افزایش میزان وقف در استان کهگیلویه و بویراحمد حاصل تبلیغات مبلغان و روحانیون در مناسبت هاست

دنانما:  مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان قابلیت پیشرو و پیشگام بودن در زمینه موقوفه ها و سنت حسنه وقف را در کشور دارد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنانما؛ حجت الاسلام سید نورالله جنتی پور روز سه شنبه در نشست با جمعی از خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته وقف، افزود: وقف به عنوان یک احسان ماندگار، صدقه جاریه، میراث جاودان و اقتصاد پایدار دارای آثار و برکات متعددی در جامعه است.

وی بیان کرد: نام واقف ماندگار خواهد ماند و با گذر زمان فراموش نمی شود زیرا جامعه همواره از برکات وقف بهره مند است.
جنتی پور اظهار کرد: موقوفه ها قابل تغییر، تبدیل، خرید، فروش و یا دخل و تصرف نیستند و باید درآمد حاصل از آنها در راستای نیت واقف هزینه شود.
وی عنوان کرد: وقف ابعاد گسترده ای داشته و محدودیتی در نیت واقف نیست بلکه می تواند شامل موارد مختلفی باشد.
جنتی پور با اشاره به اینکه یکی از ماموریت های مهم اداره کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد وقف های مشارکتی و احیای موقوفه هاست، ابراز داشت: برخی موقوفه ها شامل هزینه تحصیلی، ازدواج، کمک به حوزه های علمیه، سلامت، مسائل فرهنگی، امور قرآنی و تامین هزینه های عزاداری امام حسین (ع) چندان در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد که نوعی مشکل است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد افزود: هفته وقف امسال از ۱۸ تا ۲۴ آذر است و روزشمار آن نیز شامل ۱۸ آذر وقف، همدلی و همزبانی، ۱۹ آذر وقف، قرآن، سنت نبوی و سیره ائمه اطهار (ع)، ۲۰ آذر وقف، نهاد ممتاز دینی و اجرای امینانه نیت واقفان، ۲۱ آذر وقف، تجلی مودت اهل بیت (ع) با تکریم امامزادگان،
۲۲ آذر وقف، بانوان و مشارکت های مردمی، ۲۳ آذر وقف، علم، فناوری و نقش حوزه و دانشگاه و ۲۴ آذر وقف نیز بهره وری موقوفه ها و اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
جنتی پور گفت: وقف سابقه ای طولانی و تاریخ دیرینه ای دارد و علاوه بر ایران بین سایر ملت ها و کشورها نیز بوده است.
وی بیان کرد: تمام انبیا و اولیای الهی علاوه بر توجه به سنت حسنه وقف مردم را به این امر مهم ترغیب کرده و خود نیز واقف بوده اند.
جنتی پور اظهار کرد: وقف بیانگر روحیه خیرخواهی و نوعدوستی انسان هاست و باید اهمیت و ضرورت آن نیز بیش از پیش در جامعه تبیین شود.
وی عنوان کرد: در کهگیلویه و بویراحمد به طور مطلوب و شایسته در مورد آثار و فواید مثبت وقف آگاهی بخشی نشده و در صورت تحقق این امر مهم مردم استان پیشقدم خواهند بود.
جنتی پور ابراز داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۵ مورد وقف جدید در کهگیلویه و بویراحمد از سوی واقفان انجام شده که همگی منفعتی و در راستای کمک به مساجد، حسینیه ها و بقاع متبرکه بوده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد این میزان وقف در ۹ ماه اخیر در استان را کم سابقه دانست و افزود: یکی از دلایل اصلی آن تبلیغات گسترده از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه، مبلغان و روحانیون استان در مناسبت های مختلف است.
جنتی پور گفت: ۱۸۰ روحانی مبلغ اعزامی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به همراه ۵۰ روحانی مبلغ بومی از ابتدای امسال تاکنون با استقرار در بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد و در قالب برنامه های آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، ضیافت الهی، بصیرت عاشورایی، نشاط معنوی، دهه کرامت، دهه ولایت و دهه آخر ماه صفر اقدام به تبیین فرهنگ وقف و آثار ارزنده آن کرده اند.
وی بیان کرد: رسانه های ارتباط جمعی و خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد برای ترویج فرهنگ وقف در این استان و تاثیر آن در رفع بخش عمده ای از مشکلات مردم اطلاع رسانی کنند.
جنتی پور اظهار کرد: آن دسته از رسانه های کهگیلویه و بویراحمد که در زمینه گسترش وقف منفعتی آگاهی بخشی و روشنگری کافی را انجام دهند مورد تجلیل ویژه از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قرار می گیرند.
وی بدون اشاره به آمار، عنوان کرد: با حمایت ائمه جمعه و برخی از مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان توانسته در ۹ ماه اخیر در زمینه موقوفه ها ۱۹۵ درصد، بقاع متبرکه ۱۲۷ درصد، ساخت و ساز و عمران حرم امامزادگان ۲۰۰ درصد و وصول درآمد موقوفه ها و بقاع متبرکه نیز ۱۳۸ درصد رشد داشته باشد که جهش چشمگیری است.
جنتی پور ابراز داشت: کمک، همکاری، تعامل و مشارکت مردم کهگیلویه و بویراحمد تاثیر بسزایی در کسب این موفقیت ها و ارتقای رتبه ها داشته است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد افزود: این اداره کل در شش ماه امسال در زمینه مسابقات فرهنگی، تربیت حافظان قرآن، برنامه ریزی و ثبت عملکرد رتبه نخست کشور را کسب کرد.
جنتی پور گفت: مهمترین برنامه های هفته وقف امسال در کهگیلویه و بویراحمد شامل نشست با ائمه جمعه استان در ۱۸ آذر، نشست با جامعه پزشکان، مهندسان و اصناف استان برای تشویق آنان به وقف های جدید با رویکردهای نو، دیدار با جمعی از مسئولان اجرایی استان شامل نماینده ولی فقیه، استاندار، امام جمعه و خانواده شهدا، برپایی نمایشگاه، برگزاری همایش وقف و رسانه در ۲۳ آذر در صدا و سیمای مرکز استان و همایش وقف احسان ماندگار در ۲۵ آذر در شهرستان کهگیلویه است.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.