سرگردانی روستائیان و عشایر بویراحمد و دنا از نبود سیلندر گاز/تبر به جان درختان بلوط افتاد

دنا نما: کمبود سیلندر گاز در دو شهرستان بویراحمد و دنا عشایر و روستائیان را سرگردان کرده به نوعی که دیگر راهی جز به جان درختان افتادن ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، روستائیان و عشایر دو شهرستان بویراحمد و دنا بعد از کمبود سلیندر گاز تبر را برداشته و به جان درختان جنگل‌های بلوط افتاده‌اند تا بلکه از این طریق بتوانند سوخت مورد نیاز خود را تامین کنند.

این روزهای حال جنگل‌های بلوط این خطه از زاگرس حال و روز خوشی ندارند زیرا یا آتش سوزی به جان آن‌ها افتاده و یا در برخی مناطق نیز روستائیان و عشایر به دلیل کمبود سلیندر گاز با تبر به جان در ختان نازنین بلوط سرو قامت می‌افتند.

در حالی به طور مستمر شاهد گازرسانی به روستاهای این استان هستیم ولی مصرف گاز مایع  روبه افزایش بوده که می‌توان به صراحت گفت عدم نظارت و کنترل کافی توسط دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر مهمترین دلیل این مهم است.

خودروهای با سوخت ال.پی.جی غیر استاندارد سلیندر گاز روستائیان و عشایر را استفاده می‌کنند تا این دو جامعه مولد و کم توقع در پس بی توجهی مسئولان نظارت و کنترل سرگردان مانده و تنها با قطع درختان مشکل سوخت خود را برطرف کنند.

امروز برخی از عاملان توزیع سلیندر گاز بویراحمد و دنا در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با هدف اعتراض به کمبود سلیندر تجمع کردند، اعتراضی که بنا به گفته مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی و مدیر بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان دست‌های پشت پرده دارد که خود عامل اصلی این سرگردانی هستند.

تحریک کنندگان؛ دلیل سرگردانی روستائیان و عشایر

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهمترین دلیل کمبود سلیندر گاز در روستاهای شهرستان دنا سوخت‌گیری خوردوهای ال.پی چی بوده که خود عاملان فروش در این تخلف سهیم هستند.

لطف ‌الله مسعودی افزود: وظیفه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تامین گاز مایع بوده و توزیع، نظارت و کنترل باید توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت انجام شود و در این زمینه شرکت پخش هیچ گونه نقشی ندارد.

وی ابراز کرد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد طبق آمار موجود اضافه بر سهمیه استان گاز مایع وارد کرده ولی اینکه این گاز با وجود گازرسانی به روستاها کجا می‌رود خود جای سئوال دارد.

غیر قانونی بودن توزیع سیلندر سهمیه بویراحمد سفلی خارج از حوزه استحفاظی

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد افزود: ال.پی.چی خودروها غیر استاندار بوده و طبق مصوبات نباید گاز مایع مردم در اختیار این خودروها قرار بگیرد ولی متاسفانه برخی از جایگاه تا سیاست سیلندر پرکنی و عاملان توزیع به قانون بی توجهی می‌کنند.

امیر جانی‌پور اظهار داشت: برخی از تاسیسات سیلندر پرکنی در مناطق مختلف از جمله بخش پاتاوه نیز خارج از محدوده خدمات دهی خود سیلندر توزیع می‌کنند که به نوعی برای ال.پی.جی‌ها استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان مصوب شد که برخورد با ال.پی.چی‌ها تشدید و نیروی انتظامی طبق این مصوبه باید این خودروها را شناسایی و با آن‌ها برخورد کند.

جانی‌پور از معرفی ۳۰ متخلف توزیع سیلندر به تعزیرات خبر داد و گفت: گشت مشترک صنعت، معدن و تجارت با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی این هفته اجرایی و تمام متصدیان واحدهای صنفی توزیع سیلندر گاز ملزم به نصب سیستم اطفاء حریق، حوزچه آب و رعایت فاصله با منطقه مسکونی می‌شوند و در غیر اینصورت سهمیه آنان قطع و به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

امیدواریم مسئولان و متولیان امر بویژه اداره کل صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی توزیع، نظارت و کنترل در زمینه ساماندهی تاسیسات سیلندر پرکنی و عاملان توزیع گاز مایع غیر مجاز در کمترین زمان ممکن اقدام کنند تا از سرگردانی عشایری و روستائیان پایان داد و هم مانع از نابودی درختان جنگلی شوند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.