تخمین ۸۴۴ نفری مبتلایان به بیماری ایدز در استان کهگیلویه و بویراحمد

دنانما: رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۱۷۶ نفر در استان به بیماری ایدز مبتلا هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنانما؛ بیماری ایدز برای نخستین‌بار در سال ۱۹۸۱ در نیویورک آمریکا مشاهده شد که گفته می‌شود اولین مورد ابتلا به ایدز در ایران، چند سال پس از کشف این ویروس از یک کودک مبتلا به هموفیلی در اثر تزریق خون آلوده بوده است.

بر طبق آمار سازمان جهانی بهداشت تا پایان سال گذشته میلادی ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در جهان به بیماری ایدز مبتلا شدند.

براساس آمار جهانی تنها در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا شدند و در همین سال یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم جهان بر اثر بیماری ایدز جان خود را از دست دادند.

طبق آمار جهانی روزانه ۶ هزار نفر بیمار جدید به شمار مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود و روزانه ۴ هزار مرگ و میر ناشی از بیماری HIV در جهان رخ می‌دهد.

گسترش روزافزون HIV به عنوان یکی از چالش‌های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی توسعه جوامع را به خطر انداخته و صدمات بسیار زیادی به ساختار جوامع اقتصادی وارد کرده است.

ویروس HIV یکی از مهمترین بیماری‌های است که جمعیت جوان همه کشورها را مورد تهدید قرار داده است و در کشورهایی که مردم آگاهی کمتری در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری‌ دارند انتشار بیماری بیشتر و سریع‌تر است.

در همین خصوص رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در ایران گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت ۲۹ هزار و ۴۱۴ مبتلا به ویروس HIV در کشور شناسایی شده که برآورد می‌شود شمار مبتلایان به این ویروس بین ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر باشند.

سید علی موسوی رجا ادامه داد: ۱۷۶ بیمار مبتلا به این ویروس در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که تخمین زده می‌شود مبتلایان به HIV در استان ۸۴۴ نفر باشد.

وی به راه‌های انتقال این بیماری اشاره کرد و افزود: انتقال از طریق سرنگ و سوزن آلوده، خون و فرآورده‌های خونی، تماس جنسی و انتقال از طریق مادر به کودک از راه‌های انتقال این بیماری است که باید نکات بهداشتی لازم برای جلوگیری از این بیماری به مردم آموزش داده شود.

این مسئول اضافه کرد: ۸۰ درصد انتقال بیماری ایدز در جهان از طریق تماس جنسی است که در کشور ما این بیماری بیشتر از طریق استفاده از سرنگ‌های آلوده و به صورت تزریقی منتقل می‌شد اما در چند سال گذشته، راه انتقال بیماری از طریق تماس جنسی تغییر کرده که به رفتار پنهان مردم مربوط است.

موسوی رجا با تأکید بر ضرورت آموزش‌های لازم برای پیشگیری از این بیماری گفت: مردم باید بدانند این بیماری با یک آزمایش ساده قابل تشخیص است.

وی تصریح کرد: ایدز واکسن و درمان قطعی ندارد، از این رو تنها راه کنترل مؤثر آن، ارتقاء آگاهی مردم به خصوص جوانان و نوجوانان از راه‌های انتقال و راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

به دلیل شیوع گسترده این بیماری سازمان جهانی بهداشت از سال ۱۹۸۸ میلادی به منظور افزایش بودجه‌ها، افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها اول دسامبر برابر با (۱۰ آذر) را به‌ نام روز جهانی ایدز نام‌گذاری کرده که در سال‌جاری میلادی ۶ دسامبر (۱۵ آذر) به‌ نام روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است.

شعار روز جهانی ایدز از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز، به صفر رساندن برچسب و تبعیض و به صفر رساندن مبتلایان جدید است.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.