بحران آب آشامیدنی در بخش پاتاوه حاصل بی‌تدبیری است/ سرزمین آب‌های روان در عطش بی‌آبی

جمعیت زیادی از روستانشینان بخش پاتاوه شهرستان دنا در عطش بی‌آبی به سر می‌برند.

به گزارش دنا نما، در بررسی میدانی از روستاهای بخش پاتاوه شهرستان دنا که با مشکل قطعی آب آشامیدنی و یا کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکل بی‌تدبیری در استفاده بهینه و مصرف آب آشامیدنی در مقوله مصرف شرب و بهداشتی بیشتر به چشم می‌خورد.

روستاهایی که در عطش آب دچار مشکل شده‌اند در پرآب‌ترین و در کنار چشمه‌ها و آب‌های جاری واقع شده‌اند ولی نبود سیستم قوی کنترل مصرف آب آشامیدنی توسط دستگاه‌های مرتبط، باعث تشنه ماندن مردم شده است.

آنچه که به عینه دیده می‌شود انحراف در مصرف آب آشامیدنی برای آبیاری باغات و سیفی‌جات در این روستاهاست که متاسفانه تاکنون برخوردها با این مشترکان چندان کارساز نبوده و همچنان آب شرب صرف آبیاری باغات و کشاورزی می‌شود.

واگذاری امتیاز آب به مشترکان صنعتی مانند کارگاه‌های بلوک‌زنی و مصالح ساختمانی که بعضا قبل از منبع ذخیره‌سازی آب بوده، باعث افت فشار آب در ورود به منبع و … می‌شود.

با یک حساب سرانگشتی و دیدن آمار افزایش مشترکان آب در روستاهای هدف که با مجتمع آب سادات محمودی بخش پاتاوه آبرسانی می‌شود، نیاز به بازنگری در شبکه و ارتقای سخت‌افزاری مانند عمق چاه و ترانس برق و شبکه آب درون و بیرون روستاها امری ضروری است که تاکنون اقدامات انجام شده به ثمر ننشسته و یا اصلا انجام نشده است.

خرابی اکثر کنتور مشترکان و انشعابات غیرمجاز را می‌توان از جمله دلایل عطش آبی در بخش پاتاوه و مجتمع آب سادات محمودی نام برد.

روستاهای باگ، گزدون، شترخون، سرتنگ‌رواق، لما علیا، لما سفلی، بنستان، بیژگن و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز پاتاوه از جمله مکان‌هایی است که در عطش بی‌آبی هستند و چشم‌انتظار یک اقدام انقلابی برای حل معمای آب در این بخش بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.