آشنایی با امامزاده بی‌بی حمیده خاتون(س) مارین گچساران

دنا نما: بقعه مبارکه امامزاده بی‌بی حمیده خاتون(س) در روستای مارین در ۳۶ کیلومتری شمال شهر گچساران و ۱۹۸ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، یکی از مهم‌ترین بناهای این روستا است که پشتوانه معنوی مردم آن محسوب می‌شود و از نظر گردشگران نیز مکانی مقدس است.
نسب امامزاده
نسب شریف ایشان بنا به شجره نامه‌ای به تاریخ تحریر ۱۳۲۰ (هـ.ق) با ترتیبی که در ذیل آمده است به امام موسی کاظم(ع) منتهی می‌شود: بی‌بی حمیده خاتون بنت احمد بن الحق بن عقیل بن عبدالله بن حسن بن امام بحق موسی کاظم(ع).
توضیحاتی در مورد آستان مقدس
آستانه امامزاده بی‌بی حمیده خاتون(ع) در ضلع شرقی روستای مارین از توابع بخش مرکزی گچساران در دامنه کوه مارین در شیبی تند و ناهموار واقع شده است. بنای ساختمان بقعه قدیمی شش ضلعی مدور با گنبدی کله قیفی بوده که به احتمال گنبدخانه آن مربوط به بناهای عصر صفویه بوده است این بنا در سال ۱۳۶۴(هـ.ش) توسط اولاد درویش رضا با مشارکت مردم روستا تخریب و ساختمانی با دو باب اطاق بزرگ جایگزین آن احداث گردید. بنای مرقد منور در وسط و دو زائرسرا در دو طرف آن قرارگرفته است. در دو گوشه سقف ساختمان به سمت ورودی که سطح آن با کاشی فیروزه‌ای مزین شده بود دو گلدسته استوانه‌ای به ارتفاع بیش از ۳ متر قرار گرفته که در وسط آنها بر روی مرقد منور گنبدی رک با ساقه بلند استوار گردیده است. این زیارتگاه دارای امکانات رفاهی اولیه برق و آب و سرویس بهداشتی و محوطه‌ای وسیع برای پارکینک وسایط نقلیه است.
زیارت‌نامه امامزاده
اَلسَّلامُ عَلَیکِ اَیّتُهَا السَّیِّدَهُ الزَّکیَّهُ، اَلطّاهِرَهُ الوَلِیَّهُ، و الدّاعِیَهُ الحفِیَّهُ، اَشهَدُ اَنَّکِ قُلتِ حَقّاً، وَ نَطَقتِ حَقاً وَ صِدقاً، وَ دَعَوتِ اِلی مَولایَ وَ مَولاکِ، عَلانِیَهً وَ سِرّاً، فازَ مُتَّبِعُکِ، وَ نَجا مُصَدِّقُکِ، وَ خابَ وَ خَسِرَ مُکَذِّبُکِ، و المُتَخَلِّفُ عَنکِ، اِشهَدی لی بِهذِهِ الشَّهادَهِ، لِاَکونَ مِنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکِ وَ طاعَتِکِ، وَ تَصدیقِکِ وَ اتِّباعِکِ، وَ السَّلامُ عَلَیکِ، وَ السَّلامُ عَلَیکِ یا سَیِّدَتی وَ ابنَهَ سَیِّدی. اَنتِ بابُ اللهِ المُوتی مِنهُ، وَ المَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکِ زائِراً، وَ حاجاتی لَکِ مُستَودِعَهً، وَ ها اَنَا ذا اَستَودِعُکِ دینی وَ اَمانَتی، وَ خَواتیمَ عَمَلی، وَ جَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَ السَّلامُ عَلَیکِ وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُه.
سلام بر تو ای سرور پاک و پاکیزه و ولی من و ای دعوت کننده(به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان به سوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده‌ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده‌ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من به وسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای سرور من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده‌ام به درگاهت برای زیارت و حاجت‌های خود را به تو سپرده‌ام و من اکنون به تو می‌سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.
معرفی روستای زیبای مارین
بافت خانه‌های این روستا و نوع معماری آن طوری است که خانه‌های مختلف به هم اشراف دارند به‌طوری که حیات یک خانه می‌تواند مشرف به پشت بام خانه دیگری باشد. این بافت سبب شده تا گردشگران این روستا را به نام «ماسوله جنوب» بشناسند.
وجه تسمیه روستای مارین به این دلیل است که در قدیم در آبادی‌های اطراف روستا که محل قدیمی روستای مارین محسوب می‌شده است، «مار» فراوان وجود داشته است اما این منطقه به دلیل آب و هوای خاص خود دارای مقادیر کمتری از این جانور بوده است.
در واقع مردم این آبادی به گویش خود می‌گفتند که در این آبادی «مار نی» یعنی مار وجود ندارد. بعدها با مهاجرت مردم روستا به مکان کنونی آن، نام «مار نی» به این روستا داده شده که سپس این نام به نام کنونی آن یعنی «مارین» تغییر می‌کند.
یکی از نکات قابل توجه در مورد روستای مارین این است که آب آشامیدنی و نیز آب مورد نیاز کشت و زرع مردم این روستا به‌ طور کامل از چشمه‌های فراوان آن تامین می‌شود.این چشمه‌ها دارای خواص درمانی و معدنی نیز است اما تاکنون از این موهبت خدادادی استفاده بهینه نشده است.
یکی از خواص اعجاب‌انگیز این چشمه‌ها این است که به دلیل لطافت و خلوص فوق‌العاده‌ای که دارند، سبب تمیز و براق کردن زیورآلاتی همچون طلا و نقره می‌شوند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.