آشنایی با بقعه متبرکه امامزاده حسن(ع) روستای مهریان بویراحمد

 دنانما: بقعه منور امامزاده حسن(ع) که در الفاظ مردم آن سامان به شاه حسن معروف است در مدخل ورودی تنگ مهریان، در ۲ کیلومتری شمال غربی روستای مهریان بویراحمد و در فاصله ۵ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبر تحلیلی دنانما؛ در جلد سوم کتاب دائره‌المعارف آل رسول، نوشته «سید‌علی موسوی نژاد سوق» در مورد این بقعه متبرکه این چنین آمده است «بنای قدیم امامزاده حسن(ع) در ابتدا از دو قسمت هشتی و شبستان گنبد‌دار گچی تشکیل یافته است. مرقد مطهر در زیر گنبد قرار گرفته و فضای هشتی متصل به ایوان کوچکی که ورودی آن با محیط صحن مرقد مرتبط بوده، با یک درب چوبی سنتی تعبیه شده است.»
این بنا سال‌ها به علت ییلاق و قشلاق مردم روستا مورد بی‌مهری قرار گرفته و در همین فواصل گنبد و دیوار‌های آن بکلی ریزش کرده است.
به اعتباری بازسازی و بازپیرایی عمارت قدیم این زیارتگاه را در سال ۱۳۴۰(ه.ق) در دوره احمد شاه فرزند دوم محمد علی شاه قاجار توسط اولاد و احفاد آن ذکر می‌کنند، که پس از خاکبرداری بر روی پی و شالوده قدیم با خشت و گل به روش چینه‌ای ساخته شده است که تا پیروزی انقلاب اسلامی و تجدید بنای جدید به همین سبک و شکل باقی مانده بود.

توضیحاتی در مورد بنای جدید بقعه
بنای جدید امامزاده در سال ۱۳۷۹(ه.ش) به همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و طرح توسعه و اجرای نقشه آن در سال ۱۳۸۱(ه.ش) عملی شد، که پس از تخریب و تسطیح و خاکبرداری، نقشه جدید آن با مساحتی بیش از ۱۰۰۰ متر مربع با استفاده از فنداسیون و شنلهای اصولی به صورت دو طبقه اجرا شد.
گنبد این بنا با استفاده از تیرآهن نیم پهن یک لبه به ارتفاع بیش از ۱۰ متر بشکل هرمی باز طراحی و تهیه شد. سپس بر روی شش پایه ستونی قرار گرفت، که در زیر آن مرقد منور و بر روی آن ضریحی آلومینیومی زیبا قرار گرفته شده است.
اطراف امامزاده قبرستان وسیعی بوده که تعداد زیادی از قبور مزبور در زمان احداث تسطیح شده و تنها چند دخمه قدیمی باقی مانده است.

تنگ مهریان
در پنج کیلومتری مسیر یاسوج به اقلید چشم‌اندازی زیبا و طبیعی چشم هر مسافری را می‌نوازد که به تنگ مهریان معروف است که در فصل تابستان و بهار گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

نسب امامزاده حسن(ع)
در خصوص این بقعه سیدعبدالهادی حسن‌پور، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویراحمد با اشاره به اینکه نسب این امامزاده به امام سجاد(ع) می‌رسد، افزود: این امامزاده از امامزادگان شاخص است که همه طرح‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی اوقاف در آنجا برگزار می‌شود و از نظر تعداد زائر در رتبه چهارم قرار دارد.

برنامه‌های اجرایی آینده در بقعه امامزاده
وی ایجاد خانه خادم، بهره‌برداری از حسینیه بقعه در ۳۲۰ متر مربع در سال‌جاری،ایجاد سرویس بهداستی و… را از برنامه‌های صورت گرفته اوقاف در این بقعه عنوان کرد و گفت: این بقعه نیازمند زائرسرا، چمن‌کاری کنار رودخانه جهت اسکان مسافران، محوطه‌سازی، ایجاد روشنایی و رقبه تجاری است.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.