بیکاری ۱۳ هزار و ۴۰۰ دانش‌آموخته دانشگاهی در کهگیلویه و بویراحمد

دنانما: مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس آمار ۱۳ هزار و ۴۰۰ دانش‌آموخته دانشگاهی در این استان بیکار هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنانما؛ صابر مظاهری صبح امروز در نشست کارگروه اشتغال استان، با بیان اینکه رفع بیکاری و ایجاد اشتغال از دغدغه‌های دولت است، اظهار کرد: موضوع اشتغال باید از حالت حقوق‌بگیری در ادارات و دستگاه‌ها تغییر کند و ایجاد مشاغل خانگی و خرد مورد توجه دستگاه‌های اجرایی باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد از توانمندسازی روستاها توسط دولت خبر داد و گفت: دولت برای توانمندسازی و ایجاد اشتغال برنامه‌ریزی کرده و تسهیلات بدون بهره برای ایجاد شرکت‌های تعاونی در مناطق روستایی در نظر گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم همکاری شهرداری‌های استان برای راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در شهرستان‌ها افزود: راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی برای فروش تولیدات خانگی و مشاغل خرد در استان در دستور کار قرار دارد که لازم است شهرداری‌ها در این زمینه مشارکت بیشتری داشته باشند.

این مسئول در ادامه به اختصاص مبلغ ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی صندوق توسعه ملی برای ایجاد مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: این مبلغ به دو بانک ملی و ملت اختصاص داده شده اما بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به افراد متقاضی همکاری نمی‌کنند.

مظاهری با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان فصلی است، گفت: براساس آمار و اطلاعات نرخ مشارکت در بهار سال جاری ۳۳٫۲ بوده و نرخ بیکاری ۱۶ درصد بوده این در حالی است که نرخ مشارکت در تابستان امسال ۳۲٫۵ درصد بوده و نرخ بیکاری ۱۳٫۹ است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: طبق آمار ارائه شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد دانشجویان دانشگاه‌های استان در سال گذشته، ۴۸ هزار و ۲۰۷ نفر اعلام شده که بیش از ۲۷ هزار نفر از این تعداد مرد و ۲۰ هزار نفر زن هستند.

وی اضافه کرد: از این تعداد دانشجو، بیش از ۱۳ هزار نفر در مقطع کاردانی، ۳۱ هزار نفر در مقطع کارشناسی، ۲ هزار نفر کارشناسی ارشد و ۶۱۶ نفر در دوره دکترا مشغول به تحصیل هستند.

مظاهری در ادامه به نرخ بیکاری میان دانش‌آموختگان دانشگاهی استان اشاره کرد و یادآور شد: براساس آمار نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۲۸ درصد اعلام شده که این آمار بیانگر بیکاری ۱۳ هزار و ۴۰۰ دانش‌آموخته دانشگاهی در کهگیلویه و بویراحمد است.

این مسئول در ادامه خواستار همکاری دستگاه‌های استان برای طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی شد و افزود: انتقال مهارت و دانش به کارآموزان دانشگاهی، ایجاد انگیزه کارآفرینی، ارتقاء اخلاق و صلاحیت حرفه‌ای از اهداف طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه مبلغ ۳ میلیارد تومان برای گذراندن طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی در کشور در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این طرح شامل کسانی می‌شود که حداقل ۶ ماه فارغ‌التحصیل شده و در سامانه کاریابی اداره کار ثبت‌نام کرده است،  سن افراد برای شرکت در طرح‌های کارورزی برای مقاطع کاردانی ۲۷ سال، کارشناسی ۳۰ سال، کارشناسی ارشد ۳۳ سال و دکترا ۳۷ تعیین شده است.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.