اتاق بازرگانی یاسوج مأمور تأسیس اتاق مشترک ایران و اسلواکی شد

دنا نما: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج مأمور تأسیس اتاق مشترک ایران و اسلواکی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی یاسوج، در راستای فصل جدید تعاملات بین المللی ایران با جهان و ضرورت تأسیس اتاق مشترک ایران و اسلواکی و با توجه به انتخاب کهگیلویه و بویراحمد به عنوان معین کشور اسلواکی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج پس از معرفی توسط امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران مأموریت یافت به عنوان «مؤسس اتاق مشترک ایران و اسلواکی» این امر مهم را انجام دهد.
در همین راستا روز گذشته /سه شنبه/ نشست مشترکی با حضور «جبار کیانی پور» رئیس اتاق بازرگانی یاسوج، «یان بوری» معاون خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه اسلواکی، «میلان کایان» رئیس اتاق مشترک اسلواکی و ایران، «جمال رزاقی» رئیس اتاق بازرگانی شیراز و نماینده بازرگانان ایرانی فعال در اسلواکی در مرکز تجاری شهر براتیسلاوا پایتخت این کشور برگزار شد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست، گفت: به دنبال بروز مشکلاتی که آمریکایی‌ها در امور بانکی و کنسولی مراودات اقتصادی ایران ایجاد کرده‌اند اروپایی‌ها بیش از ایران از این امر متضرر شده‌اند.
جبار کیانی پور اظهار داشت: اسلواکی به‌عنوان دروازه ورود به اروپای غربی و مرکزی بوده و از غرب با جمهوری چک و اتریش، از شمال با لهستان، از شرق با اوکراین و از جنوب نیز با مجارستان هم‌مرز است.
وی افزود: اسلواکی عضو منطقه شنگن، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و سازمان ملل متحد بوده و بر اساس آمارهای رسمی حجم مراودات تجاری ایران با این کشور سالانه حدود ۴۰ میلیون یورو است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج بیان کرد: دفتر همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و اسلواکی آمادگی دارد با همکاری اتاق مشترک هر ۲ کشور در برنامه ششم توسعه میزان مراودات تجاری را به حدود ۳۰۰ میلیون یورو در سال افزایش دهد.
کیانی پور عنوان کرد: از نکات قابل‌توجه در اسلواکی حجم سرمایه‌گذاری خارجی این کشور است به‌نحوی‌که ۹۰ درصد درآمد ناخالص ملی در آن از محل سرمایه‌گذاری خارجی تأمین می‌شود.
وی ابراز داشت: افزون بر یک هزار و ۶۰۰ شرکت ایرانی ثبت‌شده در اسلواکی حضور دارند که امید است با افتتاح و آغاز به کار اتاق مشترک ایران و اسلواکی نقش بسزایی در افزایش روابط اقتصادی ۲ کشور ایفا کنند.
کیانی پور گفت: در آینده‌ای نزدیک دفتر همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و اسلواکی با توجه به انتخاب اتاق بازرگانی یاسوج به‌عنوان معین کشور اسلواکی برای توسعه مراودات تجاری ۲ طرف و جذب سرمایه‌گذاری خارجی با حضور مقام‌های سیاسی و اقتصادی اسلواکی در شهر براتیسلاوا افتتاح می‌شود.
تسهیل در صدور روادید و خدمات کنسولی به تجار ایرانی ازجمله موارد مهم موردبحث در این نشست بود و در آن مقرر شد که مشکلات مربوط به تجارت بین ۲ کشور در نشست‌های آینده توسط اتاق بازرگانی اسلواکی و ایران و مسئولان اتاق مشترک۲ کشور موردبررسی قرار گرفته و مراتب نیز به وزارت امور خارجه اسلواکی منعکس شود.
بر اساس این گزارش نکته مهم دیگر این نشست همفکری و تعامل اتاق‌های مشترک ۲ کشور از طریق اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی اسلواکی برای دستیابی به راهکار حل بحران بانکی ایران و اروپا بود که نتایج آن به‌زودی اعلام می‌شود.
روزهای آینده نیز دیدارهایی با مقام‌های اقتصادی اسلواکی در دستور کارگروه ایرانی حاضر در این کشور قرار داده شده تا با همکاری آنها به‌زودی اتاق مشترک ایران و اسلواکی افتتاح شود.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.