راز موفقیت درب کلات سادات محمودی از زبان “سید عبدالرضا محمودی”

دنا نما: روستای «درب کلات» از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا در ۱۰۰کیلومتری مرکز کهگیلویه وبویراحمد از جمله روستاهای محرومی است که با ذوق و خلاقیت کتابدار روستا سید «عبدالرضا محمودی» مشهور شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، روستای درب کلات ۱۷اسفند امسال و در دومین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، در بین ۸۰۰ روستای کشور با حضور معاون اول رئیس جمهوری جمعی از مقامات و مسئولان اجرائی، اندیشمندان و فرهیختگان و متولیان امور فرهنگی جزو ۱۰ روستای برگزیده کشور شد.
روستای درب کلات در حالی جزو ۱۰ روستای بر‌تر در امر کتاب وکتابخانوانی انتخابات شده که کتابخانه این روستا در یک ساختمان سنگی گلی با کمترین امکانات مستقر است.
کتابدار کتابخانه درب کلات با اشاره به خلاقیت‌های فردی و علاقه‌اش به کتاب و کتابخوانی می‌گوید: هر‌گاه عشق به خدمت با احساس مسئولیت و برنامه ریزی عجین شود، می‌توان به کارهای خوبی دست یافت.
محمودی افزود: از زمان تاسیس کتابخانه درب کلات در سال ۸۹ تمام تلاشم براین بود که ارتباط موثری با مخاطبان و مردم روستا داشته باشم و این مهم با تلاشهای زیادوهمراهی مردم روستا محقق شد.
وی بیان کرد: توافق و تعهد با کتابخانه‌های عمومی استان که باید در طول یک سال تعداد اعضای کتابخانه نیز بالا‌تر از ۱۰۰ نفر باشد، عاملی محرک برای تلاش بیشتر و جذب مردم روستا به سوی کتابخانه شد.
محمودی اظهار کرد: این در فرایند ارتباط مطلوب و حلاوت استقبال مردم از ترویج فرهنگ کتابخوانی انگیزه‌ام را برای ارتباط بیشتر و نزدیک‌تر با مردم و راه‌های جذب مخاطبان بیشتر به سوی کتابخانه دوچندان کرد.
وی گفت: هر چند این کتابخانه در منزل محقر شخصی ایجاد شده اما آذین بندی و آرایش زیبای نمای بیرونی و محوطه کتابخانه یکی از اقدام‌های موثر در افزایش تعداد اعضا و مردم روستا به سمت کتابخانه بود.
محمودی تصریح کرد: راه اندازی کتابخانه سیار و پیک موتوری نیز از جمله اقدام‌ها و کارهای موثری بود که به افزایش تعداد اعضا و اشتیاق بیشتر مردم روستا نسبت به کتاب و کتابخوانی شد.
این کتابدار ساعی با درکی وسیع و قابل فهم در تشخیص نیازهای اطلاعاتی جامعه پیرامون خود اقدام به برگزاری محفل‌های هم اندیشی در روستا با عنوان مادران و پدران «قصه گو» کرده است.
این کتابدار ایجاد پیوند عمیق بین نسلی یعنی «پدران و مادران قصه گو» با فرزندان و نسل امروز توانست فتح باب تازه‌ای از روابط و مبادلات فرهنگی امروزی با آثار و سنت‌های کهن و دیروز این دیار را به نمایش بگذارد.
وی با راه اندازی محفل‌های کوچک اما پرمحتوا در روستا در قالب «مادران و پدران قصه گو» علاوه بر پاسداشت و حفظ بخشی از می‌ران شفاهی کهن این دیار موجی تازه بین مردم و روستائیان برای رغبت و انگیزه بیشتر آن‌ها به فرهنگ مطالعه کتاب ایجاد کرد.
محمودی که اینک به کتابدار نمونه کشوری شهرت دارد، اکنون تعداد اعضای کتابخانه روستای درب کلات دنا را از ۹۰ نفر در ساله‌ای ۹۰ و ۹۱ به ۳۰۳ نفر در سال ۹۴ رسانده است.
او می‌گوید: چند روستای اطراف نیز اکنون به عضویت کتابخانه روستا درآمده‌اند و با پیک‌های موتوری درخواست‌ها و کتاب‌های مورد نیازشان را تامین می‌کند.
محمودی تعداد کتاب‌های موجود که بیشتر آن‌ها نیز مذهبی و تاریخی است را در کتابخانه روستای خود چهار هزار و ۷۶۰ عنوان اعلام کرد.
وی با بیان اینکه کتابخانه اکنون در خانه شخصی و اجاره‌ای است، خواهان حمایت و پشتیبانی بیشتر مسئولان و مقامات اجرائی استان برای احداث یک کتابخانه با فضای مناسب‌تر و بیشتری در روستا است.
روستای درب کلات با جمعیتی حدود یکهزار نفر از توابع دهستان سادات محمودی شهرستان دنا و در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.