز یکی از مولفه های مهم در کاهش میزان نرخ باروری در کشور دانست و گفت: با افزایش سن علاوه بر کاهش میزان باروری، سلامت مادر و جنین نیز به خطر خواهد افتاد.
وی گفت: بیماری هایی شامل فشار خون، دیابت، عوارض قلبی و نارسایی های کلیوی در این مادران نیز افزایش چمشگیری می یابد.
مطلق افزایش آسیب های اجتماعی و بروز رفتارهای پرخطر ،اعتیاد و گرایش روزافزون به مواد مخدر، ایدز و تمایل به تک فرزندی را نیز از جمله عوامل دخیل در کاهش میزان باروری در کشور ذکر کرد.
وی تمایل به فرزند کمتر و افزایش فاصله ازدواج با فرزند اول را نیز از جمله عوامل مهم در بروز این چالش اساسی دانست و یادآور شد: از مجموع یک میلیون و ۷۵۰ هزار بارداری در سال ۹۳ در کشور یک میلیون و ۵۳۰ هزار منجر به فرزندآوری شد.
وی گفت: مابقی نیز منجر به سقط جنین به صورت قانونی و غیرقانونی شد.
مطلق از افزایش میزان نرخ زنان به مواد مخدر خبر داد و گفت: هم اکنون ۹درصد جمعیت زنان کشور به اعتیاد مبتلا هستند.
وی به تاثیر اعتیاد در افزایش نرخ طلاق و کاهش میزان ازدواج اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد طلاق های صورت گرفته در کشور مبتلایان به اعتیاد بوده اند.
مطلق ابراز داشت: این در حالی است که ۶۵ درصد همسرآزاری ها ، ۲۰ درصد جرایم و نظام خشونتی و ۳۰ درصد کودک آزاری ها نیز مربوط به افراد مبتلا به مواد مخدر در کشور هستند.
وی با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت برای کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال و مادران باردار در کشور بویژه در برنامه ششم توسعه گفت: از نظر سازمان بهداشت جهانی هم اکنون میزان مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال در ایران حدود ۱۳٫۸ در هزار است.
مطلق ابراز داشت: این میزان تا سال ۲۰۲۰ باید به صفر برسد.
وی گفت: میزان مرگ ومیرمادران باردار و نوزادان نیز تا پایان برنامه ششم توسعه کشور باید به ترتیب صفر و هفت در هزار برسد.
وی همچنین از افزایش ۱۰ درصدی میزان زایمان های طبیعی در کشور با اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در یان همایش بر ضرورت و اهمیت تحقق سیاست های کلی جمعیت مورد نظر مقام معظم رهبری اشاره کردو گفت: جمعیت همواره یکی از عوامل تاثیرگذار و تعیین کننده در تولید قدرت بوده است.
فتاح محمدی افزود: پایین آمدن نرخ رشد جمعیتی و باروری و رشد منفی جمعیت و یا پیرشدن جامعه از عوامل تهدید کننده امنیت و مولفه های مهم کاهش اقتدار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و حتی نظامی یک کشور است.
وی بر ضرورت رعایت اعتدال و کارکارشناسی و منطقی در اجرای سیاست های کلی جمعیت نیز تاکید کرد.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.