مشاهده بیماری تب برفکی در استان/ تردد دام فقط با مجوز دامپزشکی

دنا نما: مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه‌ و بویراحمد از مشاهده یک مورد دام مبتلا به بیماری تب‌برفکی در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، عبدالله بهمنش اظهار داشت: یک مورد تب‌برفکی در روستای ایدنک شهرستان لنده تأیید شد که بلافاصله واکسیناسیون در آن روستا و تا شعاع پنج‌کیلومتری انجام شد.

وی افزود: با مشاهده این مورد از تب برفکی، درباره رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای در  شهرستان‌ها اطلاع‌رسانی شد.

بهمنش تصریح کرد: تب‌برفکی نوع بیماری ویروسی است که بین انسان و دام مشترک نیست، اما انسان می‌تواند با حمل‌و‌نقل دام بیمار سبب انتقال این بیماری از محلی به محل دیگر شود.

وی با بیان اینکه در استان‌های هم‌جوار مواردی از شیوع تب‌برفکی گزارش شده است، عنوان کرد: مهم‌ترین مساله در این بیماری، کنترل تردد دام است، دام باید حتما با مجوز سازمان دامپزشکی به استان وارد یا خارج شود و خارج از این چارچوب دام قاچاق محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه دوره کمون این بیماری بین سه تا ۱۴ روز است، بیان کرد: ممکن است ویروس به بدن دام وارد شود اما علائم بیماری در این مدت ظهور پیدا نکند، بنابراین دام در دوره کمون ممکن است سالم به‌نظر برسد و با انتقال چنین دامی از محلی به محل دیگر، دام سالم هم‌جوار نیز آلوده شود.

بهمنش با بیان اینکه دامداران باید هر تردد دامی را ابتدا با دامپزشکی هماهنگ کرده و مجوز بگیرند، تأکید کرد: رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای برای جلوگیری از شیوع این بیماری ضروری است.

وی تصریح کرد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائمی از بیماری تب‌برفکی شامل زخم در دهان و سم و لنگش، بلافاصله دام بیمار را جدا کرده و تا زمان بهبودی کامل در قرنطینه نگهداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری باید از انتقال دام بیمار به کلینیک دامپزشکی خودداری کنند، گفت: در صورت مشاهده علائم بیماری، به سازمان دامپزشکی گزارش داده شود تا در اسرع وقت از دام بیمار نمونه‌گیری و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، نسبت به انجام دیگر مراحل مقابله با بیماری اقدام شود.

بهمنش به مشکل کمبود واکسن بیماری تب‌برفکی در استان اشاره داشت و افزود: واکسن‌های موجود به منظور جلوگیری از انتشار بیمار برای مکان‌هایی استفاده خواهند شد که کانون بیماری هستند.

وی با بیان اینکه سه فاز واکسیناسیون علیه تب‌برفکی در استان انجام‌ می‌شود، تصریح کرد: دو فاز در اردیبهشت و آبان‌ماه انجام گرفت که مخصوص گاو و گوساله بود.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در فاز بهمن‌ماه واکسیناسیون ۲۰ هزار گاو و گوساله و ۶۵۰ هزار گوسفنند و بز پیش‌بینی شده بود، که تاکنون واکسیناسیون ۲۰ هزار گاو و گوساله و ۳۰۰ هزار گوسفند و بز انجام شده‌است، اما برای واکسیناسیون ۳۵۰ هزار گوسفند و بز با مشکل کمبود واکسن مواجه هستیم.

بهمنش با اشاره به اینکه واکسن تب‌برفکی برای مدتی در کشور تولید نشد، گفت: مسئولان استانی باید برای خریداری واکسن با سازمان دامپزشکی همکاری کنند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.