اهدای اولین پلاکت فرزیس در استان کهگیلویه و بویراحمد

دنا نما: دکتر کیان دهراب پور رئیس اداره طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به عنوان اولین اهداکننده پلاکت از طریق فرایند پلاکت فرزیس در استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه بیان کرد برای اولین بار فراورده پلاکت از طریق فرایند پلاکت فرزیس در استان به شکل اتومات تهیه گردید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنا نما، کیان دهراب پور افزود: در این فرایند از یک نفر اهداکننده، فراورده پلاکت به اندازه هشت نفر اهداکننده خون تهیه میگردد که برای بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی، پیوند مغز استخوان، بیماران با مشکلات انعقادی و … کاربرد زیادی دارد و  چون بیمار گیرنده پلاکت بجای هشت نفر فقط از یک نفر پلاکت میگیرد تاثیرات بسیار مثبتی از لحاظ عوارض تزریق دارد.
رئیس اسبق انتقال خون استان ابراز کرد: در این فرایند که بیش از یک ساعت طول میکشد خونی که از بدن اهداکننده خارج میشود دوباره به بدن برگردانده میشود و فقط قسمتی از پلاکت خون از بدن جدا میگردد تا مورد استفاده بیماران قرار گیرد.
دهراب پور گفت: از مزایای دیگر این روش جهت تهیه فراورده پلاکت این است که فرد اهداکننده حداقل ۲۴ بار در سال میتواند آن را انجام دهد در حالی که اهدای خون ۴ بار در سال میتواند صورت گیرد، البته در فرایند اهدای خون به غیر از پلاکت فراورده های دیگری هم تهیه میگردد.
وی بیان کرد ان شاء الله با استقرار دستگاه پلاکت فرز در پایگاه انتقال خون یاسوج از این به بعد شاهد کمک به بیماران نیازمند به فراورده پلاکت در استان از طریق این روش باشیم تا بیماران از مزایای این روش بهره مند گردند.
به گفته ایشان چون این روش هزینه زیادی دارد لازم است خیرین هم در این زمینه وارد گود شده و از لحاظ مالی کمک کننده بیماران باشند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.