آشنایی با آستان مقدس امامزاده شاه غالب(س) مارگون

دنانما: بقعه متبرکه امامزاده سیدفخرالدین(ع) معروف به شاه غالب(ع) در مرکز روستای کلوار در منطقه صعب‌العبور و کوهستانی سیلاب کلوار از توابع بخش مارگون و در ۹۰ کیلومتری شهر مارگون از توابع شهرستان بویراحمد واقع شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنانما، در جلد سوم کتاب دائره‌المعارف آل رسول نوشته سیدعلی موسوی‌نژادسوف درباره این بقعه مبارکه نوشته شده است«از شمال به منطقه کلوار و مرز چهارمحال و بختیاری، از جنوب به روستای سیلاب، از مغرب به روستای آبگل و از مشرق به روستای خرسان وکوه ((گچاین بختیاری)) محدود و در تنگی غرا و دره‌‌ای بسیار عمیق واقع شده است که در چهار فصل آب و هوایی مرطوب و سرد دارد».
توضیحاتی در مورد بقعه متبرکه
بنای این امامزاده ابتدا گلی از یک واحد اتاق ۴/۵ (چهار در پنج) متر با سنگ و گل و سقف آن با تیر چوب و شاخه‌های درختان پوشش داده شده که در وسط آن مرقد مطهر امامزاده قرار گرفته بود، این بنا به مرور تخریب شده، در سال ۱۳۳۲(ه،ق) با همان ابعاد قبلی با سنگ و گچ و گنبدی کوچک توسط اهالی منطقه بازسازی شد.مجددا در سال ۱۳۵۰(ه،ش)با همیاری اولاد و احفاد آن در منطقه سیلاب و کلوار و کیزوک و دهدز وایزه و سایر مناطق با نظارت علمای منطقه از جمله آقا امیر ابوالفتح حسینی فالحی بنای قدیمی تخریب و برای بار سوم تجدید بنا شد ابعاد بنای جدید از چها واحد کوچک تشکیل یافته که هر چهار واحد آن نوساز وفاقد بار فرهنگی و تاریخی است .
در وضعیت کلی آنچه جلوه خاصی به بنای این بقعه داده گنبد و دوگوشواره بلند آن بوده که در عمیق‌ترین نقطه دره کلوار چشم‌انداز زیبایی را به طبیعت آن سامان بخشیده و آنچه هر بیننده‌ای را به تعجب وا میدارد حمل و نقل مصالح ساختمانی آجر سیمان، گچ ، کاشی و تیر آهن) این بنا بوده که به دلیل عدم ارتباط جاده‌‌ای آن هم در سال ۱۳۵۰(ه،ش) در این منطقه فراهم شده بود.
شجره‌نامه امامزاده غالب
شجره‌نامه امامزاده به استناد اقوال معمرین محلی و اعتقادات منطقه‌ای از اولاد حضرت زین‌العابدین است.
این زیارتگاه در بین اهالی سیلاب وکلوار و مردم کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و سایر شهرها و بلاد، ایذه و مال میر،کیزوک، لردگان به‌خصوص منطقه میلاس و باغ انار ،مورد احترام و از روزگار گذشته تاکنون علیرغم صعب‌العبور بودن و مشکلات جاده‌ای به استثنای زمستان که منطقه به کلی پوشیده از برف است در بقیه فصول زائران استانی و کشوری دارد.
این امامزاده عالی مقام دارای اولاد و احفاد زیادی است که به سادات شاه غالبی معروف و مشهورند و افراد سرشناس زیادی دارد و از میان آنها علمای زیادی برخاسته است.
معجزات امامزاده
این امامزاده دارای معجزات شفادهنده که بیماران زیادی را هرساله شفا می‌دهد از جمله شفای بیمار فلجی را که در روستای میلاس از توابع شهرستان لردگان و شفای کودکانی در روستای بردبر لردگان نام برد.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.