تعیین تکلیف بزرگترین معدن فسفات خاورمیانه در چرام تا پایان سال جاری

دنانما: یکی از پروژه هایی که در طی این چند سال اخیر بصورت راکد مانده عملیات اکتشاف و طرح مطالعاتی پروژه معدن فسفات چرام است که در سال ۱۳۴۹ شروع شده ، در این زمینه شرکت‌های زیادی به عرصه آمده و رفتند شرکت آیرما، آخرین شرکتی است که هم‌اکنون در حال پایه‌ریزی و ادامه فعالیت در این پروژه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنانما؛ در همین راستا طی گفت و گویی با داریوش دیودیده رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد انجام و علت تاخیر در بهره‌برداری از معدن فسفات چرام را جویا شدیم.

دیودیده با بیان اینکه عملیات اکتشاف این پروژه قدمتی ۵۰ ساله دارد و ما در طی سال گذشته به شرکت آیرما تذکرات لازم را دادیم و در ادامه دیودیده در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا شرکت مذکور خلع ید نمی کنید گفت:

این پروسه از دسترس استان خارج و خلع ید بر عهده شورای معادن کشور می باشد و این موضوع در شورای معادن کشور مطرح شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد معتقد است سرمایه‌گذار معدن فسفات چرام آنچنان که باید برای انجام پروژه تلاش نکرده است. و مطرح شدن این موضوع در شورای معادن کشور باعث شد تاسرمایه‌گذاران  معدن فسفات چرام یکی از دلایل خود مبنی بر اجرا نکردن تعهدات و اجرای پروژه را نداشتن صرفه اقتصادی با استفاده از روش کنونی برای تولید صنعتی فسفات اعلام کردند و به همین دلیل به دنبال بکارگیری روش دیگری برای تولید محصول نهایی یعنی تبدیل مستقیم سنگ فسفات به اسید فسفریک هستند و مهلت یک ساله دیگری گرفت که باز با طی شدن چند ماه از فرصت داده شده،شاهد پیشرفت آنچنانی نبوده و حتما تا پایان سال جاری این پروژه تعیین تکلیف خواهد شد.

در تاریخ ۳ تیرماه ۹۴ طی گفت و گویی  که با مهندس غلامرضا پناه معاون اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر انجام شد، در این مصاحبه مهندس پناه با بیان اینکه سارمان اقتصادی کوثر در صورتی که مسئولیت راه اندازی این پروژه را بر عهده بگیرد تضمین های لازم را جهت پیشرفت و سوداوری این پروژه متقبل میشود.

این سوال از آقای دیودیده پرسیده شد که چرا با وجود سازمان های مختلف که اعلام امادگی کردند برای این پروژه عملیات خلع ید و واگذاری مجدد انجام نمی شود ؟

دیودیده در پاسخ با ذکر اینکه در پایان این سال مراحل خلع ید انجام و هر سازمانی بادادن وثیقه لازم  و انجام  عملیات اکتشافاتی  که عیارسنجی دقیق انجام دهند می تواند  سرمایه گذاری  لازم را جهت به سرانجام رساندن این پروزه ۵۰ ساله انجام دهد.

بنا بر این گزارش در پرونده اشتغال این طرح، قرار بر این بود که ۱۰۰ نفر اشتغالزایی و نیز ۴۰۰ نفر اشتغال در کارخانه‌های جانبی ایجاد کندو با توجه ایجاد اشتغال زایی در استان و ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه گذاری طرح های این چنینی شاهد رفع محرومیت و بیکاری از استان  باشیم.

منبع: دنا نیوز

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.