آیا وعده تکمیل پل سوم بشار در ۷۵ روز واقعی است

دنا نما: مسئولان در آخرین نشست بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی قوا تکمیل پروژه پل سوم بشار را دادند که باید دید این وعده در عمل محقق خواهد شد یا در رؤیا باقی خواهد ماند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، یکی از مشکلاتی که همواره در استان کهگیلویه و بویراحمد از گذشته تا حال در پروژه‌های عمرانی وجود داشته و بر کسی پوشید نبوده بی‌نظمی‌هایی است که در راه ساخت این طرح‌ها و پروژه‌ها گاه ساخت‌ آن‌ها را ماه‌ها و یا سال‌ها به درازا کشانده است.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین دلایل این گونه بی‌نظمی‌ها انعقاد قراردادهایی است که در آن‌ها به خوبی وظایف پیمانکاران مشخص نشده و در میانه راه، پیمانکار پروژه را نیمه‌کاره به حال خود رها می‌کند.

در این بین نقش دستگاه‌ها و مدیران در پروژه‌ها و بی‌سرانجامی آن‌ها بسیار مهم است چرا که دستگاه‌های بی‌نظم و مدیران بی‌توجه به پروژه‌ها دردسری برای ساخت و تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها در موعد زمانی مقرر داشته و این گونه است که بی‌اعتمادی در بین مردم ایجاد خواهد شد.

چه بسا پروژه‌هایی که در این استان و در کشور به موازات هم کلنگ‌زنی شده‌اند و اکنون پروژه‌ها در سایر استان‌ها در خدمت مردم است اما در استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها هنوز پیشرفت فیزیکی به میانه راه هم نرسیده است.

پروژه‌های مهمی در بخش‌های راه و آب و کشاورزی و بهداشت و درمان و ورزش که مردم لحظه به لحظه منتظر راه‌اندازی آن‌ها هستند.

همان گونه که در نشست‌های بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی مطرح می‌شود خطای پیمانکاران و همچنین سهل‌انگاری مسئولان چنین وضعیتی را برای پروژه‌ها ایجاد کرده است.

همین چند روز پیش بود که در نشست بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی در استان، منتخب مردم کهگیلویه در مجلس دهم لب به انتقاد گشود و از برخی مسامحه‌ها و سهل‌انگاری‌ها در بستن قرارداد با پیمانکاران انتقاد کرد.

به گفته عدل هاشمی در قرارداد پیمانکاران آن گونه که باید بندها مورد توجه قرار نمی‌گیرد و پیمانکار با کمترین سختی و مشکلی که روبرو می‌شود عطای اجرا و ساخت پروژه را به لقایش می‌سپارد.

پیمانکارانی که با کم و زیاد شدن زمان پرداخت مطالبات دست از کار می‌شویند و پروژه را با همه چشم انتظاری که مردم دارند به امان خدا رها می‌کنند.

یکی دیگر از مشکلات پروژه‌ها به تعریف بیش از حد پروژه‌های خرد و کلان در استان مربوط می‌شود که گاه برای حصول مطامع سیاسی برخی افراد، پروژه‌های بسیار زیادی تعریف می‌شود و پس از کلنگ‌زنی و پیشرفتی ۱۰ تا ۱۵ درصدی در اجرای پروژه، تعطیلی آن‌ها را شاهد هستیم.

یکی از این پروژه‌ها که چندین سال است مردم را سر کار گذاشته پروژه پل سوم بشار است که دیگر حوصله همه را سر برده است.

این پروژه که مربوط به دوره گذشته بوده و بی‌سرانجامی‌ آن تا کنون با گذشت سه سال از عمر دولت کنونی ادامه دارد از آن دست پروژه‌هایی است که همواره مسئولان و پیمانکار برای ساخت آن با هم درگیر بوده‌اند.

سید حسین کاظمی مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در بازدید سال گذشته استاندار از این پل مشکلات را مربوط به ضعف پیمانکار می‌دانست.

هر چند سایر مسئولان نیز به صورت ضمنی با کاظمی موافق بودند اما دلیل ادامه کار با پیمانکاری که اجرای پروژه را چنین به درازا کشیده بود بر کسی معلوم نشد.

چند روز پیش در آخرین نشست بررسی وضعیت پروژه‌های عمرانی شهرستان بویراحمد یکی از طرح‌های نیمه تمامی که مورد بررسی قرار گرفت همین پل سوم بشار بود که بر روی آن بحث زیادی انجام شد.

اما مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان این که خاتمه پیمان به پیمانکار اعلام شده از حضور پیمانکار جدید در این پروژه خبر داد و البته وعده داد که پروژه ظرف ۷۵ روز بعد از عقد قرارداد با پیمانکار جدید به بهره‌برداری خواهد رسید.

حال مردم شهر یاسوج و مسافرانی که قصد عبور از روی رودخانه بشار را دارند چشم به راه خواهند بود که آیا وعده آقای مدیرکل ظرف ۷۵ روز محقق خواهد شد و یا این که وعده تکمیل پروژه پل سوم بشار مانند بسیاری از طرح‌های دیگر استان در حد شعار و رؤیا باقی خواهد ماند.

بنا بر این گزارش، جالب‌تر از هر چیز این که هنوز پروژه پل سوم بشار به سرانجام نرسیده پل چهارم بشار کلنگ‌زنی شده و با روندی که در پیش است پل چهارم بشار زودتر از پل سوم به بهره‌برداری خواهد رسید، سوژه‌ای که در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی شاید کم‌نظیر باشد.

۲ نظر

  • از عکس اخری مشخصه که ستون پل داره ازیر خالی میشه وبه واسطه این پل ۳دور از مجلس نمایندگان با کفایت شهرستان بویراحمد ودنا میگذره اما همچنان بلا تکلیف مانده دوستان به نظر شما کی مقصره؟اگه همین پل در اصفهان ویا شیراز بود تاالان طبقه سوم پل هم به بهره برداری رسیده بود ور یک کلام ما ضعف مدیریت داریم متاسفانه انتخاب مدیر براساس شایسته سالاری نیست تمام مدیران یا به واسطه تبلیغات زمان نماینده یا بواسطه خط وخطوط باندیه یا برایاس فشاری است که خودشخص وبستگان ایشان به رده ما فوق برای گرفتن پست متوسل میشوند ??????  

  • مهم‌ترین دلایل این گونه بی‌نظمی‌ها انعقاد قراردادهایی است که در آن‌ها به خوبی وظایف پیمانکاران مشخص نشده و در میانه راه، پیمانکار پروژه را نیمه‌کاره به حال خود رها می‌کند. همکار گرامی اونجا نشستی و نفست از جای گرمی در میاد برو مطالبات پیمانکاران رو سوال کن ببین چند میلیارد تومن هستش . این کم کاری و بی کفایتی مسئولین و کارفرمایان هستش که تمام پیمانکاران را به زانو دراورده و مطالبات هنگفتی دارن ولی تو خرج یومیه مودندن .جناب عالی و همکارانتون ۱ ماه حقوقتون تق و لق بشه کاسه صبرتون لبریز میشه .اینقدر کارهای هم که انجام شده همه با پول این پیمانکاران هستش ای کاش در مورد مطالبات پیمانکاران هم پرس و جوی میکردین .شما دوست دارین طرحی افتتاح بشه و به بازدهی برسه به هر قیمتی مثل له شدن پیمانکاران .

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.