سرطان ‌های گوارشی شایع‌ ترین نوع سرطان در کهگیلویه و بویراحمد است

دنا نما: سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد گفت:سرطان ‌های گوارشی شایع‌ ترین نوع سرطان در این استان است و سرطان های سینه، معده و تخمدان نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، امین الله بابویی روز یکشنبه در نخستین همایش شناخت و پیشگیری از سرطان در یاسوج اظهار داشت: ارتقای سواد سلامت، اصلاح الگوی تغذیه ‌ای و ارائه آموزش های لازم عامل پیشگیری از بروز و شیوع انواع سرطان ها در سنین پایین بین مردم استان است.
«سواد سلامت» میزان توانایی افراد در کسب، تحلیل و فهمیدن اطلاعات و خدمات اولیه بهداشتی است که به آن نیاز دارند تا بتوانند در مورد مسائل مربوط به سلامت خود مشارکت داشته و تصمیم‌ های درستی بگیرند.
وی عنوان کرد: تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی سبب می ‌شود که نتیجه درمان این بیماری مطلوب‌ تر و میزان بازگشت آن نیز کاهش یابد.
بابویی افزود: تغذیه مناسب، ورزش و فعالیت جسمانی در کاهش احتمال ابتلا به انواع سرطان ‌ها مؤثر بوده و مراجعه زودهنگام به پزشک نیز به تشخیص زودرس این بیماری کمک می کند.
وی ابراز داشت: این همایش یک روزه با هدف معرفی هر چه بیشتر بیماری سرطان و راه‌ های برون رفت از عوامل بروز و شیوع آن برگزار شد.
بابویی گفت: همه گیر شناسی انواع سرطان ها، ملاحظات ژنتیکی، عوامل بروز و شیوع سرطان، غربالگری و تشخیص آن از محورهای اصلی این همایش بوده است.
انواع سرطان ‌ها پس از بیماری‌ های قلبی، عروقی دومین عامل مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد هستند.
مرکز جامع غربالگری سرطان کهگیلویه و بویراحمد در شهر یاسوج مرکز این استان در حال ساخت بوده و ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با راه اندازی آن بسیاری از سرطان ها با غربالگری زودهنگام قابل پیشگیری و درمان است.
مصرف غذاهای آماده، کباب ‌های سوخته شده و پرنمک، رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی از عمده ترین دلایل بروز بیماری سرطان است.
میزان بروز سرطان در کشور در مردان ۱۳٫۴ مورد به ازای یک هزار نفر و در زنان نیز ۱۲٫۸ مورد به ازای یک هزار نفر است.
میانگین بروز این بیماری در دنیا در مردان ۲۰ مورد به ازای یک هزار نفر و در زنان نیز ۱۶٫۵ مورد به ازای یک هزار نفر است.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.