نامه سرگشاده خواهانهای پرونده سد خرسان به نماینده حوزه انتخابیه: آقای روشنفکر هدف ما تقابل نیست ولی شلیک تیر در تاریکی به مصلحت نبود

در پی صحبت های نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون مبنی بر موافقت تعداد زیادی از اهالی سادات محمودی برای اجرای سد خرسان ۳، جمعی از دهیاران و شورای اسلامی روستاهای دهستان سادات محمودی با یک نامه سرگشاده واکنش نشان دادند.

به گزارش دنا نما واکنش دهیاران و شورای اسلامی روستاهای دهستان سادات محمودی بدین شرح است:

مسئولان استانی در تمام ادوار نشان داده اند لیاقت پاسداشت منابع خدادادی و گنجهای سرزمین زاگرس را ندارند. زاگرس مظلوم ترین استانهای کشور را در خود نگهداری می کند تا مردمش صرفا از باب ثروتهای طبیعی بتوانند روز را به شب بگذرانند و مافیا در تمام حوزه ها توانسته این سرزمین را چپاول و غارت نماید. آنجاییکه ۲۵٪ منابع تولید ناخالص نفت و گاز کشور در این استان بوده و دریغ از وجود پالایشگاه، پتروشیمی (گرچه گچساران هنوز هم به تولید نرسیده)، صنایع تبدیلی و توزیعی که برایمان رقم نخورد و امروزه با همت استانهای همجوار و فلات نشینان همه صنایع تصاحب شده اند.
استان کهگیلویه و بویراحمد آنقدر غرق در ثروت و منابع طبیعی است که محدودیتهای قانونی منابع اشاره شده باعث گردیده خیلی از سرمایه گذاریها در مراحل اخذ استعلام هم به فراموشی سپرده شود تا جاییکه برای آب سادات محمودی باید تانکر تامین نمود و زیرساختهای این دهستان سالها با نقشه های مهندسی شده مافیای آب، بلاتکلیف بماند و حجم عقب ماندگی آنچنان گردد که وعده های پوچ سد سازان باعث گردد عده ای موافق فروش سرزمین خود باشند گرچه از تبعات مهاجرت و آثارهای مخرب آن بی اطلاعند و اینجاست که نماینده مردم باید موضوع سد و آثار زیانبار اجراء و مهاجرت مردم را بدوا برای جامعه هدف، شفاف نماید و مردم همگی به احترام سالها مقاومت در این حوزه مطالبه گر توسعه متوازن و تامین زیرساختها شود اما با گذشت کمتر از یک ماه مصاحبه قبلی خود را نقض و در چرخشی خارج از اصول، ضمن عدم توجه به وظایف قانونی خود در قبال نظارت بر قوانین با توجیه موافق بودن عامه مردم برای اجرای سد خرسان ۳ در گزارشی که ۳.۵سال عملکرد را تشریح داده بود، رسما خود را مقابل حقوق و مطالبه مردم قرار دادید گرچه این نوع رفتارها مسبوق به سابقه بوده و جای گلایه از نماینده کنونی نیست و لازم است موارد ذیل به اطلاع جامعه برسد.


۱. دهیاران بعنوان دولت کوچک در روستا و شوراها بعنوان نماینده مردم نسبت به اجرای سد بصورت مکتوب و مستند (پیوست) اعلام مخالفت نموده اند و اینکه اقلیت خود خوانده بعنوان اکثریت جامعه و آنهم توسط نماینده مردم جابجا می گردد، جای بسی تعجب دارد گرچه انتخابات نزدیک است لیکن نمیتوان در فضای کنونی جامعه براحتی آمارها را جابجا نمود.
۲. احتمالا نماینده محترم اطلاعی ندارد دنا بعنوان میراث جهانی مشترک دارای ثبت شماره ۵۵۵ جهانی و شماره ۱۰ ایران بوده و اجرای این پروژه موجب احتمالات آب و هوایی و به تبع آن نابودی حیات وحش خواهد شد که ورود نهادهای بین المللی به این موضوع تبعات سنگینی برای کشورمان خواهد داشت و در برهه ای که تمام جهان علیه کشورمان در حال ضبط داراییها به بهانه تحریم هستند، آیا حداقل وظیفه نماینده و ناظر قوانین همان اخطار به مجریان سد در سطح ملی جهت عواقب ورود نهادهای نظارتی بین الملل نیست؟
۳. نماینده محترم اطلاع دارد ۱۳ آرامگاه شهداء جنگ تحمیلی در این منطقه زیر آب می رود و این موضوع بی احترامی به حرمت شهداست؟
۳. نماینده مردم اطلاع دارد سد برقابی مجوز ماده ۲ ارزیابی زیست محیطی ندارد و پروژه انتقال آب هم فاقد مجوز ماده ۲ ارزیابی زیست محیطی و فاقد مجوز هیئت وزیران است و از حدود وظایفش در کمیسیون اصل ۹۰ و ماده ۲۳۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس در اینخصوص اطلاعی دارد و در این زمینه آیا تاکنون اقدامی صورت گرفته؟
۴. جناب نماینده اطلاعی از میزان ریالی زیرساختهای حاکمیت در حوزه آب، برق، مخابرات، توسعه روستایی، راهداری، بهداشت و… دارد و آیا صرفا در یک جلسه ابتدا با استانداری موضوع را تعیین نموده اید یا صرفا رای این دهستان مهم بوده و تامین زیرساختهای مهاجرین کمترین وظیفه بر اساس رسالت نظارتی تصویب نامه سال ۱۳۹۶ هیئت وزیران بوده گرچه عدم صدور مجوز ماده ۲ در خصوص ارزیابی زیست محیطی برقابی سد از مهمترین دلایل غیر قانونی بودن آن می باشد.
۵. آیا اطلاعی دارید بالغ بر ۳۸۳میلیون متر مکعب بصورت اسمی و حداقل ۵۰۰ میلیون متر مکعب بصورت واقعی آب خرسان که حداقل ۷۲٪ آورد آبی آن از بشار و استان کهگیلویه و بویراحمد است، قرار است به فلاتی منتقل شود که کد ملی فرزندان استان به جهت غیر بومی بودن در اشتغال کارگری صنایع آب بر قابل پذیرش نیست.
۶. استحضار دارید در جلسه سازمان حفاظت محیط زیست جهت تقسیم غنایم آبی بویراحمد و دنا مسئولان یزد عنوان نمودند تامین آب از پروژه خلیج فارس پر هزینه می باشد و از خرسان برایمان کم هزینه است؟ سرزمینی که شما مدعی نمایندگی مردم هستید را ارزانی نموده اند و سکوت مسئولین استان واقعا جای تعجب دارد.
۷. اجرای سد باعث نابودی زنجیره غذایی حداقل ۱۵۰۰۰ نفر خواهد شد و آثار طبیعی و گورستانهای ۴۵۰۰ ساله را برای ابد زیر آب مدفون خواهد نمود.
۸‌. یکبار فرصت نموده اید قوانین برنامه پنجم و ششم را مطالعه و زیرساختهای آنرا در استان مشاهده و تطبیق نمایید تا کلاهی که سرمان رفته، در برنامه هفتم چشمانمان را هم کور نکند؟
در زمانیکه منتخب مردم شدید و علی رغم بیماری کرونا قبل از تشکیل مجلس آنچنان در وزارتخانه ها پر رنگ حضور داشتید که احساس نمودیم قرار است تغییری جدی در روند گذشته صورت گیرد ولی ظاهرا با اتمام انتصابها هیچ رگه ای از مطالبه گری و نظارت بر قوانین مشاهده نمی گردد.
در پایان به شما پیشنهاد می گردد مسیر مطالبه گری را اشتباه نروید و حضور مردانه و با اقتدار در یک دوره نمایندگی مردم ارزشی بالاتر از حضور متوالی و پرتکرار بی ارزش خواهد داشت. حال که سکوت مسئولان استانی و نمایندگان مردم در قبال نقض تمام قوانین به جهت اجرای سد خرسان۳ را مشاهده نموده ایم، لطفا بگذارید رگه ای از غیرت برای این سرزمین در تاریخ باقی بماند و ما را دلسردتر از گذشته ننمایید.
با احترام
خواهانهای پرونده سد خرسان

۱ نظر

  • اولا اقای روشنفکرمقصرنیست .زمانی که سد تصویب شدسال ۸۶تا الان مسئولان ذیربط کجابودن یعنی همه عامه مردم والان هم سدنزدیک به ۲سال دیگه ابگیری میشود.کارازکارگذشته ای نامه نگاریها بجایی نمیرسه همانطوری که احداث سد مخالفانی داره در عوض موافقانی هم داره .الکی همدیگررامقصرنکنیم دوستان وبرادران

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.