مادوان؛ شهری تشنه میان ۲ رودخانه/کشاورزان مانع آب‌رسانی به مادوان

 دنا نما: این روزها و در اوج گرمای تابستان اهالی شهر هزار درد مادوان بویراحمد با مشکل کمبود و قطعی مدوام آب دست و پنجه نرم می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، شهر مادوان بویراحمد جمعیتی افزون بر ۱۸ هزار نفر در ۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است و این روزهای مردمان این شهر حال و روز خوشی ندارند.

صدای مظلومیت مردم شهر مادوان و روستاهای اطراف به جرم حاشیه‌نشینی به گوش هیچ مسئولی نمی‌رسد و انگار مشکلات مردمان این دیار تمام‌نشدنی است تا جایی که تنها نام شهر را یدک می‌کشد و بین شهر و روستا همچون عالم برزخ مانده است.

این روزها شهر مادوان و روستاهای حومه با ۱۲ هزار مشترک و ۶۰ هزار جمعیت تحت پوشش با تنش شدید آبی روبه‌رو بوده مشکلی که توسط شرکت آب و فاضلاب شهری برای رفع آن چاره اندیشی شده ولی کشاورزان مانع از انتقال آب به این شهر می‌شوند.

مسئولان آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد با انجام کارهای کارشناسی تصمیم به انتقال آب از تنگ کبوتری به شهر مادوان گرفته‌اند و با رایزنی توانستند این پروژه را در لیست پروژه‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور‌ و هیئت دولت به این استان بگنجانند ولی به دلیل معارضات محلی هنوز اندر خم یک کوچه مانده است.

ممانعت کشاورزان از آب‌رسانی به مادوان

مدیرعامل آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشاورزان مانع آبرسانی به شهر مادوان و روستاهای حومه و غرب یاسوج می‌شوند.

سید‌علی لدنی‌نژاد با بیان اینکه هم‌اکنون شهر مادوان و روستاهای حومه با ۱۲ هزار مشترک و ۶۰ هزار جمعیت تحت پوشش با تنش شدید آبی روبه‌رو است ادامه داد: آبرسانی به شهر مادوان و روستاهای حومه و غرب یاسوج از تنگ کناری با اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد ریال جزو پروژه‌های مصوب سفر رئیس جمهوری و هیئت دولت به این استان بوده که در قالب ۳ پیمان به مناقصه گذاشته شد.

وی از خرید لوله‌های فولادی مورد نیاز این پروژه خبر داد و افزود: به‌دلیل عدم همکاری کشاورزان منطقه با وجود نیاز مبرم شهر مادوان به دلیل تنش شدید آبی در شرایط فعلی امکان ابرسانی به این شهر وجود ندارد.

مدیرعامل آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: پروژه آبرسانی به شهر مادوان با وجود تامین اعتبار توسط دولت و اخذ مجوز لازم از نهادهای متولی از جمله آب منطقه‌ای و محیط زیست اما معارضان محلی اجازه آغاز شروع عملیات اجرایی را نمی‌دهند.

لدنی‌نژاد ادامه داد: به‌دلیل کمبود دبی آب مورد نیاز ۶۰ هزار جمعیت تحت پوشش آبفای شهری مادوان در شرایط فعلی و در سال‌های آینده اجرای پروژه آبرسانی به این شهر از تنگ کبوتری اجتناب ناپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه آب مورد نیاز انسان از کشاورزی واجب‌تر است اظهار داشت: بنا نداریم با اجرای این پروژه تمام آب تنگ کناری را برای مادوان انتقال دهیم بلکه با هماهنگی آب منطقه‌ای بخشی از این آب که اضافه از آب مورد نیاز کشاورزی بوده برای آب شرب ۶۰ هزر نفر جمعیت در نظر گرفته شده است.

لدنی‌نژاد خواستار همکاری کشاورزان و مردم مهریان برای آبرسانی به شهر مادوان شد و گفت: با اجرای این پروژه کمتر از ۲۰ درصد آب رودخانه مهریان برداشت می‌شود.

زیبنده نیست شهر هزار درد مادوان میان ۲ رودخانه مهریان و گنجه‌ای واقع شده باشد ولی از شدت تشنگی دبه به‌دست دنبال آب بگردد هرچند در این بین شرکت آب و فاضلاب شهری اقدامات لازم را انجام داده و این کشاورزان بوده که مانع آبرسانی می‌شوند.

شرکت آبفای شهری با انجام کارهای کارشناسی بنا دارد تنها ۲۰ درصد آب رودخانه مهریان را برای رفع مشکل کم آبی شهر مادوان و روستاهای اطراف انتقال دهد و کشاورزان باید آب شرب را بر آب کشاورزی ترجیح دهند.

انتظار می‌رود مسئولان محلی کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه بویراحمد در کمترین زمان ممکن در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.