سد خرسان ۳ خسارات جبران ناپذیری به استان کهگیلویه و بویراحمد وارد می کند

دنا نما:  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد خرسان ۳ به دلیل رعایت نشدن مسائل زیست محیطی و اقتصادی، بیش از چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به این استان خسارت وارد می کند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، پژمان نیک اقبالی افزود: در پی اجرای این سد شش هزار نفر از مردم استان که در حومه ساختگاه و دریاچه این سد هستند مهاجرت خواهند کرد.
وی اظهار کرد: مهاجرت این افراد پیامدهای نامطلوب اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت چون باید به فکر تامین شغل برای این افراد که پیشه اصلی آنان کشاورزی و دامداری است باشیم و با ساخت این سد همه آنان بیکار می شوند.
نیک اقبالی بیان کرد: بسیاری از گونه های گیاهی این منطقه زیر آب خواهند رفت و متناسب با آن، گونه های جانوری نیز آسیب می بینند.
وی عنوان کرد: با اجرای این طرح ۱۶ روستا زیر آب خواهند رفت و دو هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل های بلوط این مناطق نابود خواهند شد.
نیک اقبالی گفت: مهمترین توجیه اجرای این سد تولید ۴۰۰ مگاوات برق است که به نظر نمی رسد با خسارت های بسیار زیاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی منطقی باشد.
وی خواستار تجدید نظر در اجرای این سد و درنظر گرفتن پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی آن شد.
نیک اقبالی افزود: اجرای پروژه های عمرانی بدون در نظر گرفتن پیوست زیست محیطی خسارت های جبران ناپذیری به آینده استان وارد خواهد کرد.
ساختگاه سد خرسان ۳ در استان چهارمحال و بختیاری است و آب آن از رودخانه های موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود.
این سد به صورت بتنی دو قوسی نازک با ارتفاع ۱۹۵متر ساخته می شود و حجم مخزن آ ن یک هزار و ۱۵۸ میلیون متر مکعب است.
پیش از این نیز ساخت این سد با اعتراض هایی در استان های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری روبرو شده بود.
در دی ماه پارسال ۵۰ تشکل محیط زیستی با تنظیم نامه سرگشاده ای به ساخت سد خرسان ۳ اعتراض کرده بودند و خواستار توقف ساخت آن شدند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز پیش از این با انتقاد از ساخت این سد گفته بود: اجرای این سد به راههای ارتباطی، زمین های کشاورزی، مناطق گردشگری و میراث تاریخی استان خسارات جبران ناپذیری وارد می کند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.