عملکرد منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد و چالش های پیش رو

دنا نما: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به برخی چالش های فراروی این حوزه تاکید کرد: امکانات، منابع اعتباری و نیروی انسانی موجود جوابگوی حفاظت از عرصه های طبیعی و جنگلی در این استان نیست.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، عزت الله بهشتی فر در همایش همیاران طبیعت و آغاز هفته منابع طبیعی در یاسوج، افزود: هم اکنون کمتر از ۸۰ نفر کار حفاظت از حدود ۸۵۰ هزار عرصه جنگلی و ۵۴۰ هزار هکتار عرصه مرتعی استان را بر عهده دارند.

وی بیان کرد: در حالی که بر اساس استاندارد باید از هرهفت تا ۱۱ هزار هکتار یک قرقبان محافظت کند..
وی تغییر کاربری های اراضی ملی و طبیعی به کشاورزی و افزایش میزان تصرف منابع ملی را از دیگر چالش های فراروی این حوزه دانست.
وی با اشاره به کاهش میزان اعتبارات استانی نسبت به ملی در بخش منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد، گفت: کل اعتبارات تخصیص یافته در سال ۹۴ حدود ۲۴ میلیارد ریال بوده در حالی که میزان اعتبارات ملی رقمی افزون بر ۱۸۰ میلیارد ریال بوده است.
بهشتی فر اظهار کرد: حدود ۱۵ میلیارد ریال از این میزان صرف خرید ۱۲ خودروی کمک دار برای حفاظت و حراست از عرصه های جنگلی و مرتعی در استان شد.
وی از دیگر مشکلات و چالش های این حوزه را بی توجهی برخی دستگاه ها به موضوع پیوست های زیست محیطی و منابع طبیعی در اجرای طرح های عمرانی دانست.
بهشتی فر تصریح کرد: با وجود تاکیدهای فراوان، قوانین و دستورالعمل ها در این زمینه اما در بسیاری از طرح های عمرانی توجهی به ملاحظات زیست محیطی و منابع طبیعی صورت نمی گیرد.
وی تاکید کرد: به دلیل سهل انگاری و بی توجهی برخی دستگاه ها نسبت به این مهم منابع طبیعی استان را در یک عمل انجام شده قرار می دهند.
بهشتی فر اجرایی نشدن بند ‘ب’ ماده ۱۲ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی را از دیگر معضلات و چالش های فراروی این حوزه دانست و گفت: کل میزان پرداختی در این زمینه کمتر از دو درصد است.
وی با اشاره به اعمال تبصره یک ماده ۵۵ قانون جلوگیری از تخریب منابع طبیعی نیز گفت: در سال گذشته بیش از یکهزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی ملی در حین تصرف سودجویان رفع تصرف شد.
بهشتی فر افزود: این مهم علاوه بر کاهش میزان پرونده های ورودی به دستگاه قضایی و اطاله دادرسی بیش از پنج میلیارد ریال نیز صرفه جویی برای اداره کل منابع طبیعی استان بهمراه داشت.
وی با تاکید بر مشارکت مردمی و جوامع محلی برای حفاظت از عرصه های جنگلی و مرتعی، گفت: بدون همراهی، مشارکت و همکاری مردم حراست و صیانت از منابع ملی و طبیعی ناممکن است اما بهره وری از طبیعت نیز باید همراه با فعالیت های احیایی باشد.
بهشتی فر تاکید کرد: در دو سال گذشته بیش از ۳۲ هزار هکتار از عرصه های مرتعی استان با همکاری جوامع محلی و کشاورزان به صورت خودجوش زیر کشت انواع درختان و گیاهان دارویی رفته است.
وی ابراز داشت: بر اساس توافق انجام شده بیش از ۱۸۳ هزار هکتار از عرصه های طبیعی این استان زیر پوشش مشارکت های مردمی قرار گرفته است.
وی ابراز داشت: بیش از ۲۰۰ هزار هکتار نیز عرصه طبیعی مستعد برای کاشت گیاهان دارویی در سطح استان شناسایی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به وجود بیش از ۸۷۴ هزار هکتار جنگل در سطح استان ، گفت: بیش از ۱۸ درصد عرصه جنگلی زاگرس متعلق به این استان است.
وی افزود: میزان عرصه های جنگلی و طبیعی به ازای هر نفر در استان کهگیلویه وبویراحمد ۱٫۴، در حوزه زاگرس حدود ۲٫۲۳ و در سطح کشور نیز این رقم به ازای هر نفر دو دهم هکتار است.
بهشتی فر تصریح کرد: در این راستا نیز بیش از ۶۰۰ نفر از مردم در روستاها و جوامع محلی و در قالب ۲۲ تشکل مردم نهاد با اداره کل منابع طبیعی و در راستای حفاظت و صیانت از عرصه های طبیعی و مرتعی در استان همکاری دارند.
استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یاسوج نیز در این همایش گفت: میزان تخریب و تصرف منابع ملی و طبیعی در استان به شدت رو به افزایش است.
محسن آرمین افزود: نداشتن روحیه مشارکت پذیری و کار جمعی، نااگاهی لازم نسبت به اهمیت وجایگاه منابع طبیعی و زیست محیطی و داشتن نگاه و توجیه های منفعت طلبانه از عوامل مهم در افزایش روند تخریب منابع طبیعی است.
بیش از ۸۰درصد از بافت کهگیلویه وبویراحمد را منابع طبیعی تشکیل داده است.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.