تلاش هیئت مدافعان حرم جهت تحقق آموزه های دینی/هیئت باید پیشرو و پیشگام باشد

خوب پور گفت: تاکیدی که دوستان در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات دارند، پیشرو و پیشگام بودن این هیئت است و تلاش داریم که این حرکت ها انجام گیرد.

دنا نما: از دید گاه اسلام، امنیت یکی از اصول فردی و جمعی، زمینه ساز بهره وری از مزایا و مواهب حیات و تکامل بشر و یکی از مقدس‌ترین آرمان‌هاست.

امنیت ملی از نعمت‌های بزرگ خداوند و مقدم بر سایر نیازمندی‌های بشر بوده و امنیت در حقیقت زیربنای آرامش و سازندگی و تولید در جامعه است و نقش مهمی در ایجاد رفاه اجتماعی و تامین اطمینان خاطر مردم برای فعالیت‌های روزمره و برنامه ریزی برای آینده دارد.

داعش از جدی‌ترین چالش‌های امنیت منطقه خاورمیانه و بین الملل بود که امنیت منطقه خاورمیانه از جمله مرزها و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کرد.

داعش تشیع را یکی از اهداف مشروع برای تجاوز می‌دانست و با توجه به نقش بارز و حیاتی که تشیع در تعریف هویتی ایرانی دارد، تهدید داعش برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، یک تهدید جدی‌‌ بود.

جمهوری اسلامی  ایران با درک این خطر و آگاهی از اهداف و نیت‌های این گروهک تروریستی نسبت به منطقه خاورمیانه و ایران اسلامی، وارد میدان مبارزه با داعش در خارج از مرزهای جغرافیای خود شد و برای دفاع از ارزش‌های دینی، اعتقادی و حرم امامان معصوم(ع) در عراق و سوریه، جوانان شیعه از کشورهای مختلف نقش‌ داشتند.

«مدافعین حرم» نیز عنوانی پرمعنا و نوظهور برای جانفشانی در دفاع از حریم حرم که در ادبیات مقاومت پدیدار شد، حالا اما بعد از گذشت چند سال تداعی گر اشخاص و حادثه های بیشماری است.

مدافعین حرم بیش از هر چیز و هر کس دیگری، با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده بزرگ جبهه مقاومت داعی می شود.

شهید سلیمانی در یکی از سخنرانی های خود که فیلم آن در فضای مجازی موجود است و صفحه(سابق) اینستاگرامی ایشان در سال ۹۷ آن را منتشر کرد؛ چنین می گوید:

«من وقتی می‌خواستم در اول بحران سوریه یک نامی را نام گذاری کنم، خیلی فکر می‌کردم که اگر بخواهیم از عالم اسلامی کسانی را برای دفاع از حرم جذب بکنیم چه نامی برای آنها بگذاریم… دیدم پرجاذبه‌ترین نام که می‌شود به این حرکت جهادی جدید اطلاق کرد، نام مدافعین حرم است».

در سال ۱۳۸۲ سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برای ماموریتی به عراق رفته بود که برای زیارت به حرم امیرالمومنین (ع) مشرف می‌شود، در این مراجعه می‌بیند که درب‌های حرم مقدس بسته است، وقتی درب حرم را باز می‌کند؛ سردار سلیمانی می‌بیند که درب حرم شکسته، هنگام ورود می‌بیند صحن کثیف بوده و هنگام زیارت ضریح گرد و غبار روی ضریح را می‌بیند و در این زیارت تصمیم می‌گیرد که برای بازسازی حرم مطهر امیرالمومنین (ع) اقدام کند و از این نقطه ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات تشکیل می‌شود.

ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از تشکیل در این استان و در راستای گرامی داشت یاد و نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و اینکه این شهید بزرگوار علاوه بر بانی تشکیل این ستاد، نام مدافعین حرم را برای شهدای دفاع از حرم اهل بیت (ع) انتخاب کردند، سال گذشته به تشکیل هیئت فرهنگی، مذهبی با نام «مدافعین حرم» با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تعمیق باورهای دینی، ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام و زندگی علوی و حسینی در این استان اقدام کرد و نمایندگی خبرگزاری شبستان به سراغ «جانمحمد خوب پور»، مسئول هیئت فرهنگی، مذهبی مدافعان حرم رفت تا نظر وی در زمینه فلسفه تشکیل این هیئت و برنامه های آینده آن را جویا شود که در ذیل از نظر خوانندگان محترم می گذرد.

 

بفرمایید چطور شد که به فکر تشکیل هیئت فرهنگی، مذهبی مدافعان افتادید؟

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با شهادت خود جهانی را متحول کرد و تحت الشعاع قرار داد و حرکت مجددی در جبهه های انقلاب ایجاد کرد و در واقع خون تازه‌ای به انقلاب تزریق کرد.

انسان های خدایی هم حیاط و هم ممات آنها برکت بوده، شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله این افراد بود و هدف وی خلوص و انجام کار برای رضای خدا بود.

هر کسی که در راه خدا خالص باشد، خداوند بهترین مصلحت را برای چنین فردی در نظر می‌گیرد و سردار سلیمانی از جنس این افراد بود و چیزی برای خود نمی خواست.

ستاد بازسازی عتبات عالیات بنا را بر این گذاشت که هیئتی تحت عنوان هیئت مدافعان حرم که بنیانگذار «مدافعان حرم» نیز سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود در استان راه اندازی کند.

قرعه فال به نام ما افتاد که به همراه تعدادی از دوستان در این هیئت فرهنگی و مذهبی خدمت کنیم، هیئت های مذهبی معمولاً ساختاری دارند و اقدام به عضو گیری می کنند.

 

هدف از تشکیل هیئت مدافعان حرم چه بود؟

هدف از تشکیل این هیئت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تعمیق باورهای دینی، ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام و زندگی علوی و حسینی در جامعه از مهم ترین اهداف تشکیل هیئت های مذهبی است.

آنچه تلاش می‌شود تا اتفاق بیفتد تلاش در جهت تحقق آموزه های دینی که منشأ آن قرآن است، می باشد.

ما در هیئت ها گاهی مشاهده می کنیم که در حوزه قرآن کمتر کاری صورت می گیرد، این در حالی است که اهل بیت (ع) به یک معنا قرآن ناطق هستند و قرآن صاعد قرآنی است که ما باید به آن بپردازیم که هر دو باهم گرانبها هستند که اگر یکی را داشته باشیم و یکی دیگر را نداشته باشیم، طبیعتاً به بیراهه رفته ایم که هر دو را ما باید در این هیئت داشته باشیم.

 

چه برنامه هایی برای آینده این هیئت در دستور کار دارید؟

بنا را بر این گذاشتیم که حداقل هر دو هفته یک بار نشست های قرآن، شرح نهج البلاغه، شرح صحیفه سجادیه، مفاهیم قرآنی و تفسیر موضوعی قرآن را در دستور کار داشته باشیم.

در مناسبت ها نیز هیئت ها فعال بوده و این هیئت نیز از سایر هیئت ها عقب نخواهد ماند.

تاکیدی که دوستان در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات دارند، پیشرو و پیشگام بودن این هیئت است و تلاش داریم که این حرکت ها انجام گیرد.

تلاش داریم که طرح ها و برنامه هایی را با رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات برنامه ریزی کنیم، مناسبت‌ها در این هیئت برجسته تر شود، چون این هیئت به نام «مدافعان حرم» بوده و از طرفی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بنیانگذار ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در کشور هستند.

این مسئولیت خطیری بوده و باید بیشتر وقت خود را در این هیئت صرف کنیم و اشتیاق و علاقه مندی لازم برای همکاری و همراهی در این حوزه بین همکاران وجود دارد که امیدواریم شاهد اتفاق های خوبی از طریق این هیئت در سطح جامعه باشیم.

 

برای فعال کردن هیئت مدافعان حرم در شهرستان ها چه برنامه هایی پیش بینی شده است؟

هیئت مذهبی «مدافعان حرم» فعلاً در مرکز استان فعالیت خود را آغاز می‌کند، قرار است که این فعالیت ها و هیئت به شهرستان ها نیز تسری پیدا کند، در شهرستانها نیز نمایندگی ایجاد کند تا یک جریان سازی در استان شکل بگیرد

با توجه به اینکه بنده معتقد هستم برخی از هیئت ها جزو السابقون هستند و زحمت های بسیاری در راستای ترویج ارزش ها و آرمان های اسلام و اهل بیت (ع) متحمل شدند و در ترویج و تبیین فرهنگ علوی و حسینی نقش ازنده‌ای داشته و دارند، همکاری هیئت های مذهبی در سراسر استان می تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

ما باید فعالیت های هیئت مذهبی «مدافعان حرم» در استان کهگیلویه و بویراحمد را به صورت ویژه و برجسته برگزار کنیم و پس از انجام فعالیت های ارزشمند، می توان پیشران بودن هیئت را نشان دهیم، زیرا تحرک، پای کار بودن و نمود عینی فعالیت ها نشانگر همراهی هیئت ها خواهد بود.

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.